FOTO: Cosmin Nedelcu la ora de matematică
Sunt situații în care relația profesor–elev se suprapune peste relația părinte–copil. O astfel de situație este la Școala Gimnazială Mircea-Vodă, Brăila, unde doamna profesoară de T.I.C. și fizică, Aura Nedelcu, este și mama elevului Cosmin Nedelcu.
Odată cu implementarea proiectului Digitaliada, cei doi privesc tehnologia cu alți ochi. Părintele și profesorul Aura Nedelcu a participat la sesiunile de formare Digitaliada și a înțeles că tehnologia digitală aduce valoare adăugată învățământului tradițional. De cealaltă parte, copilul și elevul Cosmin Nedelcu a înțeles că tableta nu înseamnă doar petrecere a timpului liber, ci și studiu și evaluare.
I-am pus față în față pentru a afla cum i-a influențat, pe fiecare în parte, existența unui laborator digital în Școala Gimnazială Mircea-Vodă, județul Brăila.
Digitaliada: Cosmin, cum este să lucrezi pe tabletă la orele de matematică?
Cosmin Nedelcu: Este o experiență nouă, plăcută, care mă ajută să înțeleg mai bine lecțiile.
Digitaliada: Vii din clasa a V-a, când acest tip de tehnologie nu era prezent. Schimbarea s-a produs odată cu intrarea în clasa a VI-a. Există diferențe de predare?
Cosmin Nedelcu: Da, există. De exemplu la orele de matematică, atunci când lucram pe caiete, orele erau plictisitoare, parcă întreaga clasa era plictisită. Dar anul acesta, de când lucrăm cu tabletele, suntem mai vioi, mai activi în clasă.
Digitaliada: Vorbești doar despre tine sau despre toți colegii tăi?
Cosmin Nedelcu: Vorbesc atât despre mine, cât și despre colegii mei.
Digitaliada: Doamna profesoară, din punctul de vedere al părintelui, cum ați privit educația digitală?
Aura Nedelcu: Privesc educația digitală ca pe ceva bun pentru copil, pentru educația lui, ținând cont de era în care trăim. Nu se poate fără digital, cred că am deveni absurzi noi, părinții, dacă am încerca să-i ținem departe de digital. Deci trebuie să-i lăsăm să folosească digitalul, cu o anumită măsură, desigur, și să îmbinăm clasicul cu modernul pentru că această îmbinare contribuie foarte mult la dezvoltarea lor personală.
Digitaliada: Pe lângă matematică și T.I.C., folosiți tabletele la încă două materii, fizică și chimie. La ce materii ai mai vrea să ai aplicații?
Cosmin Nedelcu: La biologie.
Digitaliada: Cosmin folosește tableta și în afara orelor?
Aura Nedelcu: O mai folosește și înainte de orele de matematică pentru că este foarte interesat să descifreze aplicațiile de matematică. Poate și pentru că vrea să le știe mai bine la oră.
Digitaliada: Dar tu, Cosmin, simți că înveți mai bine acum?
Cosmin Nedelcu: Da, simt asta. Înțeleg mult mai bine lucrurile.
Digitaliada: Te simți mai încrezător, crezi că poți să-i ajuți și pe alții?
Cosmin Nedelcu: Ofer ajutor, adică dacă un elev nu știe la un anumit obiect, pot să-l ajut.
Digitaliada: Care este materia ta preferată?
Cosmin Nedelcu: Fizica este materia mea preferată.
Digitaliada: Cum ați reușit asta, doamna profesoară?
Aura Nedelcu: Cred că tot cu ajutorul tabletelor. Cu testele online. Fizica poate fi destul de plictisitoare să o realizezi numai clasic, fără să vii cu ceva suplimentar care să-i atragă, să le trezească interesul și apoi să-i determine să înțeleagă fenomenul explicat.
Digitaliada: Cum ar fi fost dacă în școala ta nu ar fi existat proiectul Digitaliada? Și acum că este, ce face diferența?
Cosmin Nedelcu: Diferența ar fi că toată lumea este mult mai activă la ore. Și asta înseamnă că avem mai puțin de învățat acasă pentru că ieșim de la curs cu lecția deja învățată.
Digitaliada: Se poate așa ceva, doamna profesoară?
Aura Nedelcu: Da, se poate. Pentru că, de exemplu, dăm un test în Kahoot de mai multe ori, în ideea ca ei să învețe, să își fixeze noțiunile. Astfel, când se termină ora și ei ies din laborator, să nu spunem 100%, dar cred că 85% din noțiuni sunt deja însușite.
Digitaliada: Cosmin, ai mai multă încredere în tine acum?
Cosmin Nedelcu: Da, sincer, acum, cu acest proiect, am mai multă încredere în mine.