Fundația Orange

Tendințe


Ferșeta: Am înființat un ecosistem educațional și dezvoltăm aplicații pentru că vrem să schimbăm în bine destine

Ferșeta: Am înființat un ecosistem educațional și dezvoltăm aplicații pentru că vrem să schimbăm în bine destine

FOTO: Constantin Ferșeta și Roboțelul Kidibot


Tehnologia aduce oamenii împreună, le ușurează viața, ajută la evoluția omenirii și a societății și este într-o continuă perfecționare.

De cealaltă parte, educația are rolul de a-i aduce pe cei mici împreună, le oferă mecanisme de reușită în viață, îi ajută să se dezvolte în societate și ar trebui să fie într-o continuă perfecționare. Dovada că evoluția educației în România există o reprezintă și proiectul Digitaliada al Fundației Orange. Digitaliada promovează educația digitală și la nivel național prin platforma online www.digitaliada.ro pe care se găsesc materiale educative digitale. Platforma găzduiește și un concurs anual de materiale digitale care încurajează crearea de conținut original și open source, ce poate fi utilizat în procesul de învățare.

Câștigătorul locului III al concursului de anul trecut a fost Constantin Ferșeta. Statutul de părinte și provocările școlare venite din partea copiilor săi l-au făcut pe domnul Ferșeta să nu mai stea degeaba, neputincios în fața primelor forme de dezinteres față de învățare venite din partea celor mici. Deși proiectele de marketing, strategiile de digital și campaniile online sunt domeniul său de activitate, domnul Ferșeta a dezvoltate aplicația KIDIBOT, un material multidisciplinar pentru Limba Română & T.I.C. Cu acesta s-a înscris la prima ediție a concursului de material digitale educaționale #DIGITALIADA, iar juriu i-a oferit premiul III. La un an distanță, ne-a mărturisit într-un interviu cum un om de marketing digital ajunge să dezvolte aplicații educaționale.

Digitaliada: Cum v-a venit ideea să dezvoltați platforme educaționale în limba română?

Constantin Ferșeta: Am început să dezvoltăm www.KIDIBOT.ro din necesitate. Am doi copii și a trebuit să găsesc o modalitate prin care să îi fac să își dorească să citească mai mult. Așa că, inițial, am gândit platforma astfel încât să ne ajutăm copiii. Când am văzut rezultatele, am înțeles că platforma poate să îi ajute pe copiii din toată România, ulterior din Statele Unite ale Americii și,  ușor, ușor, din toată lumea.
 
Am plecat de la premiza că cei mici ai noștri și cei ai prietenilor noștri sunt „cobaii”. Dacă funcționează la ei, atunci va funcționa și pentru alți copii, și astfel să ne putem îndeplini obiectivul pentru care am înființat acum mulți ani Asociația StartEvo: să schimbăm în bine destine.

Iar ca exemplu, vă pot spune doar atât: în 2016, pe când copilul meu cel mare era în clasa întâi a citit 15 cărți. Nici în visele cele mai frumoase nu ne-am fi așteptat la asta!

Digitaliada: Cum s-a întâmplat asta, ce l-a convins? 

Constantin Ferșeta: La el în școală și în clasă există grupuri de copii unde funcționează foarte bine presiunea socială pozitivă. Unul dintre ei a zis, la un moment dat, că a citit patru cărți, altul a plusat că a citit cinci cărți și tot așa. S-au ambiționat unul pe altul și toți au avut de câștigat.

Așa am hotărât să creionăm un ecosistem educațional care să scaleze această presiune pozitivă. De aici până la KIDIBOT a fost doar un pas.

Digitaliada: Ce reprezintă pentru dumneavoastră educația digitală?

Constantin Ferșeta: Pentru mine educația digitală reprezintă cea mai mare oportunitate pe care copiii noștri o ratează. Părinții, din necunoaștere și/sau ignoranță, au abordări contradictorii, bulversante pentru un copil: ori le lasă celor mici acces nelimitat la absolut orice fel de dispozitiv cu ecran, fiind abandonați practic mediului digital, fără nicio îndrumare corespunzătoare, ori nu îi lasă deloc la ecran, impunând un embargou total. Cei care îi lasă nelimitat consideră că dacă îl văd pe copil că stă pe Internet, automat învață IT. Doar că se mint singuri. Copiii aleg întotdeauna calea cea mai scurtă către endorfine, adică jocurile, unde cantitatea de învățătură este una marginală. În plus, vine la pachet cu o grămadă de probleme: lipsa de concentrare, dependența acumulată de excitare nervoasă permanentă, dorința de a nu mai ieși în parc să se joace cu alți copii, alienare, ochi obosiți etc.
 

