Fundația Orange

Tendințe


DANA BURCĂ: Metodele moderne de predare sunt în ton cu dezvoltarea tinerei generații

DANA BURCĂ: Metodele moderne de predare sunt în ton cu dezvoltarea tinerei generații

FOTO: DANA BURCĂ prezintă tipurile de comportament ale elevilor, seminar Digitaliada februarie 2016; foto credit: Andrei PAUL


Echipa Digitaliada a discutat cu trainerul Dana Burcă, fost pedagog, despre metodele moderne de predare.

Digitaliada: Sunteți un fost pedagog ajuns acum trainer de succes. Cum și de ce s-a produs această schimbare majoră în viața profesională? Care considerați că au fost cele mai importante lecții învățate în perioada în care ați fost dascăl și care v-au ajutat să ajungeți astăzi într-un punct important al carierei profesionale?

Am terminat Școala Normală Elena Cuza din București în 1995, specializarea Învățători. Mi se părea minunat să ai amprenta inițială de dezvoltare asupra copiilor, să îi înveți lucrurile de bază  - să scrie și să citească. Oricum, așa cred și acum: am tot respectul pentru oamenii care fac acest lucru, și îl fac de mulți ani, pentru că e simplu să începi sau să treci pe acolo. Iimportant este sa reziști în această profesie nobilă. Uitați-vă la dascălii care se întâlnesc cu cineva din fosta clasă, un copil crescut sub ochii lor…lumina sau lacrimile din privirea lor spun totul. Așa că am început cu drag această profesie, însă după cinci ani tot cu drag am acceptat provocarea de a ține cursuri pentru cei mari, pentru părinții copiilor.

Am simțit o chemare de a face mai mult, de a învăța  mai mult, deși îmi dădusem definitivatul și gradul II, îmi câștigasem stabilitatea. Dar nu m-am văzut făcând doar asta toată viața – când am aflat despre DiSC (model comunicare și preferințe comportament), am înțeles de ce și am devenit trainer pentru abilități de Comunicare, Organizare personală, Leadership, Vânzări și încetul cu încetul am preluat diferite tematici pe care am construit sesiuni interactive de training și materiale de învățare întâi în cadrul unor companii, apoi pe cont propriu din 2008.

Dacă ar fi să mă gândesc ce m-a ajutat, îmi vin în minte spontaneitatea, improvizația, creativitatea, pentru că voiam să lucrez altfel cu cei mici, apoi am continuat să practic acest exercițiu cu cei mari în sesiunile de training. Un alt lucru a fost adaptarea la ceilalți, când eram dascăl exista la mine o oarecare tendință de a controla mediul, copiii, cumva le ceream să se adapteze la stilul meu.

Acum am învățat să mă conectez cu participanții în sala de curs și îmi păstrez flexibilitatea abordării, îmi spun mereu că e posibilă orice reacție din partea celuilalt și am renunțat astfel la control.  

Digitaliada: Le prezentați profesorilor, medicilor, dar și altor categorii profesionale cum să comunice eficient, prin intermediul modelului DISC? Ce înseamnă acest model și cu ce ajută el un profesor să comunice mai eficient? Ar fi necesar ca un cadru didactic să se adapteze și el la tipul de comportament al elevului? Cu ce anume l-ar ajuta acest aspect în interacțiunea pe care o are cu elevii?

Modelul DiSC de comunicare și comportament identifică și prezintă patru stiluri de bază - dominant, influențator, stabil și conștiincios. Pentru fiecare stil, William Moulton MARSTON, Ph.D – autorul modelului -  a generat o serie de indicatori care te ajută să recunoști profilul, să îl înțelegi, ca în final să te poți adapta mai ușor interlocutorului.

Adevărata lecție a comunicării este: să cauți să îi tratezi pe ceilalți cum le place lor să fie tratați, să le vorbești pe limba lor. Ca profesor sau ca medic și nu numai, în general oamenii au tendința de a dezvolta și conserva propriul stil de comunicare și a cere altora să se adapteze stilului tău, pacientul să te înțeleagă și să caute în discursul tău ca medic strălucit ceea ce are nevoie să audă sau elevii să te asculte cuminți și interesați de subiect.

Așa se dezvoltă ideea de chimie interpersonală de preferință socială pentru anumite grupuri care sunt la fel ca tine; DiSC -ul iți explică această chimie, iți spune de unde vine, ce consecințe are, ce poți alege să faci sau nu în funcție de rezultatul dorit. Pentru că, în fond este vorba de o alegere în tot și în toate, chiar dacă ai senzația că nu ai ce alege, tot ai ales. Spun asta, pentru că ne formăm convingeri despre bine și rău, despre abordarea oamenilor sau a situațiilor și aceste convingeri ne dau zona de confort și siguranța, pe care nu suntem dispuși să o sacrificăm așa ușor.

