Fundația Orange

Tendințe


Claudia Mazilu: Tehnologia și educația își pot da mâna pentru a crea o generație motivată să învețe

Claudia Mazilu: Tehnologia și educația își pot da mâna pentru a crea o generație motivată să învețe

Astăzi stăm de vorbă cu Claudia Mazilu, profesoară de Educație muzicală, pian și canto la Școala italiană Aldo Moro din București și câștigătoarea secțiunii Conținut Video pentru învățământ gimnazial în cadrul concursului #Digitaliada 5.

***

Haideți să povestim un pic despre începuturile dumneavoastră ca profesor. Ce v-a determinat să deveniți profesor? Vă amintiți de prima dumneavoastră oră? Cum a fost?

Înclinația spre această profesie am descoperit-o pe băncile facultății (pe care am absolvit-o ca șef de promoție) când, la rugămințile colegilor mei de an, rămâneam după cursuri pentru a clarifica unele subiecte mai dificile ce ne erau predate. În acel moment am realizat că explicând celorlalți reușești să-ți sedimentezi noile informații, îți clarifici cu adevărat subiectul și faci legături pe care altfel nu le-ai fi luat în calcul. Mi s-a părut interesant să observ cum funcționează creierul în momentul de învățare, cum informația prezentată ambiguu conduce spre concluzii eronate, cum structurarea materiei joacă poate cel mai important loc în tot acest proces.

Prima mea oră de predare? Desigur că mi-o amintesc! A fost extrem de dificilă… La orele de practică pedagogică am fost instruiți să folosim manualul în predare, și pentru că am fost un student eminent, așa am făcut! Însă atunci când m-am văzut singură cu elevii, mă simțeam ca după școala de șoferi, cand nu mai era nimeni în dreapta mea – nici instructorul, nici măcar polițistul :))

Și am început să predau așa cum am fost instruită: după manual. Însă reacția elevilor a fost foarte dură. Vehement se împotriveau manualului! Orice era prezentat din manual – mai ales repertoriul – ei respingeau!Începând din acea clipă, am decis să-mi creez propriile resurse atractive și, bineînțeles, un stil propriu de predare și... uitați-mă aici!

Care considerați că este cea mai mare bucurie de a fi profesor?

Sunt profesor de Educație muzicală, pian și canto la Școala italiană Aldo Moro din București, școală care în contextul pandemiei, a devenit o orchestră!

Toți elevii mei cântă la pian și nu vă pot spune ce satisfacție poate avea un profesor când, în timpul pauzelor, elevii aleg să studieze piesa împreună – pe coridorul școlii sau în curte fără ca eu să coordonez / dirijez în vreun fel activitatea.

Ce înseamnă pentru dumneavoastră un „profesor bun”?

„Profesorul bun” este cel care în primul rând are grijă de sufletul elevului. Cel care se perfecționează, se adaptează, se reinventează pentru ca elevii săi să participe cu plăcere la oră, să învețe cu ușurință și să înțeleagă aplicabilitatea materiei în viața de zi cu zi. Școala este o etapă de pregărite pentru examenul ce va urma după terminarea studiului: viața.

Care este punctul dumneavoastră de vedere cu privire la școala online în pandemie și la perioada prin care trece educația acum? Cum e pentru elevi și cum e pentru profesori?

Obișnuiesc să văd partea plină a paharului. Dacă pandemia nu exista, probabil ar mai fi trecut foarte mult până învățământul să se alinieze la standardele actuale ale lumii moderne. Neexistând nicio legătură între tehnologia de care dispune elevul acasă și lecțiile predate la școală, acesta le considera 2 lucruri distincte, iar școala online a demonstrat că tehnologia și educația își pot da mâna pentru a crea o generație motivată să învețe.

Care considerați că sunt plusurile și minusurile sistemului de învățământ românesc?

Mă voi referi strict la materia mea: Educație muzicală. Plusurile constau în crearea unei culturi generale muzicale și a contextelor de interpretare vocală în grup, alte materii neputând beneficia de bucuria lucrului în echipă.

Printre oportunitățile de creștere și îmbunătățire identificate de mine aș putea menționa practica instrumentală la clasă. Materia abundă în noțiuni teoretice dificil de înțeles fără un exemplu practic. Consider deosebit de important ca un elev să învețe pe parcursul școlii bazele unui instrument muzical. A face muzica doar teoretic e similar cu situația în care la ora de sport, în loc să faci exerciții fizice, privești la televizor cum sunt executate de altcineva.

Unde ați auzit de concursul #Digitaliada și care a fost momentul în care ați decis să participați?

Concursul #Digitaliada se afla în atenția mea de câțiva ani, însă pe atunci nu creasem încă materiale digitale în limba română pe care să le înscriu în competiție, eu activând într-o școală cu predare în limba italiană.

Cum a fost pentru dumneavoastră experiența Digitaliada? Cum vi se pare acest concurs și această platformă?

Dintotdeauna m-a motivat competiția, iar atunci când sunt apreciată de oameni de specialitate mi se confirmă că drumul pe care merg este cel care va schimba în bine educația. Mi-aș dori ca această platformă să fie vizitată de cât mai mulți profesori, elevi și părinți. Dacă vrem să schimbăm ceva, acum putem!

Cum vă ajută premiul câștigat?

Pe lângă aplicabilitatea practică, premiul concursului #Digitaliada mă motivează să continui să creez conținut de calitate.

Ce mesaj aveți pentru elevii care nu au descoperit încă pasiunea pentru muzică?

Pasiunea pentru muzică există deja în noi, muzica fiind vibrație. Este posibil să nu rezonăm cu un anumit gen muzical, însă universul sonor este extrem de vast. Mesajul ar fi: instalați-vă pe telefon / tabletă o aplicație de pian. Există o sumedenie de tutoriale pe internet care vă învață cum să cântați o anumită melodie. La oră ați putea cere părerea profesorului de muzică în legătură cu eventualele neclarități legate de melodie. Renunțați la o jucărie în favoarea unui instrument muzical!

Cum ajută muzica dezvoltarea elevilor și cum poate fi ea învățată cât mai plăcut?

Dacă ai ști că există o materie care-ți dezvoltă creativitatea, îți îmbunătățește memoria, atenția, receptivitatea, care activează în mod egal cele 2 emisfere ale creierului, oare câtă importanță i-ai acorda? Pe lângă aceste aspecte, formarea gustului estetic artistic este unul dintre cele mai importante obiective atunci când vine vorba despre rolul muzicii în dezvoltarea elevilor. Acesta trebuie exersat de la o vârstă fragedă.

Pentru a putea fi învățată cât mai plăcut este necesară utilizarea tehnologiei în lecția de educația muzicală. Diversele aplicații pentru exersarea simțului ritmic, melodic, a software-urilor create pentru compoziție sunt un bun instrument și atractiv pentru noua generație. Urmărite cu mare interes de către elevi sunt și documentarele despre viața marilor compozitori si tutorialele video prezentate în timpul lecției și, bineînțeles, explicate și de către profesor.

Nu în ultimul rând, un mod antrenant și plăcut de a învăța muzica este studiul în echipă! Atunci când sincronizarea și coordonarea joacă un rol deosebit, când greșeala este inevitabilă și conduce spre o răbdare exersată.

Ce mesaj aveți pentru profesorii care ar trebui să participe la următoarele ediții #Digitaliada?

Să participe cu încredere. Digitaliada ne încurajează să creăm lecții așa cum ne-am fi dorit să le fi avut când eram elevi. Educația de calitate ar putea începe chiar… cu noi!