Fundația Orange

Tendințe


Didina Botgros, câștigătoarea premiului pentru Proiectare didactică, învățământ primar: „Este un premiu de suflet, obținut în prag de pensionare, ca o încununare a activității mele didactice”

Didina Botgros, câștigătoarea premiului pentru Proiectare didactică, învățământ primar: „Este un premiu de suflet, obținut în prag de pensionare, ca o încununare a activității mele didactice”

Ultima săptămână din luna mai ne face cunoștință cu Didina Botgros, prof. înv. primar la Școala Gimnazială Sf. Varvara din Aninoasa, Hunedoara și câștigătoare la categoria Proiectare didactică, învățământ primar, în concursul #Digitaliada 5.

Materialul propus de Didina Botgros constă într-o serie de lecții interactive de Comunicare în limba română pentru clasa a II-a.

 ***

Haideți să povestim un pic despre începuturile dumneavoastră ca profesor. Ce v-a determinat să deveniți profesor? Vă amintiți de prima dumneavoastră oră? Cum a fost? 

Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să mă întorc în urmă cu mulți ani… mai bine zis 43. Da, în urmă cu 43 de ani mi-am început cu timiditate cariera didactică pe care o visasem de mic copil. La 19 ani, absolventă de liceu pedagogic, am intrat cu mari emoții în sala de clasă, în care ochii unor copii de clasa a IV-a mă priveau cu interes. N-a fost ușor, dar pasiunea și dragostea pentru copii m-au călăuzit de la bun început și de-a lungul întregii mele cariere didactice. Și am rămas la catedră, în aceeași școală din micul orășel Aninoasa, din Valea Jiului, școală în care am pus mult suflet atât în calitate de dascăl cât și de director. 

Care este cea mai mare bucurie de a fi profesor? 

Cea mai mare bucurie pentru un profesor este „sclipirea” din ochii elevilor săi. Da, atunci când le vezi ochii sclipind de curiozitate, de bucurie sau de tristețe, simți că ai ajuns la sufletul lor. 

Pentru mine, școala a fost și este inimă pentru inima orașului, este tot ceea ce poate fi mai frumos, este locul unde florile spiritului uman înfloresc, locul unde florile culturii s-au înfrățit cu florile de mină, locul unde lumina din adâncurile muntelui și-a unit razele cu lumina gândului mereu cutezător spre cunoaștere. 

„Dascălii sunt ca și minerii, deschizători de orizonturi. Tot așa cum minerii deschid orizonturi subterane, pătrund tainele muntelui făcând să țâșnească lumina, dascălii deschid orizonturile cunoașterii, pătrund împreună cu elevii lor în tainele minunate ale științei și culturii, făcând lumina cugetului să biruie întunericul ignoranței.” Acest motto m-a călăuzit de-a lungul timpului. 

Ce înseamnă un „profesor bun” în opinia dumneavoastră?  

Un profesor bun este cel care ține pasul cu noutățile din societatea cunoașterii, care se perfecționează de-a lungul carierei pentru a fi pregătit să formeze noile generații. Un profesor bun este acela care îi înțelege pe elevi, care își adaptează strategiile didactice în funcție de particularitățile individuale ale elevilor, care îi pregătește pentru viață, formându-le competențe specifice secolului XXI. Un profesor bun trebuie să fie animat de ambiție, voință și optimism, de dorința de a promova calitatea în educație. 

Care este punctul dumneavoastră de vedere cu privire la școala online în pandemie și la perioada prin care trece educația acum? Cum e pentru elevi și cum e pentru profesori? 

Școala online în pandemie a fost o perioadă grea și pentru dascăli și pentru elevi. Fiecare școală și fiecare clasă s-a adaptat în funcție de particularitățile și problemele comunității. 

În 2018, după al doilea premiu câștigat în competiția Digitaliada, spuneam că este firesc, ca dascăl, să accepți provocările pe care progresul tehnologiei le-a lansat școlii și să adopți o atitudine pragmatică, prin explorarea acestor instrumente. Instrumentele TIC ar trebui să fie folosite pentru atingerea scopurilor educației de a dezvolta simțul critic, spiritul receptiv și toleranța, astfel încât adulții de mâine să devină capabili să creeze, să inventeze și să facă descoperiri utile societății lor.

S-a dovedit că am avut mare dreptate, iar pe mine și pe elevii mei, școala online ne-a găsit pregătiți și ne-am adaptat cu mare ușurință. Elevii lucrează cu interes și cu plăcere atunci când folosim în cadrul orelor resurse digitale și metode atractive, interactive, iar subiectele abordate sunt legate de orizontul local, de viața cotidiană. Acum, după această lungă perioadă de școală online, cred că este foarte clar că în procesul didactic vor avea loc mari transformări. Chiar dacă ne-am întors în sălile de clasă, nu vom putea rămâne ancorați în trecut, pentru că digitalul face parte din viața noastră curentă.

