Fundația Orange

Media


Simona Roșu, profesor la Școala gimnazială din Piscu: Elevii au realizat că matematica este frumoasă

Simona Roșu, profesor la Școala gimnazială din Piscu: Elevii au realizat că matematica este frumoasă

FOTO: Simona Roșu, profesor de matematică, spune că tabletele au creau o punte de legătură între disciplină și latura umană a profesorului.


„Tabletele au creat o punte de legătură între disciplină și mine, ca om", spune Simona Roșu, profesor de matematică, Școla gimnazială din localitatea Piscu, Buzău.

Digitaliada: De ce Digitaliada?

Prof. Simona Roșu: Predau de 11 ani. Ca  profesor, dar și personal, am fost întotdeauna interesată de evoluția matematicii în ceea ce înseamnă programare. Nu de puține ori am intrat pe internet și am observat că matematica poate fi făcută și prezentată elevilor și sub o altă formă. Forma cea mai rudimentară, de altfel, și etapa de plecare a constat în crearea lecțiilor, prin prezentările Power Point.

Acum, pentru că facem parte dintr-un proiect, ni se pare că a fost un vis: ne-am trezit într-o dimineață și am primit un anunț din partea Inspectoratului Școlar Județean, un proiect numit Digitaliada, de la Fundația Orange, cu foarte mulți parteneri.

Eu mă număr printre oamenii care nu au câștigat nimic în viață fără să lucreze mult, am plecat din start cu ideea că nu sunt un om norocos. Întotdeauna consider că există ori șanse 100%, ori 0%. N-am dat nici măcar 50% șanse de reușită, am fost un om negativist.

Proiectul acesta era, într-un fel, pe muchie de cuțit: fie că pierdeam sau câștigam, mă întrebam cum mă vor privi oamenii. Ideea a fost foarte interesantă, ne-am mobilizat pe ultima sută de metri, undeva pe la ora 16:00, nici măcar nu reușisem să obținem acordul domnului primar, mă gândeam că mai avem puțin timp până la orele 24:00. Surprinzător, am obținut acordul, am scanat, am introdus toată documentația în fișierul scanat și pe la ora 23:55 o întrebam pe Anișoara cum stăm.

I-am spus că dacă ea s-a născut sub o stea norocoasă, avem șanse 100%. A dat click și am trimis; după o anumită perioadă de timp, am fost sunați pentru vizita de la noi din școală, am aflat că încep interviurile. Atunci când au venit, i-am întrebat pe cei care efectuau vizita câte școli sunt în selecție, mi-a spus că aproximativ 30 și mă gândeam că probabilitatea să fim printre beneficiari este mică.

Am plecat în concediu și am fost sunată și anunțată că facem parte dintre cele zece școli din proiectul-pilot.

Digitaliada: Cum a fost prima oră cu tablete?

Prof. Simona Roșu: Prima oră de matematică a fost foarte interesantă. Copiii au rămas foarte surprinși. De obicei, eu veneam la clasă cu două obiecte statice: catalog și cartea de probleme. Anul acesta am venit cu un catalog și cu o tabletă. Elevii s-au uitat mirați și m-au întrebat dacă am câștigat proiectul.

Au fost foarte bucuroși și surprinși, ei nu știau cum vor decurge în noile condiții orele de matematică. Au început primii pași, au deschis tabletele, au văzut aplicațiile, le-am povestit că matematica va fi mai ușoară. Și au realizat și ei că matematica e o disciplină frumoasă daca îi înțelegi tainele.

Oricum, matematica reprezenta o materie grea pentru copii. În general, oamenii fug de matematică, iar copiii nu prea mai ajung să iubească matematica. Poate că mă iubesc pe mine, ca om, dar matematica, sub nicio formă.

Tabletele au creat o punte de legătură între disciplină și mine, ca om. I-am simțit pe copii mult mai aproape, i-am simțit că sunt mult mai relaxați și au dispărut monotonia și stresul, au văzut că sunt și dezavantaje și avantaje, nu se mai murdăresc pe mâini de la cretă, nu se mai duc să se spele de praful cretei, acum folosesc acele minute să îmi adreseze întrebări legate de aplicații.

Digitaliada: Pe lângă tablete, proiectul a însemnat planuri de lecții care includeau modulul digital, aplicațiile. Ce aplicație ați folosit mai mult și de ce?

Prof. Simona Roșu: Cel mai mult îndrăgesc aplicația GeoGebra. Este aplicația care mi-a dat și ideea de diplomă de Gradul I. Nu vreau să discriminez Geometry Pad, însă GeoGebra mi-a fost foarte utilă, este o aplicație foarte interesantă și mi-a dat ocazia să creez lucruri interesante. Nu mi-a ajuns timpul pentru tot ceea ce am gândit eu.