De aceea, în loc să ne schimbăm noi, de multe ori acceptăm mediul care răspunde zonei noastre de confort și respingem oamenii și mediul care ne provoacă prin diferența. Utilizând DiSC- ul, profesorul își recunoaște propriul stil de comportament și comunicare, își conștientizează punctele tari și punctele slabe sau modalitatea în care poate fi văzut de cei care au alt stil.

Spre exemplu, abordarea plină de autoritate, dictatorială sau directă a Dominatorului, poate fi resimțită la nivelul de receptare al unui elev Stabil drept abuzivă, fără suflet, fără empatie și poate crea resentimente și traume cu impact pe viață. Sau tendința unui copil Influențator de a veni cu idei noi de abordare în permanență va fi percepută ca nesupunere și lipsa de respect față de autoritatea profesorului sau a sistemului de învățământ și va crea conflicte, copilul poate fi etichetat drept rebel și respins, cu eventuale consecințe în dezvoltarea viitorului adult. Și multe astfel de interpretări, conflicte, traume sociale, pot fi prevenite doar utilizând DiSC.

Adaptând stilul de comunicare, profesorul poate activa butonul de motivație al fiecărui copil doar printr-o privire sau un cuvânt și poate proiecta sesiunea de lecție astfel încât să ia în calcul nevoile tuturor stilurilor DiSC, pentru că Dominatorul tinde să vadă doar părțile esențiale și să meargă într-un ritm alert, iar elevii, dacă manifestă stilul Conștiincios în majoritatea lor, pot simți frustrarea lipsei unor studii de caz, a detaliilor, a discuției aprofundate de consecințe sau, dacă vorbim de un profesor cu stil principal de Stabil, va aborda lecțiile în aceeași manieră, cu rutină și calm, fiind convins că de acest lucru au nevoie elevii, însă într-o clasă cu mulți Dominatori sau Influențatori, spre exemplu, el va fi perceput drept tradiționalist, învechit și va fi provocat continuu să-și schimbe metoda de predare. Sunt multe de discutat pe subiect.

Digitaliada: Un pas important din explicarea DISC îl reprezintă "adaptarea – dezvoltarea de interacțiuni productive prin adaptarea stilului”. Înțelegeți aici și adaptarea la dezvoltarea tehnologiei și a metodelor de învățare cu sprijinul acestora? Trăim în era vitezei, a tehnologiei. Și totuși predarea și examenele se bazează într-o proporție covârșitoare pe metode clasice: tablă, cretă, hârtie, stilou, creion. Ce părere aveți despre introducerea tehnologiei în educație? A tablei smart pe care elevul desenează cu degetul, a tabletei, a conținutului digital, a învățării prin jocuri și aplicații digitale? 

Să considerăm introducerea tehnologiei în educație ca fiind stimulul față de care pot apărea diferite reacții, conform DiSC.

Dominatorul va agrea această metodă, pentru că îl ajută să ajungă mai repede la rezultat, doar că ar fi încântat să se ocupe alții de instruirea elevilor, el vrea ca totul să fie simplu și ușor de folosit, deci va fi un adept al noii tehnologii atâta timp cât îl ajută să câștige timp și rezultate mai bune; Influențatorul va fi încântat de nou și diversitate, deci aveți în acest profil un adevărat ambasador, care va deveni lider de opinie pe subiect; Stabilul va avea nevoie de explicații clare ale procesului de implementare și de suport,  pentru că el încă este atașat de metodele tradiționale de predare - învățare; Conștiinciosul cere argumente pentru care introducerea tehnologiei este necesară, participă la seminare de informare, analizează cum este prin alte părți, va căuta cumva motivația implementării, logica ei.

De aceea, în materialele de informare, în seminarele de lansare, așa cum bine ați făcut în cadrul proiectului Digitaliada, avem nevoie de prezentarea beneficiilor programului, a riscurilor de neimplementare, a rezultatelor posibile, a motivației de schimbare, a calității aduse, a resurselor implicate și a pașilor de proces. 

Digitaliada: Sunteți mamă a doi copii de 10, respectiv trei ani. Ambii sunt prinși în sistemul de învățământ de stat. Ați fi de acord să se folosească la clasă și predarea prin intermediul video-urilor de pe YouTube, al prezentărilor pe videoproiector, al aplicațiilor si jocurilor educative folosite de elevi pentru a înțelege mai bine matematica, fizica, informatica?

Aș fi încântată! Deja la Matei (fiul de 10 ani, clasa a IV-a - n.r.) în clasă, doamna învățătoare aplică uneori astfel de metode moderne de predare, care sunt pe placul copiilor.

Ar fi interesant să se aplice constant, să fie modalitate de bază de predare. Sunt de acord că va lua ceva timp, ca orice schimbare, însă este în ton cu dezvoltarea generației, este absolut necesară dacă ne dorim ca ai noștri copii să fie prezenți la ore și atrași de conținut; creierul procesează informația mai repede, are nevoie de stimuli diferiți care să antreneze copilul, copil care de multe ori este neatent și dezinteresat pentru că nu e captat, motivat, nu i se vorbește pe limba lui.

