Fundația Orange

Media


Despre respectul față de educație și datoria morală față de școală

Despre respectul față de educație și datoria morală față de școală

FOTO: Profesorii de matematică Alin Danciu și Emil Novac, școala Gimnazială Sâncraiu de Mureș


La Sâncraiu de Mureș matematica se predă din generație în generație. Emil Novac este profesor în cadrul școlii din 1983, dar și omul care i-a deslușit tainele matematicii actualului director al școlii gimnaziale din mica localitate mureșană.

De cealaltă parte, directorul Alin Danciu, este și astăzi recunoscător domnului profesor, iar împreună formează o echipă perfectă pentru elevii Școlii Gimnaziale Sâncraiu de Mureș. 

Digitaliada: Domnilor profesori, o situație excepțională am descoperit cu ajutorul proiectului Digitaliada. Despre ce este vorba, domnule Novac? 

Prof. Emil Novac: Eu sunt profesor de 38 de ani, iar în acest răstimp, într-una dintre generațiile de elevi pe care le-am avut a fost și Alin Danciu. Alin este astăzi colegul meu și directorul școlii în care eu predau. Să știți că mă bucur că am pregătit elevi care au ajuns să mă depășească, înseamnă că sunt un profesor bun, care știe cum să transmită elevilor dragostea pentru matematică.

Digitaliada: Cum v-a convins, domnule Danciu, profesorul de matematică din copilărie să îmbrățișați matematica și să o transformați în meserie?

Prof. Alin Danciu: Cred că prin modul de a preda. Prin felul în care strecura câte o glumiță la ore ne-a făcut să ne placă matematica, iar prin faptul că avea un stil aparte de a ne preda și de a ne asculta, pe mine m-a făcut să îl urmez în carieră și să devin și eu, la rândul meu, profesor de matematică. În plus mi-a plăcut foarte mult matematica, practic a fost o materie pentru care eu nu am învățat, rețineam totul din clasă. Așa mi-am dat seama că asta vreau să fac, să predau matematică. 

Digitaliada: Ați știut că elevul Alin Danciu va îmbrățișa o carieră în învățământ? 

Prof. Emil Novac: Eu am un stil propriu de predare, mai libertin – intru la clasă fără catalog, copiii sunt mai relaxați, iar când termină clasa a VIII-a fiecare copil este capabil să își aleagă viitorul. Așa a fost și cazul elevului Alin Danciu, a prins gustul pentru matematică din generală, a aprofundat în liceu și așa a luat hotărârea de a se face profesor de matematică. 

Digitaliada: Puteați merge să predați oriunde, în orice școală din țară. De ce v-ați întors acasă? 

Prof. Alin Danciu: Am simțit o datorie morală pentru școala care m-a pregătit, de la care am învățat tainele matematicii, ale scrierii, ale vorbirii. Și acum am oferte să plec, tot timpul primesc, dar eu nu pot să plec de aici. Simt o datorie morală fată de școala care m-a format și m-a dat societății. 

Diditaliada: Aveți același stil de a preda matematică? 

Prof. Emil Novac: Sincer să vă spun, nu știu. Nu am fost niciodată la o oră de-a fostului meu elev. Dar mă gândesc să facem un schimb de experiență și să împrumutăm unul de la celălalt diverse metode de predare. Acum, de când avem proiectul Digitaliada în școală, mereu mă duc la el să îl întreb lucruri, mai ales că el a făcut și facultatea de Informatică. A venit momentul unui schimb de locuri, acum el este mentorul meu, mă ajută să mă descurc în lumea minunată a educației digitale, iar eu învăț, ca un elev silitor.

Digitaliada: Domnilor, amândoi ați predat la clasă fără ajutorul tehnologiei. Astăzi, însă, tehnologia face parte din viața nostră cotidiană. Cum ați îmbrățișat-o dumneavoastră, domnule Novac?

Prof. Emil Novac: Îmi pare bine că am fost la cursul de formare Digitaliada de la Brașov pentru că, deși sunt familiarizat cu calculatorul, pentru mine este important să țin pasul cu evoluția tehnologiei, să învăț cât mai multe, iar cunoștințele digitale să le împărtășesc mai departe copiilor la ore. 

Prof. Alin Danciu: Din 1999 de când sunt profesor am inițiat un opțional de T.I.C. în școala noastră. Ne-am chinuit un pic, cu doar două calculatoare la mai mulți copii, dar am evoluat în fiecare an. În anul trei de când am inițiat opționalul aveam 16 calculatoare. Între timp, tehnologia a evoluat și ne-a depășit posibilitățile, de aceea ne-am și înscris la Digitaliada. 

Digitaliada: Domnilor profesori, de câteva luni Digitaliada oferă elevilor dvs. acces la educație digitală, cum sunt acum orele de matematică?

Prof. Alin Danciu: Înregistrăm progrese vizibile din partea copiilor. Am plecat de la premiza că  principalii beneficiari ai acestui proiect sunt elevii și ne ținem de cuvânt. Am organizat și o oră deschisă, o oră interdisciplinară cu elevii din școala noastră, la care am invitat profesori de matematică și informatică din județ. Suntem tare mândri să arătăm tuturor progresele înregistrate de elevii noștri.