Fundația Orange

Tendințe


Cui îi e frică de evaluare?

Cui îi e frică de evaluare?

„Suntem o școală care oferă servicii educaționale de calitate. Promovăm educația incluzivă și ne adresăm tuturor copiilor din comunitate. Un fapt îmbucurător și o dovadă a eficienței noastre este numărul în creștere al elevilor din ultimii ani.”

„Absolvenții școlii noastre încadrați în școli profesionale și licee din municipiu sunt dovada că lucrurile se desfășoară bine la noi și că Școala Gimnazială Petriș este adaptată la vremurile actuale.

Ne considerăm o școală deschisă spre comunicare, facilităm comunicarea prin grupuri de WhatsApp ale claselor, platforme educaționale, întâlniri cu părinții fizic sau online desfășurate cu anumită periodicitate.

Întotdeauna există loc de mai bine și considerăm că modul de abordare al activității didactice trebuie clar îmbunătățit, asta ducând implicit și la îmbunătățirea relației profesor-elev.” 

Și în Școala Petriș s-a mai întâmplat un lucru despre care vorbesc aproape toți profesorii din programul Digitaliada, fără excepție: echipamentele electronice și aplicațiile din programul școlar au redus considerabil, dacă nu chiar au eliminat complet unul dintre marii dușmani ai procesului de învățare: frica de evaluare. Câți dintre noi nu ne aducem aminte, cu un nod în stomac, celebrele cuvinte care ne-au marcat copilăria în școală: „Scoateți o foaie de hârtie...” Oricât de bine ne-am fi pregătit, oricât de stăpâni am fi fost pe materie, teama că ar putea pica un subiect prea dificil sau că emoțiile vor fi prea mari pentru a ne aminti ce am învățat parcă ne făcea sângele să înghețe. Dacă cineva ar fi spus atunci că va veni o zi în care elevii să-și dorească să se bucure că sunt în clasă în momentul unui test, ba chiar să ridice mâna ca să fie invitați de profesori să devină jucători, am fi fost convinși că așa ceva nu este posibil. Între timp au apărut aplicații care fac experiența testelor mult mai distractivă, cum ar fi aplicațiile Kahoot!, Quizizz sau Socrative.

Diversificarea modalităților de evaluare, interactivitatea, dezvoltarea perspicacității, atenției și creativității sunt tot atâtea motive pentru care evaluările în Kahoot! sunt atât de plăcute de elevi.

Ce aduce nou aplicația  Kahoot! în procesul de evaluare?

În primul rând, un grad ridicat de obiectivitate, căci printr-o evaluare asistată de calculator elevul nu va mai avea senzația că a fost defavorizat într-un fel sau altul.

Apoi, elimină emoțiile așteptării, căci feedbackul este imediat atât pentru elev, cât și pentru profesor. Folosirea acestor aplicații asigură corectarea imediată a răspunsurilor, astfel încât elevul își dă seama ce parte a materiei stăpânește mai puțin, iar profesorul își poate adapta mult mai rapid activitățile de reglare. În plus, utilizarea acestor aplicații în evaluare încurajează crearea unui climat de învățare plăcut, relaxat, sub formă de joc.

Este foarte important faptul că elevii percep utilizarea acestei aplicații ca pe un joc, ei nu simt că sunt evaluați, ci sunt relaxați și dornici să interacționeze și mai mult cu tehnologia digitală în mediul școlar și, de ce nu, în autoeducație.

Printre motivele utilizării dispozitivelor mobile în educație se numără: larga răspândire a acestora în rândul elevilor (aproape fiecare elev are deja un smartphone sau/și o tabletă), obișnuința elevilor de a le folosi (elevii folosesc în mod curent diferite aplicații pe smartphone-uri) și, nu în ultimul rând, dezvoltarea foarte mare a aplicațiilor educaționale care, odată instalate pe tablete sau smartphone-uri, pot fi folosite independent de conexiunea la internet. Unul dintre cele mai importante motive ale utilizării acestor dispozitive este legat tocmai de mobilitatea acestora, deoarece ele pot fi folosite în orice sală de clasă sau pentru activități în afara școlii, nu numai în laboratorul de informatică. Ele permit elevilor să fie mai activi și mai autonomi în procesul de învățare, favorizând individualizarea și diferențierea învățării. 

De altfel, tehnologia a depășit de mult limitele clasei și a a devenit o obișnuință:

„Cu siguranță, digitalul face parte din viața noastră. Va trebui pe toate căile să dezvoltăm competențele digitale ale elevilor și profesorilor, să folosim aceste oportunități, să le transformăm în atuuri. O parte dintre elevii noștri au primit sub formă de împrumut tablete înainte de sosirea celor de la MEC, fapt care i-a ajutat să participe la orele online. Această experiență ne-a apropiat de elevi ne-a făcut parteneri ai lor și, cel mai important, a adus părinții mai aproape de școală și de ce se întâmplă în sala de clasă, chiar și în mod virtual”, povestesc profesorii Școlii Petriș.