Fundația Orange

Testimoniale


Director Maria Rus, Luna: Aplicațiile susțin dezvoltarea gândirii algoritmice

Director Maria Rus, Luna: Aplicațiile susțin dezvoltarea gândirii algoritmice

FOTO: Profesorul are menirea de a insufla dragostea pentru ceea ce elevul este predispus să deprindă, să înțeleagă mai ușor.


Maria Rus este profesor de geografie, prima dragoste și profesor TIC, pentru că pasiunea s-a dovedit folositoare, precum și din dorința de a face lucrurile altfel într-o școală din România.

Digitaliada: Cum se înțeleg geografia, TIC si manageriatul?

Prof. Maria Rus: Pentru mine reprezintă combinația ideală, toate se armonizează. Puțini știu că geografia are nevoie de foarte multă inteligență spațială, la fel cum și informatica are nevoie de inteligență spațială.

Algoritmizarea este specifică și geografiei, cât și informaticii, deci se împacă de minune.

Digitaliada: Ce v-a determinat să atrageți școala în proiectul Digitaliada?

Prof. Maria Rus: Dragostea pentru tehnologie o am de mult timp, dar acum, în calitate de profesor, realizez că poate nu am avut parte, la rândul meu, de profesorul care a trebuit, care să îmi dea mie șansa, la sfârșitul liceului, să mă îndrept spre o facultate de genul acesta. Acesta este motivul pentru care țin foarte mult la rolul profesorului în viața elevului.

Profesorul nu are rolul exclusiv de a preda fel și fel de termeni și noțiuni. El are menirea și de a insufla dragostea pentru ceea ce elevul este predispus să perceapă, să înțeleagă mai ușor.

Digitaliada: Cum a intrat școala Luna în proiectul Digitaliada?

Prof. Maria Rus: Este o poveste frumoasă. Am aflat destul de târziu de proiect, dar, din nou, dragostea mea pentru tehnologie m-a făcut să mă concentrez, să pun la punct documentele pentru înscrierea în proiect, chiar pe ultima sută de metri.

Cred că am fost printre ultimii, dacă nu chiar ultima școală dintre cei care au depus proiectul. Satisfacția că am fost selectați în proiect a fost pe măsura temerilor noastre că școlile înscrise mai devreme în au avut mai mult timp la dispoziție și sigur au ceva în plus.

Digitaliada: Ce a însemnat implementarea proiectului pentru elevi, în primul rând?

Prof. Maria Rus: A fost o provocare pentru ei să vadă tabletele dintr-o altă perspectivă. Foloseau tablete, foloseau telefoane performante, dar majoritatea timpului era folosit doar pentru jocuri, pentru divertisment, pentru comunicare online.

În momentul în care le-am spus că vom utiliza aceste tablete la orele de TIC și de informatica, au fost foarte bulversați și curioși, în egală măsură. A fost nevoie de primele ore cu tableta la clasă pentru a înțelege cum poate fi folosită tehnologia altfel decât în modul în care o foloseau în viața de zi cu zi.

Cred am reușit să îi facem să înțeleagă că o tehnologie poate să fie folosită în scopuri educative cu o mare eficiență, față de petrecerea timpului liber nelimitat cu jocuri, nu neapărat constructive. 

Digitaliada: Cum au primit părinții introducerea tabletelor în școală?

Prof. Maria Rus: Și părinții au fost destul de receptivi la idee. Din momentul în care am aflat că suntem câștigători, am transmis informația și către părinți, și aceștia au îmbrățișat ușor ideea de tablete la școală.

Au înțeles că tehnologia este parte a vieții copilului și își dau și ei seama că nu pot să evolueze fără ea. În plus, se bucură când copii lor știu să folosească tehnologia și în alte scopuri decât în cele de a se juca.

Cel mai bun exemplu s-a întâmplat anul acesta, de ziua școlii. Pentru că tema aleasă a fost ''Comunitate, părinți, împreună pentru copii'', am avut și lecții deschise pentru părinți. I-am invitat, alături de copiii lor,  să vadă cum arată o oră de matematică pe tablete și să rezolve diverse exerciții și probleme cu ajutorul tabletelor, supervizați de cei mici.

Digitaliada: Ce a însemnat implicarea dumneavoastră, ca profesor, în acest proiect?

Prof. Maria Rus: Ca profesor de TIC, utilizarea tabletelor este de mare ajutor. Noi avem două laboratoare, unul dotat cu un sistem mai nou, iar celălalt este dotat cu aparatură de acum câțiva zeci de ani, cu tehnologia uzată.

Într-un asemenea context, oricât ți-ai dori să faci cu elevii lucruri noi, nu poți. Având, însă, la dispoziție aceste tablete am reușit să fac multe lucruri pe care, în alte condiții, nu le-aș fi putut face. Faptul că sunt actualizate, sunt versiuni noi instalate pe tablete, faptul că deschid alte perspective – cum ar fi conexiunea la internet care permite utilizarea unor aplicații pe care altfel nu le poți accesa, toate acestea au fost de mare folos pentru orele mele.

Când folosești o tehnologie de ultimă generație este mai simplu.

Prin proiectul Digitaliada, nou atât pentru mine, cât și pentru elevi, ni s-a dat ocazia să utilizăm aplicații pe care noi nu le-am utilizat până acum la opționalul de tehnologia informației. Aplicațiile pe care le-am utilizat pentru dezvoltarea gândirii algoritmice sunt elementul de noutate pentru elevii școlii noastre.

Scratch și LightBot sunt câteva din programele pe care noi le-am utilizat în cadrul orelor de programare. De mai bine de patru ani în școala nostră există astfel de activități, utilizând tot felul de aplicații pentru a face procesul de învățare mai interactiv.

Digitaliada: Care a fost impactul asupra elevilor?

Prof. Maria Rus: Este o provocare pentru copii, având în vedere că nu toate calculatoarele noastre erau echipate corespunzător pentru aplicațiile noi, iar orele de programare se făceau în serii, astfel încât toată lumea să aibă acces.

Având la dispoziție tabletele, astăzi toți copii pot să participe la proiectul nostru numit Hour of Code, proiect ce se desfășoară timp de o săptămână, undeva în luna decembrie. Vă dați seama că suntem foarte norocoși să le putem oferi tuturor elevilor noștri acces la astfel de tehnologii și aplicații.

Digitaliada: Când folosesc aplicatia Scratch, elevii realizează că undeva, în spate, ei fac programare?

Prof. Maria Rus: Da și nu.  Pentru ei este tot o joacă. Aplicația îți oferă și posibilitatea de a-ți arăta codul, liniile de cod din spatele schiței.

Digitaliada: S-au observat creșteri sau scăderi în performanța elevilor?

Prof. Maria Rus: Sunt câțiva băieți și fete care  au dobândit o abilitate deosebită și o capacitate de absorbție a informației extraordinară.

Unii dintre ei chiar susțin că își doresc să devină programatori. Eu consider Digitaliada o modalitate de a-i face pe copii conștienți de faptul că tehnologia le este prietenă, dar dacă este folosită cu măsură. Nu neg faptul că poate să aibe și unele efecte negative, dar tocmai acestea trebuiesc înlăturate și copii trebuie învățați să folosească ceea ce este bun.

***

Școala Gimnazială Luna, județul Cluj, este una din cele 10 școli parte din proiectul-pilot Digitaliada.