Fundația Orange

Testimoniale


Director Vrînceanu, Școala Gimnazială Piscu: Ne-am străduit să introducem noutatea în educație

Director Vrînceanu, Școala Gimnazială Piscu: Ne-am străduit să introducem noutatea în educație

FOTO: Prof. Anișoara Vrînceanu, directorul Școlii Gimnaziale Dimitrie Luchian din comuna Piscu, spune că Digitaliada s-a pliat foarte bine pe ceea ce ne doream noi să facem.


Am pornit de la premisa că ne putem investi energia în a face altceva cu copiii, povestește directoarea Anișoara Vrînceanu despre motivația de a înscrie școala pe care o conduce în proiectul Digitaliada.

Digitaliada: Sunteți directorul Școlii Gimnaziale Dimitrie Luchian din comuna Piscu, de ce vi s-a părut interesant să participați la proiectul Digitaliada?

Prof. Anișoara Vrînceanu: Împreună cu colegele mele ne-am străduit întotdeauna să introducem noutatea în procesul didactic, astfel încât, prin proiectul Digitaliada, noi credem că am mai adus o schimbare în ceea ce facem în școală cu copiii.

Digitaliada: Cum a fost vestea că ați câștigat și cum a fost implementarea?

Prof. Anișoara Vrînceanu: Vestea a fost neașteptată pentru colegele mele. Eu am fost mereu încrezătoare că vom câștiga acest proiect pentru că am pornit de la premisa că ne putem investi energia în a face altceva cu copiii, iar faptul că s-a implementat proiectul la matematică și informatică este ceva nou, pentru că sunt două materii care nu au mai fost abordate prin proiecte educaționale, care să fie sprijine din afara Ministerului Educației.

 

Digitaliada: Legat de celelalte proiecte pe care școala le-a implementat ce ne puneți spune?

Prof. Anișoara Vrînceanu: Noi, în școala Ștefan cel Mare, avem experiență din 1999 în implementarea proiectelor naționale, am fost parteneri în proiectul Educația 2000+, cunoscut la nivel național, avem colaborări și experiență în colaborarea cu ONG-uri în proiecte ca „Educație pentru Mediu”, proiectul de educație civică, valorizarea timpului liber pentru elevi, de asemenea ne-am implicat în proiecte de dezvoltarea unor proiecte serioase la copii, unele finanțare chiar prin fondul Inovation Norway.

Am avut un proiect intitulat „Școlile și ONG-urile sprijină comunitățile în implementarea energiei verzi”, astfel că Școala Ștefan cel Mare are astăzi panou fotovoltaic și îl folosim pentru iluminat pe timpul nopții.

Digitaliada: Având această experiență, cum ați văzut dvs, în calitate de director, implementarea proiectului Digitaliada?

Prof. Director Anișoara Vrînceanu: Implementarea proiectului Digitaliada pot să spun că mi s-a părut a fi realizabilă, nu ne-a adus piedici deosebite, nu a presupus un efort deosebit din partea noastră, spre deosebire de alte proiecte, cum ar fi cele de grant finanțate de Ministerul Educației, proiect pentru învățământ rural care presupunea că, noi, echipa de proiect din școală trebuia să facem achiziții și era o procedură foarte greoaie și complicată pentru noi.

Faptul că Fundația Orange ne-a sprijinit și ne-a adus echipamentele achiziționate de ei a fost foarte simplu pentru noi. Noi ne-am ocupat de procesul didactic și de lucrul cu elevii. Nu am mai pierdut timp în achiziții.

Digitaliada: Cum au reacționat părinții și elevii?

Prof. Anișoara Vrînceanu: Cred că la început proiectul Digitaliada pentru elevii noștri a fost ca o glumă: „Vom avea tablete. Și ce vom face cu ele la ore?”. Apoi au văzut că gluma este un lucru foarte serios, care presupune acordarea unei atenții din partea lor, apoi și-au dat seama ca își pot dezvolta niște abilități de lucru pe care nu le cunoșteau până acum, astfel încât unii dintre elevii noștri chiar s-au ridicat la învățătură pentru că au acordat mai multă atenție matematicii și informaticii.

