Fundația Orange

Tendințe


Despre rolul și rostul aplicațiilor digitale cu Adina Roșca, expert educațional Digitaliada

Despre rolul și rostul aplicațiilor digitale cu Adina Roșca, expert educațional Digitaliada

Orele digitale capătă putere formatoare atunci când în fața copiilor vin profesori care au prins pasiune pentru tehnologie.

Oameni care-i contagiază pe copii cu pasiunea lor, deschiși să învețe din nou, profesori cărora nu le e frică să fie vulnerabili în ochii celor mici.

"Un elev relaxat la clasă învață”, a atras atenția expertul educațional Adina Roșca. Responsabilă cu formarea digitală a profesorilor din școlile de la sate și coordonarea ghidurilor de predare a matematicii și a informaticii cu ajutorul metodelor digitale, Adina Roșca a explicat că obiectivul proiectului Digitaliada nu este ca elevii din așa-numita App Generation să realizeze competențe digitale. "Noi folosim competențele lor digitale pentru îmbunătățirea competențelor de la matematică sau de la alte materii”, a declarat Adina Roșca.   

Digitaliada: Tabletele sunt elementul esențial al proiectului Digitaliada?

Adina Roșca, expert educațional Digitaliada: Nu tabletele sunt elementul esențial al acestui proiect. Conținutul de pe tablete e elementul principal pentru că toate aplicațiile se pliază pe programa noastră școlară. Avem aplicații pentru predare, de exemplu GeoGebra, avem aplicații pentru testare, cum ar fi Kahoot, Quizizz, Socrative. 

Digitaliada: Ce este o aplicație?

Adina Roșca, expert educațional Digitaliada: Spre exemplu, în Kahoot, Quizizz, Socrative, aplicațiile de testare sunt lucrările de control clasice, dar în format digital, situație în care copilul poate să acceseze un anumit test și de acasă, dacă este bolnav sau în alte situații similare. 

Digitaliada: Care sunt beneficiile folosirii aplicațiilor? 

Adina Roșca, expert educațional Digitaliada: Principalul beneficiu este feedback-ul pe care îl primești instant, pentru că atunci tu poți să îți reorganizezi ora și să vezi exact situația elevului și cât de mult a înțeles elevul din ora respectivă. Un alt beneficiu este următorul: acel elev care a fost absent, din cauza unor probleme sau a unor situații diverse, poate să continue cu materia și își rezolvă exercițiile sau testul acasă, și profesorul vede instant rezultatul obținut și de către elevul care a fost absent de la clasă. 

Digitaliada: Pe mine, ca profesor, cine mă învață să folosesc aplicațiile Digitaliada? 

Adina Roșca, expert educațional Digitaliada: Proiectul Digitaliada, pe lângă tablete, pe lângă aplicații și implementarea lor la școală, mai are și o componentă de formare a profesorilor, pentru că am observat de-a lungul anilor că este un element foarte important. 

Digitaliada: Sunt un profesor care ar vrea să predea folosind tabletele. Am vreun suport scris, am planuri de lecție? 

Adina Roșca, expert educațional Digitaliada: Avem planuri de lecții, dar de anul trecut am realizat ghiduri pentru predarea digitală a Matematicii pentru clasele a V-a, a VI-a, a VII-a și a VIII-a, unde se vede pas cu pas și se vede detaliat cum se implementează conținutul digital la o oră clasică.

Digitaliada: Din punct de vedere emoțional, ce spun profesorii atunci când vin la formările Digitaliada? 

Adina Roșca, expert educațional Digitaliada: Utilizarea aplicațiilor la clase și resursele educaționale în general, nu numai aplicațiile pe care le recomandăm noi, au creat un climat școlar mult mai cald pentru elev. Iar elevii sunt mult mai activi la oră, sunt dornici să cunoască, vor să vadă mult mai mult, vor să și vadă răspunsul la testul pe care l-au aplicat, la tema pe care au avut-o, pentru că timpul e scurt. Trebuie să fii uman. Noi nu încercăm să realizăm, să dezvoltăm competențe digitale pentru că elevii au competențe digitale. Noi folosim competențele lor digitale pentru îmbunătățirea competențelor la matematică, informatică sau la alte materii. 

Digitaliada: Contează dacă elevul este fericit la școală?

Adina Roșca, expert educațional Digitaliada: Un elev fericit învață. Un elev relaxat la clasă învață. Iar orele digitale creează o atmosferă mult mai relaxantă. Elevii sunt mult mai activi și dornici să cunoască, să învețe, datorită aplicațiilor: de recapitulare, dar mai mult de testare, pentru că ei vor să vadă podiumul, vor să vadă răspunsul instant. Elevul actual nu mai vrea să aștepte două săptămâni până ce primește răspunsul. 

Digitaliada: Din punct de vedere personal, ce crezi că lasă în urma sa proiectul Digitaliada?

Adina Roșca, expert educațional Digitaliada: Ca mamă, mi se pare un lucru foarte important să vezi copilul accesând device-urile într-un mod educațional. Totodată, mi se pare important a avea un copil fericit, a avea un copil care nu e stresat, care să nu meargă cu frică la școală în următoarea zi sau să nu se gândească cu groază că are foarte multe teme pentru următoarea zi. Iar datorită acestor aplicații, elevul nu mai percepe cantitatea de teme pe care o primește pentru acasă datorită faptului că acestea prind forma unui joc.