Fundația Orange

Tendințe


Florin Viu, câștigătorul premiului de popularitate la #Digitaliada 5 – „Noi putem să ne aducem contribuția la bunul mers al educației în România”

Florin Viu, câștigătorul premiului de popularitate la #Digitaliada 5 – „Noi putem să ne aducem contribuția la bunul mers al educației în România”

Florin Viu este profesor de Chimie și Biologie la Școala Gimnazială „Nicolae Stoleru” din Baia, județul Suceava. Este pentru a doua oară câștigător la concursul #Digitaliada, de data aceasta obținând premiul la categoria Popularitate.

Proiectul înscris este site-ul Lecții Biologie și Chimie pentru Gimnaziu, o colecție de materiale utile despre materiile pe care le predă elevilor de gimnaziu.

Am stat de vorbă cu Florin Viu despre sistemul de învățământ din România, despre educația digitală și despre proiectul câștigător, așa că azi împărtășim cu voi discuția noastră.

***

Unde ați auzit de concursul #Digitaliada și care a fost momentul în care ați decis să participați?

De #Digitaliada am aflat întâmplător, în urmă cu vreo doi ani, în microbuzul cu care mă deplasam la serviciu. Pe atunci se făceau înscrieri pentru ediția 3.0. Aveam o serie de materiale pe care le-am considerat potrivite pentru acest concurs și le-am înscris imediat. La edițiile următoare, 4.0 și 5.0 am primit newsletter din partea organizatorilor.

Cum a început povestea site-ului înscris în concurs și cum a evoluat de-a lungul anilor?

Am conceput acest site undeva prin anul 2013 ca blog personal. Printre multe alte lucruri și informații, am încărcat aici și o serie de prezentări Powerpoint pentru disciplina Chimie, care au prins foarte bine elevilor mei de atunci. Am renunțat apoi la ideea de blog personal, dar prezentările au rămas în continuare accesibile elevilor.

Începând cu 2014 am început să lucrez și la prezentări pentru disciplina Biologie, a urmat separarea pe discipline, clase și secțiuni, după care am continuat să îmbunătățesc colecția de materiale, până în anul 2017, când s-a schimbat programa. A trebuit să renunț la toate proiectele pe care le aveam atunci și să adaptez materialele existente la noua programă. Au urmat apoi materiale noi precum Introducere în studiul chimiei – auxiliar didactic pentru clasa a VII-a (câștigător la #Digitaliada 4.0, categoria Alte materiale educaționale), două laboratoare virtuale de chimie pentru clasele a VII-a și a VIII-a, schițe ale lecțiilor, două jocuri pentru telefoane cu Android și multe altele.

Site-ul a devenit popular odată cu declanșarea pandemiei. Dacă înainte de suspendarea cursurilor, site-ul avea un pic peste 40.000 de accesări, acum acesta se apropie de 600.000 de accesări. În această perioadă, site-ul și-a adjudecat trofeul de laureat la categoria „Învățare online – blog” în cadrul Ediției a IV-a a Galei „Dialogul proiectelor educative”, eveniment organizat de Inspectoratul Școlar al județului Suceava, dar și premiul de popularitate din cadrul concursului #Digitaliada 5.0.

Haideți să povestim despre începuturile dumneavoastră ca profesor. Ce v-a determinat să deveniți profesor? Vă amintiți de prima dumneavoastră oră? Cum a fost?

A fost odată ca niciodată... am început să lucrez în învățământ din anul 2006. Nimic nu prevestea că voi fi profesor, nici nu îmi imaginam că voi fi, mai ales că nimeni din familia mea nu lucra în acest domeniu.

După un an în care am încercat fără succes să mă angajez în alte domenii, la sfatul celei care astăzi este soția mea și al părinților, dar și amintindu-mi de experiențele frumoase din timpul stagiilor de practică pedagogică făcute în facultate, mi-am luat inima în dinți și m-am dus la examenul de titularizare.