Da, rămâne jocul ca activitate de bază pe care ne construim învățarea, însă tocmai jocul desfășurat în ritmul copilului și după preferința lui, și-ar atinge scopul în învățare. 

Digitaliada: În activitatea pe care o desfășurați folosiți conținutul digital? Cum ar fi fost să predați un curs doar cu un flipchart și un marker?  

Sigur că un profesor poate preda în orice condiții, ca în cazul oricărei prezentări, unde ai nevoie de trei elemente: prezentator, conținut, audiență. Ca trainer, la fel, te adaptezi contextului și audienței. Vorbim însă de rezultate aici, să facem lucrurile cu un scop. Și nu unul personal, unul altruist.

Știți care este cel mai important element pentru o prezentare de succes? Audiența – focusul pe audiență, adaptarea la nevoile audienței, crearea pârghiei motivaționale la nivelul audienței. Totul pornește de la audiență și se termină la audiență. La mine, cursurile și seminarele pe care le facilitez au devenit mult mai valoroase pentru oamenii care participă de când am schimbat paradigma: nu este cursul meu, este cursul lor. Atunci m-am uitat la ceea ce au ei nevoie și am întrebat, am provocat, am discutat.

Primesc acum mult mai multe mulțumiri pentru impactul pe care l-a avut o sesiune de curs în viața unui participant. Și am făcut această introducere pentru a răspunde la întrebare: da, folosesc conținutul digital, pentru că participanții au nevoie de el ca metoda de predare. Când le spun că au pe telefon o aplicație suport conectat cu vreun subiect nici nu așteaptă până la pauză, instant o activează.

Deci, felicitări pentru inițiativa de a implementa proiectul Digitaliada și la cât mai multe astfel de proiecte de succes, pentru că, vrem nu vrem, aceasta este calea, webinarul, platformele de e-learning sunt din ce în ce mai des utilizate, pentru că participanții cer acest lucru și ei sunt cei care contează, nu? 

Digitaliada: În calitate de expert în comunicare și trainer, care ar fi cinci pași pe care i-ați recomanda unui cadru didactic astfel încât să aibă o clasă performantă?

I-aș recomanda să își analizeze paradigmele cu privire la copii, să îi vadă ca pe niște adulți în formare, să vadă că este lecția lor, nu a lui, este ora lor, nu a lui – el, profesorul, este un liant, facilitator de idei; să-și definească obiectivul – ce înseamnă o clasă performantă pentru el, pentru că în funcție de DiSC și de programul învățat, clasă performantă ar putea fi: să am toți copiii promovați sau cu rezultate peste medie; să am participanți la olimpiadă; să am o clasă de copii cuminți și ascultători; să am o clasă de lideri care în mod autonom să știe să învețe etc. Să caute acel traseu personal de succes, pentru că vorbim de diferențe și individualități atât la nivel de cadre didactice, cât și de copii.

Nu există rețete universal valabile. Recomand să se uite în interiorul său, apoi la copii, la maniera de abordare a materiei ca un punct de legatură între minți și suflete, să caute motivația copilului și să-i ofere perspectiva rezultatului atins, să fie inspirațional.

În final, i-aș recomanda să asculte empatic și cu adevărat, privind în ochii unui copil, să pună întrebări sau să găsească modalitățile eficiente prin care un elev să fie dornic să participe, să fie un schimb productiv de idei, nu un monolog din propriile convingeri. Să se adapteze mediului acestuia provocator printr-o permanentă deschidere către tehnologii noi și către oameni. 

Dana BURCĂ - seminarul Digitaliada, 9-11 februarie 2017, Brașov; foto credit: Andrei PAUL


***

Dana Burcă este Senior Trainer acreditat ANC, licențiat în Comunicare și Relații Publice, cu experiență de 15 ani în zona de training și consultanță, cu certificări internaționale Blanchard, Achieve Global, Franklin Covey, Wiley  - Everything DiSC.

A susținut și implementat cu succes programe de dezvoltare personală și de dezvoltare organizațională în multe companii din diferite domenii, reușind să selecteze cele mai bune căi de învățare experiențială în Leadership, Personal Management, Vânzări, Dezvoltarea echipelor eficiente, Customer Care, Comunicare și să aducă astfel  în organizațiile - client rezultate excepționale.

Dana Burcă a fost invitată la seminarul Digitaliada, derulat în perioada 9-11 februarie 2017 la Brașov, pentru a le prezenta profesorilor și directorilor din cele 10 școli Digitaliada modelul DiSC de comunicare și comportament. 

Proiectul-pilot Digitaliada este derulat de Fundația Orange în anul școlar 2016/2017.