Educația digitală înseamna o oportunitate uriașă, prin care copiii cu anumite abilități sau preferințe pot avansa enorm în intervale scurte de timp, în ritmul lor, pe domeniile respective. Este gratis sau aproape gratis și necesita un minim de motivație pentru a o folosi corect, astfel încât copiii sau adulții să beneficieze corect de pe urma ei. Educația digitală trebuie să folosească toate mecanismele de marketing și psihologie umană astfel încât să îi țină pe copii/adulți cât mai mult în fața ecranului. Cu cât vor mai mult, cu atât mai bine

Digitaliada: Ce reprezintă concursul de materiale digitale #DIGITALIADA pentru dvs.?

Constantin Ferșeta: Digitaliada a fost pentru noi o surpriză foarte plăcută. Are un concept extraordinar, are niște obiective foarte frumoase și niște modalități foarte bune pentru a activa cadrele didactice pentru a face lucrurile corect.

Consider ca din 100% cadre didactice din România, un procent minoritar sunt motivate să aducă valoare adăugată semnificativă copiilor, la ore, fiind tot timpul la curent cu ce mai este nou, folosind noile tehnologii. Acești oameni au nevoie de ajutor, astfel încât să le fie cât mai ușor să își facă treaba. Ei sunt în tranșee zi de zi. Toate companiile tehnologice ar trebui să încerce să îi ajute pe acești dascăli într-un fel sau altul. Digitaliada face acest lucru foarte bine. Îi motivează, le aduce infrastructura tehnica, îi pregătește, îi ajută să devină mai buni în ceea ce fac. Iar odată ce profesorii pasionați beneficiază de aceste avantaje, o parte dintre profesorii care fac aceasta meserie doar ca un pe job, nu ca pe o chemare, vor fi și ei interesați să facă pasul spre tehnologie.
 

Am fost onorați să participăm la Digitaliada ediția 2017 și am fost foarte fericiți să vedem că soluția noastră a reușit să obțină locul trei, datorita calității foarte ridicate a lucrărilor care au fost în concurs. Sincer, cred că dacă ar exista 10 Digitaliade de la entități precum Fundația Orange, România ar ajunge foarte departe în doar câțiva ani. Și mai cred că, dacă Digitaliada continuă pe acest drum, cu mici eforturi tehnice și umane, va putea să ajungă "The Destination Point” când vine vorba de educație digitală în România și, de ce nu, la nivel regional.

Digitaliada: Mergeți să vă prezentați programele digitale școlilor din România? Cum vă primesc?

Constantin Ferșeta: În general, școlile sunt foarte deschise la soluții tehnologice, atâta timp cât nu le ceri bani. Noi nu le cerem bani, dimpotrivă, prin KIDIBOT le dăm premii copiilor și diplome profesorilor.

La KIDIBOT este totul foarte simplu, automatizat. Orice copil, părinte sau profesor, aflat la o școală de stat sau privată, în câteva secunde își poate crea un cont gratuit și poate începe să se joace, fiind motivat să citească și să învețe mai mult.

Digitaliada: Sunteți un om de afaceri, considerați, din aceasta perspectivă, că societatea românească ține pasul cu evoluția firească a învățământului?

Constantin Ferșeta: Nu, în nici un caz. Eu am o frustrare personală foarte mare referitoare la oportunitățile pierdute. Timpul trece și sunt țări pe planeta asta unde educația este luată în serios și acest lucru se vede în testele PISA, în creșterea PIB-ului pe cap de locuitor. Noi, în România, avem internet foarte rapid, avem calculatoare în școli, avem ecrane acasă, dar cred că 98% din timp și resurse se risipesc în van. Autoritățile sunt nepăsătoare, cadrele didactice sunt prinse într-o buclă temporală, pierzând eficiența cu programa veche, iar mulți părinți iau decizii ilogice și greșite. Mă doare să văd cât de mult pierdem, noi, ca societate românească, doar pentru că lăsăm să treacă trenuri întregi de oportunități pe lângă noi. De aceea am și decis acum mulți ani să schimbăm destine prin acțiunile Asociației StartEvo, prin educație informală.
 

KIDIBOT este o platformă în care noi încorporăm toată priceperea și know-how-ul acumulat în domeniile marketing-ului, educației, tehnologiei, astfel încât să ne atingem dezideratul. Să cream motivația necesară miilor de copii din România să își dorească să meargă mai departe, să își dorească să citească mai mult și să își dorească să învețe. Și facem acest lucru pe principiu „Nu-ți convine ce este în jurul tău? Pune mâna și rezolvă problema”. Iar feedback-ul extraordinar pe care îl primim din partea părinților și al profesorilor ne motivează să mergem mai departe.

Digitaliada: În afacerea pe care o aveți vă preocupă campaniile de promovare în mediul online, bugetele, proiectele de strategie. Cum ajunge un om de marketing și digital să aducă plus valoare învățământului unei țări?