Un impediment de care m-am lovit a fost faptul că aplicația este în limba engleză, pe care a trebuit să o învăț. Însă acum funcționează și în limba română. Este o aplicație nemaipomenită, o folosesc cu mare drag la orele de geometrie.

Digitaliada: Ați folosit-o inclusiv la lucrarea de grad?

Prof. Simona Roșu: O voi folosi la lucrarea finală de gradul I, pentru partea aplicativă.

Digitaliada: Cum au reacționat copiii care nu erau la fel de bine pregătiți la geometrie? Au înțeles mai bine?

Prof. Simona Roșu: Copiii au reacționat bine, părinții au fost mai dezorientați, pentru că nu știau ce activități vor fi desfășurate cu tabletele, copiii mergeau acasă și spuneau că s-au jucat pe tablete, dar, de fapt, joaca aceea nu era joacă, era științifică.

Am observat, suprinzător, că da, copiii care nu au înclinații deosebite pentru matematică au obținut rezultate mai bune, le-a fost mult mai ușor să deseneze figurile geometrice fără indicații, spre exemplu. Chiar azi un elev care nu are rezultate tocmai bune la matematică a înțeles mult mai bine ceea ce i-am arătat pe tabletă.

Digitaliada: Când le transpun pe caiet... se vede că au înțeles? Pentru că examenele sunt pe foaie...

Prof. Simona Roșu: Da, se vede. Pentru că ceea ce avem pe tabletă se regăsește și pe caietele lor. Dacă au fost atenți și au făcut singuri fiecare pas pe tabletă, e clar că reușesc și pe caiete la fel de bine. E un avantaj, chiar și când greșești. E mai ușor să corectezi pe tabletă, decât pe caiet, pe caiet trebuie să stau lângă ei, însă tableta îi atenționează ea și se întorc să modifice.

Digitaliada: O experiență inedită?

Prof. Simona Roșu: Eram la o oră de matematică la clasa a V-a, m-am dus cu tabletele, aveam adunarea și scăderea numerelor naturale. Le-am spus să deschidă King of Maths" și am lansat un concurs, i-am împărțit în patru grupe, eram curioasă să văd cine câștigă. Una dintre grupe era formată din copii mai slăbuți, dar, surprinzător, cei mai slabi au terminat primii...

Cum or fi reușit”? Ei nu știau că eu îi pot verifica... Mi-am dat seama că ei au învățat rezultatele pe de rost, au apăsat pe răspunsuri de mai multe ori și le-au reținut. Le-am cerut să îmi arate câte steluțe aveau. Trebuia să aibă 27, ei aveau peste 100. Le-am arătat că au încercat să mă păcălească.

Atunci i-am pus să rezolve fiecare scădere pe caiet și au înțeles că e important să nu furăm în viață.

Digitaliada: Ca prim pas, în ce măsură au înțeles copiii că tabletele nu sunt doar pentru joacă?

Prof. Simona Roșu: Au înțeles că tabletele pot fi folosite în scop util în cadrul matematicii și informaticii. Nu doar să stea pe Facebook sau pe jocuri. Ei și-au descărcat și acasă aplicațiile. Lumea evoluează și trebuie să înțelegem că orice lucru nou venit în tehnologie nu trebuie să fie utilizat doar ca o simplă joacă. Trebuie să te întrebi ce poți să faci cu el, dacă poți să îl folosești și în cadrul disciplinelor.

Digitaliada: Ce a însemnat pentru dvs., ca profesor, și, în general, ca om, implicarea în proiectul Digitaliada?

Prof. Simona Roșu: Pentru mine, proiectul Digitaliada a însemnat șansa de a cunoaște și alți oameni, profesori de matematică care vin din alte județe. Cred că a creat o legătură puternică. Toate seminarele de pregătire au fost foarte interesante, am trăit cu aceeași emoție fiecare întâlnire. Erau niște necunoscute și niște invariabile, la fel ca în matematică.

E un proiect minunat, care mie, personal, mi-a dat multe idei.

Digitaliada: Cum au fost așteptările față de realitatea din proiect?

Prof. Simona Roșu: La început, proiectul a reprezentat pentru mine o nebuloasă, la fel ca o ecuație matematică. Proiectul mi-a deschis gândirea spre noua tehnologie, spre noua abordare a științei. M-a făcut să îmi adresez niște întrebări la care nu mă gândisem până atunci.

Am primit mai mult decât mă așteptam. Nu știam ce o să îmi ofere proiectul, dar simplul fapt că mi-a oferit ideea de bază a lucrării mele pentru Gradul I spune totul.

***

Școala gimnazială din comuna Piscu, județul Galați, este una din cele 10 școli parte din proiectul-pilot Digitaliada.