Având în vedere că educația reprezintă unul dintre principalele mijloace prin care se poate atinge o dezvoltare durabilă, fiecare dintre noi, cadrele didactice, are datoria să se implice și să sprijine integrarea și utilizarea corectă a tehnologiilor digitale în procesul de învățare și evaluare. De ce? Ne revine misiunea să avem întotdeauna în vedere „cultivarea potențialului creativ al tinerilor”, pregătindu-i, astfel, pentru o societate în care cunoașterea și integrarea tehnologiei contribuie la asigurarea succesului lor. Prin urmare, cred că rezultatele colaborării dintre învățământul tradițional și educația modernă, digitală, între monodisciplinaritate și transdisciplinaritate se vor vedea în timp, când elevii de azi vor fi capabili să se adapteze cu ușurință cerințelor societății de mâine. 

Care credeți că sunt cele mai importante aspecte într-un proces educațional de calitate? 

Calitatea în educație desemnează un complex de principii și practici ce traverseazăîntregul mediu educațional, în totalitatea componentelor sale, orientat spre obținerea derezultate superioare, raportate la standarde și spre satisfacerea nevoilor și așteptărilorbeneficiarilor educației. 

Pentru a defini o școală de calitate trebuie să parcurgem totul: climatul școlar, mediulfizic, curriculum-ul, relațiile dintre profesori, elevi și comunitate. Indicatori ai școlii decalitate apar în fiecare lecție, material auxiliar, activitate metodică, întâlnire cu părinții, aspectal unei recreații, discuție în cancelarie între cadrele didactice, întâlnire între director șiautoritățile locale. 

Unde ați auzit prima dată de concursul #Digitaliada și care a fost momentul în care ați decis să participați atunci?   

Urmăresc Digitaliada de câțiva ani. Cred că am auzit despre acest concurs din social media, în grupuri de lucru în care dascălii își împărtășesc experiențele și noutățile.  

Pentru că aveam deja în portofoliul personal multe proiecte lucrate cu elevii, în care am folosit materiale digitale, am studiat regulamentul și m-am decis să particip la acest concurs încă de la prima ediție.  

Povestiți-ne mai multe despre proiectul câștigător din acest an și cum ajută el în procesul de predare-învățare. 

În martie 2020, când am intrat în școala online, am fost asaltați din toate părțile de tot felul de platforme, aplicații, resurse care ne erau recomandate. Am participat la conferințe, workshop-uri, dar am și studiat, am învățat și am încercat să aleg cele mai potrivite aplicații pentru elevii mei.  

Platforma wizer mi s-a părut foarte ofertantă și am început să-mi creez lecții pe care le-am folosit atât în sincron cât și asincron. Fiecare elev a avut posibilitatea să parcurgă încă o dată lecția în ritm propriu și să rezolve sarcinile de lucru individual. Mi-a plăcut și mie, le-a plăcut și elevilor mei și am continuat să-mi structurez conținuturile în această aplicație. Lecțiile au devenit interactive, atractive pentru elevi, ceea ce m-a determinat să le înscriu în competiția #Digitaliada. 

Cum a fost pentru dumneavoastră experiența Digitaliada? Cum vi se par concursul și platforma programului? 

Principala motivație de a participa la acest concurs în fiecare an a fost dorința de a-mi prezenta munca și experiența didactică, în urma unei intense activități de formare în domeniul educației digitale. Digitaliada mi-a dat încredere că ceea ce fac la clasă este în beneficiul elevilor mei, că proiectele mele și resursele educaționale create și aplicate în activitățile formale și non-formale aduc plus valoare procesului didactic actual.

Studiez cu interes proiectele și aplicațiile postate de colegi pe platforma Digitaliada, ele fiind o sursă de inspirație pentru activitățile curente și, totodată, un mijloc de comunicare între noi, cadrele didactice. Urmăresc și activitățile colegilor din școlile Digitaliada și mi-aș fi dorit ca și școală noastră să facă parte din această mare comunitate care sprijină educația digitală în România.

Cum vă ajută premiul câștigat? 

Premiile câștigate în cadrul concursului #Digitaliada mi-au adus atât mie, cât și elevilor mei bucuria muncii împlinite. Este un premiu de suflet, pe care l-am obținut acum, în prag de pensionare, ca o încununare a activității mele didactice. Îl voi folosi cu mare drag! 

Aveți deja experiența mai multor ediții câștigate. Ce mesaj aveți pentru profesorii care ar trebui să participe la următoarele ediții Digitaliada? 

Îi îndemn pe colegii mei profesori să participle cu încredere, să-și încarce pe platforma Digitaliada materialele digitale create, pentru că vor fi evaluate obiectiv de oameni de mare valoare.