Constantin Ferșeta: Simplu. Considerând că este o problemă de tipul  "intellectual challenging” care trebuie rezolvată, găsind o soluție inginerească. Noi, la KIDIBOT, am început cu o problemă simplă: cum să ne motivam copiii să citească mai mult? Și am găsit o soluție, pe care, în timp, am îmbunătăți-o. Acum, am ajuns să rezolvăm mai multe probleme. De exemplu, dorință de a învăța mai multă matematică, informatică, geografie, istorie, educație civică, educație ecologică, etc. 

Totul într-o țară se învârtește în jurul educației. De la gunoaiele aruncate peste tot de cetățenii necivilizați, până la consumul mare de electricitate sau apă, pentru că adulții și copiii nu au educația necesară să închidă becul când ies din cameră, de exemplu. Plus valoarea se crează prin inovație și replicarea modelelor binecunoscute. De exemplu, prin puterea poveștilor, noi îi prindem pe copii în universul KIDIBOT, astfel încât să îȘi dorească să afle finalul.  

Mai nou, am început sa folosim VIP-urile din România să motiveze copiii să citească și să învețe mai mult. Nu de alta, dar la capacitate și la BAC cifrele de promovabilitate sunt penibile de câțiva ani încoace. De aceea, un VIP poate să șocheze și să scoată din amorțeală mii de copii odată, să îi motiveze să citească o carte sau să învețe mai mult la geometrie.

Digitaliada: Când credeți că se vor vedea rezultatele colaborări dintre învățământul tradițional și educația modernă, digitală?

Constantin Ferșeta: Deja se văd rezultatele. Acei profesori eroi care stau peste program să se documenteze, care fac fișe online, care caută probleme pe net, care dau copiilor teme noi. Acei profesori sunt factorii schimbării și în micro-locațiile lor deja se pot vedea schimbări. Elevii lor sunt mult mai motivați să învețe, pentru ca este interactiv. Copiii vor să cunoască mai mult. Copiii află cu surprindere că pe internet poți să faci și altceva, nu doar să te joci. Poți învăța, poți urmări tutoriale interesante din care înveți fizică aplicată, nu doar ultimele tipuri de dans. În jurul acestor profesori inovatori, care în continuare caută noi modalități de lucru cu copii, se crează noi micro-universuri de copii pasionați de ceea ce fac.
 
Cu cât existe mai multe Digitaliade, cu atât aceste mici „buzunare” de pasiune se vor mări. Profesorii vor împărtăși bune practici, părinții vor fi și ei ajutați să înțeleagă ce trebuie să facă, astfel încât să își motiveze mai bine copilul să învețe și să citească.
  
Noi, oamenii pasionați de educația digitală, trebuie să ne unim forțele, astfel încât, cu sau fără sprijinul autorităților, să ajutăm copiii din România să aibă o șansă în plus în viață. Și nu mă refer aici la cei 1-3% dintre copii care sunt genii și care tot timpul ajung bine. Mă refer la un procent mare de copii care la un moment dat fac un declic și pierd pasiunea pentru școală, considerând-o deloc atractivă, plictisitoare și inutilă.
  

Oamenii nu sunt conștienți, dar vine un „tsunami” al educației la nivel global odată cu Inteligența Artificială. Lucrurile pe care noi le considerăm realitate se vor schimba dramatic. Oamenii cu orizont limitat de viziune spun în continuare că educația este și va fi așa cum a fost acum 20, 40 de ani. Acești oameni au o viziune prin care vor să dezvolte patefoane mai bune, într-o lume unde nu se mai cer patefoane.

Digitaliada: Aveți o poveste de viață care poate să inspire, ați muncit mult, de la vârsta de opt ani, pentru a asigura un  trai minim pentru dvs. și mama dvs. Ați fost angajat în companii mari, iar astăzi sunteți antreprenor. Ce vă motivează să îi inspirați și pe cei din jur?

Constantin Ferșeta: Mă motivează un mare număr de frustrări personale. De exemplu mă deranjează să văd cum modelele din România sunt modele de carton, mă deranjează să văd cum stau oamenii și se plâng neajutorați, oameni care așteaptă „să li se dea”. Mă deranjează să văd mii de copii care se pierd ușor, ușor datorită lipsei de interes, de motivație. Copii care nu mai au o sclipire în ochi, care ajung niște „meduze”, fără dorință de viață.  Mă deranjează să văd părinți care sunt la rândul lor frustrați de copiii lor că nu citesc, nu învață. Mă deranjează să văd români care pleacă în străinătate.

Eu consider că dacă nu îmi convine ceva, trebuie să mă implic în societate.

Constantin Ferseta a obtinut, cu Aplicatia Kidibot , locul III la concursul #Digitaliada 2017



1 comentariu

avatar

Kidibot va multumeste :)

de Constantin Ferseta | 17.05.2018 14:56

Si nu numai Kidibot va multumeste, ci si subsemnatul. Felicitari pentru tot ceea ce faceti!

Răspunde