Părinții elevilor noștri ne-au sprijinit dintotdeauna, pot să spun că avem niște părinți care sunt alături de noi, nu cred că și-au dat seama cât de important este proiectul, dar apoi, participând la activitățile pe care le-am organizat – lecțiile deschise, demonstrative, cu ajutorul cadrelor didactice, la care au fost invitați părinții, și-au dat seama că elevii fac lucruri deosebite pe care unii dintre ei chiar nu le înțeleg. Partea de programare este grea pentru cineva care nu studiază lucrul acela, ei au văzut produsul activității părinților, au văzut animațiile pe care le-au creat copiii. Unii copii s-au lăudat acasă că înțeleg mai bine matematica, geometria, cu ajutorul aplicațiilor digitale.

Digitaliada: Cum s-au implicat autoritățile locale? V-au susținut?

Prof. Anișoara Vrînceanu: La nivelul comunității Piscu, pot să spun că avem o colaborare excelentă la nivel local prin domnii primar și viceprimar și prin consilierii care sunt membri în Consiliul de Administrație al școlii.

Dumnealor ne-au sprijinit în primul rând moral pentru că de materiale pentru acest proiect nu a fost nevoie. Am avut laboratoarele dotate, nu a fost nevoie de vreo investiție. Atunci când am apelat la dumnealor au spus că dacă va fi nevoie de vreo susținere financiară vor face tot posibilul să ne susțină.

Pot să spun că în permanență știm că cineva este alături de noi, iar dacă vom fi în dificultate, vom fi sprijiniți. Noi dotăm și celelalte săli de clasă și școli cu laptopuri, proiectoare, pentru a putea fi folosite în procesul didactic. Putem să spunem că suntem cam în pas cu proiectul Digitaliada. Acest proiect s-a pliat foarte bine pe ceea ce ne doream noi să facem, prin dotarea cu tablete, e un lucru pe care ni-l doream de câțiva ani. La apelul de proiect ne-am spus că e musai să aplicăm.

Digitaliada: Și dvs. ca director, profesor, părinte, susțineți îmbinarea educației digitale cu cea clasică?

Prof. Anișoara Vrînceanu: Categoric, ca director și ca profesor susțin activitățile de învățare în mediul online și digital pentru că dacă ne uităm la ceea ce vor face elevii noștri după ce termină gimnaziul…

În primul rând, trebuie să îi pregătim pentru viața de liceu, iar aceasta înseamnă să aibă un minimum de competențe digitale. Apoi, ce vor face după ce vor termina liceul? Noi tot timpul discutăm cu elevii și le explicăm că nu credem că mai există meserie în România în care să nu ai nevoie de cunoștințe digitale.

Chiar și fermier dacă ești, crescător de oi, este nevoie de competențe digitale pentru a aplica la APIA pentru subvenții. Și dacă ești vânzător la magazin trebuie să ții o gestiune. Și prin disciplina pe care o predau eu – biologie – urmăresc folosirea resurselor din mediul online.

Proiectul Digitaliada este nemaipomenit pentru că a creat o bază de date de lecții în format digital care sunt accesibile oricum și sunt gratuite, astfel încât profesorul obișnuit să nu mai piardă timp pe partea de creativitate. Poate să aleagă de acolo ce se potrivește și să aplice foarte ușor la clasă.

Eu aș vrea să mulțumesc Fundației Orange că s-a gândit la această inițiativă, pentru că este extraordinară. În ultimii ani, cel puțin noi, în zona Galați, ne plângeam că suntem statici, că nu am mai aplicat pentru nimic, și ne-am bucurat enorm că am putut să aplicăm, că am fost selectați, că am reușit să finalizăm proiectul și, de asemenea, ne dorim să folosim la maxim și cu maximum de randament pentru elevi resursele materiale, informatice, educaționale pe care le-a furnizat acest proiect.

***

Școala gimnazială din comuna Piscu, județul Galați, este una din cele 10 școli parte din proiectul-pilot Digitaliada.