Fundația Orange

Tendințe


#Digitaliada încurajează crearea de e-conținut și resurse pentru învățământ ancorat în actualitate

#Digitaliada încurajează crearea de e-conținut  și resurse pentru învățământ ancorat în actualitate

Ajuns deja la a treia ediție, concursul #Digitaliada și-a desemnat cei 9 câștigători.
Numărul mare de materiale înscrise, 224 în total, a venit dinspre profesori din toată țara, de la elevi de peste 14 ani, dar și de la persoane pasionate de digital.

Cu toții au răspuns afirmativ provocării de a crea conținut digital calitativ care să vină în întâmpinarea nevoii generației nativilor digitali. 

În cadrul fiecărei categorii dedicate pentru înscrierea materialelor digitale - Aplicații, Conținut video și Proiecte didactice, au fost premiate trei materiale, valoarea totală a premiilor fiind de 8.000 Euro. Câștigătorii primesc echipamente digitale performante, astfel încât să-și susțină în continuare munca de dezvoltare și creare de conținut educațional digital.

Câștigătorii concursului #Digitaliada, ediția a III-a  

La secțiunea Aplicații, premiul I i-a revenit lui Radu Olteanu, publicitar din București, pentru  proiectul educațional interactiv Acum 100 de ani, prima platformă de Visual History din România ce urmărește să faciliteze înțelegerea perioadei Primului Război Mondial și a Marii Uniri într-o manieră digitală.

"Programul Fundației Orange, Digitaliada, este una din cele mai bune inițiative în acest sector, al digitalizării educaționale și încearcă să aducă sub aceeași umbrelă atât elevii, profesorii, dar și oameni care "sunt în afara sistemului", care doresc să își aducă aportul la dezvoltarea acestei zone. Nu îmi imaginam că proiectul meu va fi chiar cel câștigător, la secțiunea Aplicații. Acest lucru îmi dă încredere și arată că astfel de proiecte sunt necesare și apreciate”, sunt cuvintele lui Radu Olteanu la aflarea veștii.  

Premiul II i-a fost acordat lui Iulian Dinu, fotograf și videograf din județul Prahova, pentru proiectul România altfel. Materialul reprezintă cel mai complex tur virtual realizat în România și conține diverse aplicații, fiind inclusiv compatibil VR. Îi place să se descrie ca fiind un "povestitor prin arte vizuale”, dornic întotdeauna să iasă din zona de confort, să realizeze proiecte indite și să ajungă acolo unde alții consideră că nu există o poveste.

"Eu am descoperit site-ul și concursul #Digitaliada întâmplător, și am aplicat fără nicio așteptare, din simplul motiv că a durat puțin înscrierea. Am ajuns să schițez acest proiect, prin care am realizat cel mai complex tur virtual compus până acum în România, care oferă informații extrem de realiste despre cele mai frumoase locuri de la noi din țară. Vă mulțumesc pentru recunoașterea strădaniei mele!”.

Premiul al III-lea la secțiunea Aplicații i-a revenit profesoarei de geografie la Colegiul Economic "Virgil Madgearu” din Târgu-Jiu, județul Gorj, Aurora Dumitrescu, pentru  aplicația Călătorie virtuală în Europa. Materialul este o pagină web care prezintă, cu ajutorul imaginilor, peisajele naturale, antropice și culturale din Europa și conține inclusiv trei teste de evaluare, corespunzătoare fiecărui capitol. Doamna profesoară folosește în mod constant conținutul educațional disponibil pe platforma www.digitaliada.ro și consideră că misiunea dascălilor este aceea de a transforma și moderniza procesul de educare, convertindu-l într-unul interactiv, interesant, colaborativ. 

"Utilizând suporturi digitale, mai degrabă le "arătăm" elevilor decât să le "spunem". Asta conduce la înțelegere, cercetare și explorare  în moduri în  care textele nu le pot face. Pentru mine, platforma Digitaliada reprezintă o provocare de schimbare majoră în educație, un spațiu unde experiența fiecăruia cu digitalul poate fi publicată și folosită de oricine e interesat de educație”. 

La secțiunea Conținut video, premiul I a fost revendicat de către Mircea Morar, profesor de fizică și matematică la Școala Gimnazială "Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului, județul Covasna, cu materialul video Refracția luminii. Filmele prezintă, într-un format accesibil și atractiv, fenomenul de refracție a luminii, conținând animații și reprezentări grafice. Mircea Morar a absolvit aceeași școală generală unde astăzi profesează și este foarte apropiat de elevii săi, care l-au încurajat întotdeauna să descopere puterea tehnologiei în procesul didactic.

"Apreciez foarte mult faptul că platforma Digitaliada contribuie la modernizarea învățământului încercând să-l aducă la nivelul la care ar trebui să fie. După ce am realizat acest lucru, am știut că pot contribui și eu la conținutul digital prin publicarea materialelor realizate de mine și evident, prin participarea la concurs!”. 

