Diana Tînjală
Trimis la 04.05.2023În decursul vieții lor, ca în nici o altă perioadă istorică, generația actuală trebuie să-și asume responsabilitatea pentru propriile lor finanțe. Din studiile existente în literatura de specialitate se poate observa că România se situează pe poziții codașe între țările din Europa în ceea ce privește alfabetismul și comportamentul financiar. Un grad redus de capacitate financiare duce la un mod ineficient de consum, la lipsa planificării financiare și la un cost ridicat al creditului și împrumuturilor.
De aceea, este important ca elevii să învețe să aibă un comportament financiar corect de la o vârstă cât mai fragedă. Propunerea de a ține o evidență a cheltuielilor și veniturilor, zi de zi, timp de minim 2 luni are ca scop tocmai crearea/întărirea unui comportament financiar pozitiv. Analiza cheltuielilor și veniturilor este în primul rând un exercițiu reflexiv, care poate ridica semne de întrebare pentru elevi, punându-i în situația de a-și regândi unele cheltuieli și de a-și folosi mai eficient veniturile. Prin cerințele din fișă, aceștia vor identifica tipul bugetului (deficitar, echilibrat, excedentar), precum și media zilnică a cheltuielilor și veniturilor. De asemenea, ei trebuie să realizeze o statistică a celor mai importante obiective de cheltuieli/surse de venituri (ierarhie pe baza ponderilor) și să identifice posibile cheltuieli inutile/la care să renunțe.
Scopul analizei nu este numai unul statistic, constatativ, ci privește spre modul în care elevii își vor estima bugetul pentru lunile ce urmează acestui exercițiu de analiză. Fiecare trebuie să se gândească la două obiective SMART pe care să le urmărească pentru bugetul lunilor viitoare, iar pentru a înțelege mai bine scopul întregii activități, profesorul cere elevilor să dea câteva sfaturi colegilor care nu își țin evidența finanțelor personale.
Bineînțeles, după completarea fișei, analiza fiecărui elev se discută în clasă, alături de profesor.
Pentru a se evita folosirea unor informații personale cu caracter sensibil, în varianta Google Forms a fișei, media cheltuielilor, respectiv veniturilor zilnice se completează ca aparținând uneia din categoriile: sub 5 lei/zi, între 5-10 lei/zi, peste 10 lei/zi. (categorii bazate pe experiența aplicării analizei la elevii de clasa a VIII-a).
De asemenea, această activitate de învățare folosește resurse digitale în două moduri:
- sub forma aplicațiilor mobile în care elevii aleg să își țină bugetul;
- fișa de analiză în forma sa digitală: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeK_OH2l1ohb5MmH8tYCfemaMCdEZ5BkyasigSdLu-v-wADWw/viewform?usp=sf_link
Diana Tînjală, profesor de Educație civică / socială
Colegiul Național „Preparandia - Dimitrie Țichindeal”, România, Arad, Arad
Trimis la 04.05.2023 - 19:29
Acesta reprezintă un material didactic util în cadrul orelor de Consiliere și dezvoltare personală/Educație civică/socială în vederea prevenirii activităților de tip bullying.
Scoala Gimnaziala Niculesti
Scoala Gimnaziala, Dâmbovița
Aplicația Bingo Educațional permite generarea unor cartonașe unice pentru jocul Bingo. Acest joc poate fi utilizat la orice disciplină, de la nivel preșcolar, până la nivel universitar. Toate jocurile elaborate rămân disponibile pentru alți utilizatori. Site: https://cubulet.ro/EduBingo/
tanina
Casa Corpului Didactic Cluj, Cluj