Premiul II îi aparține Gabrielei Anton, designer instrucțional din județul Galați, cu mininarațiunea vizuală Ce e substantivul?. Materialul reprezintă o abordare contextualizată a lecției de predare-învățare a acestei părți de vorbire și îl are ca sprijin pe prietenul Burunducel. Gabriela Anton precizează că mininarațiunea a fost gândită, inițial, ca un proiect personal, dar curând a ajuns să își dorească să împărtășească materialul didactic multimedia și cu alți copii.

"Deși a pornit ca un proiect personal, această lecție oferă o pledoarie pentru lucrul în echipă: deoarece odată cu realizarea ei s-a construit o punte între mamă și fiică. Astăzi, proiectul reprezintă un exemplu încurajator de îmbunătățire a demersului educațional prin punerea la treabă a creativității, dar și a aplicațiilor utile și la îndemână”.

Premiul III a fost revendicat de către Carina Avram, profesor de biologie la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară „Terezianum”, județul Sibiu, cu animația Inima și circulația sângelui. Carina Avram are experiență în lucrul cu copiii, atât în cadrul orelor de curs, cât și în cadrul unor activități nonformale și aceste experiențe i-au întărit convingerea că învățarea practică produce efecte de durată. 

"Odată cu avântul noilor tehnologii, a apărut și generația tinerilor obișnuiți cu viteza transmiterii informațiilor pe internet, aceștia negăsindu-și locul într-un cadru de predare tradițional. Tocmai de aceea consider că adaptarea predării conținuturilor sub formă digitală este motivantă atâta pentru cel care predă, cât și pentru elevi”.  

Premiul I la secțiunea Proiecte didactice i-a revenit Gabrielei Neculcea, profesor de matematică și T.I.C la Școala Gimnazială Miron Costin și Școala Gimnazială Nr. 10, județul Bacău, pentru proiectul didactic Alice 3 - Tehnici de deplasare. Proiectul are scopul de a familiariza elevii cu utilizarea mediului grafic interactiv Alice 3 pentru exersarea algoritmilor. Cu o experiență managerială de 15 ani în domeniul IT, Gabriela Neculcea crede cu tărie "în oferirea de experiențe memorabile elevilor, cu ajutorul tehnologiei și materialelor digitale variate. Utilizând programul de animație Alice, am creat proiecte didactice educaționale prin care elevii descoperă o fascinantă lume 3D, îmbinând cunoașterea cu exercițiul algoritmic. Această îmbinare le dezvoltă gândirea critică și structurată și o să îi ajute ulterior în orice domeniu de activitate”.      

Dan Matei, profesor de istorie și geografie la Școală Gimnazială Pui, județul Hunedoara, este câștigătorul premiului II, cu proiectul didactic în limba engleză Globalization, National and European Identity. Materialul reprezintă un scenariu didactic menit să familiarizeze elevii cu fenomene, precum globalizarea, identitatea națională și europeană, diversitatea culturală. A căutat constant diferite platforme educaționale, iar în anul 2017 a descoperit platforma Digitaliada.

"Digitaliada pune la dispoziția cadrelor didactice o serie de materiale digitale educaționale realizate de profesori și de alți autori. Am folosit o parte din aceste resurse digitale în realizarea unor scenarii didactice, am și participat la ultimele două ediții ale concursului Digitaliada, iar anul acesta am și câștigat”.  

Câștigătoarea premiului III la secțiunea Proiecte didactice este Dorina Cojocaru, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Sfânta Maria” și Școala Gimnazială Nr. 26, județul Galați, cu proiectul didactic Poveste de iarnă. Demersul didactic constă în utilizarea tehnologiilor Web 2.0 (Google Docs și Padlet) în cadrul orei de Limba și literatura română, pentru a realiza împreună cu elevii o poveste colaborativă de iarnă. Dorina Cojocaru precizează că a înțeles faptul că era digitală determină un nou tip de abordare a fenomenului educațional, prin intermediul TIC, astfel că demersul său didactic are elevul în centru. 

"Pentru profesori, provocarea este să gândească activități care să îi atragă pe elevi în învățare. Astfel, concursul #Digitaliada a venit și anul acesta în sprijinul nostru, promovând educația digitală și stimulându-ne să creăm conținut digital propriu, inovator, destinat a fi folosit la ore. Mai mult, ne-a încurajat să împărtășim acest tip de experiență școlară prin intermediul acestei platforme online cu conținut educațional liber”.  

Concursul #Digitaliada oferă recunoaștere creatorilor de conținut digital original și contribuie, totodată, la îmbogățirea hub-ului online, www.digitaliada.ro, cu materiale digitale de calitate și accesibile oricărei persoane.