Abia atunci mi-am pus problema cum va fi să fie ca profesor. Și am ajuns repartizat pe un post chimie cu completare limba engleză și muzică, într-o localitate cu nume predestinat pentru tinerii profesori debutanți: Valea Glodului. Prima oră nu a început cu clasicul „Bună dimineața!” ci cu ”Good morning, students!”. A fost o oră de limba engleză. Acolo au fost primii mei ani ca profesor. Au mai urmat câțiva ani de suplinire, între timp am terminat și Biologia iar din 2013 sunt profesor titular al Școlii Gimnaziale „Nicolae Stoleru” din localitatea Baia.

Care este cea mai mare bucurie să fii profesor?

Cea mai mare bucurie să fii profesor este, fără îndoială, aceea de a fi alături de elevi, de tânăra generație, de cetățenii de mâine ai acestei țări. Bucuria de a fi alături și de a împărtăși cu ei flacăra cunoașterii.

Ce înseamnă „un profesor bun”?

Un profesor bun nu este neapărat un profesor cu bune cunoștințe teoretice. Aș crede că un profesor bun trebuie să fie, fără îndoială un bun pedagog, deschis la problemele elevilor, deschis la noutățile din domeniul științific și metodic, un profesor care știe să facă ore de curs care să stârnească interesul, hai să nu spun tuturor, ci al majorității elevilor.

Care este punctul dumneavoastră de vedere cu privire la școala online în pandemie și la perioada prin care trece educația acum? Cum e pentru elevi și cum e pentru profesori?

Trecem printr-o perioadă destul de grea, și totuși avem acces la nenumărate resurse pentru desfășurarea online a orelor. Avem platforme educaționale, cu care a fost mai greu la început și cu care ne-am adaptat din mers. A fost greu și pentru elevi, a fost greu și pentru  noi, dar cine a fost, într-adevăr interesat de învățătură, atât elev, cât și profesor, a reușit să se adapteze, chiar dacă efortul depus a fost mai mare sau mai mic. Eu zic că acum e bine, orele online nu sunt sau nu ar trebui să fie un bau-bau pentru nimeni. Mai sunt unele probleme acolo unde nu este internet sau semnalul la telefoanele mobile lasă de dorit, dar acele probleme nu sunt de imputat nici elevilor, nici profesorilor, nici sistemului educațional.

Care considerați că sunt plusurile și minusurile din sistemul de învățământ românesc?

Am să încep mai întâi cu minusurile: În primul rând, birocrația, pentru care un profesor ar trebui să aibă inclusiv pregătire de jurist. Toată hârțogăraia asta e inutilă și mare consumatoare de timp, timp pe care, sincer, prefer să îl cheltui în scop constructiv, realizând materiale pentru orele de curs și pentru elevi. Pentru că ei ar trebui să ne evalueze, iar munca noastră trebuie să se reflecte în rezultatele lor. Ar trebui și un pic mai multă severitate în ceea ce privește admiterea în licee, disciplina. Și ar mai fi multe.

Ca aspecte pozitive aș remarca creșterea calității spațiilor în care se realizează actul educațional. În multe școli s-au făcut investiții, s-au modernizat locuri, s-au îmbunătățit bazele sportive, cabinetele și laboratoarele. Vorbind strict de școlile modernizate, aproape că nu mai există diferențe între o școală din mediul urban și una din mediul rural. Cât despre școlile nemodernizate, unde încă sunt probleme mari cu dotările (încălzire, apă curentă, grupuri sanitare), e de datoria autorităților locale să înceapă cât mai urgent aceste lucrări.

Care credeți că sunt cele mai importante aspecte într-un proces educațional de calitate?

Pentru a defini o școală de calitate ar trebui să parcurgem totul: climatul școlar, mediul fizic, curriculum-ul, relațiile dintre partenerii actului educațional. Indicatori ai învățământului de calitate apar în lecții, materialele didactice folosite, activități metodice, întâlniri cu părinții, recreații, discuții între cadrele didactice, întâlnire între director și autoritățile locale, dar și în multe alte situații.

Cum a fost pentru dumneavoastră experiența Digitaliada? Cum vi se pare acest concurs și această platformă?

Așa cum aminteam și la prima întrebare, am început să particip la Concursul Digitaliada începând cu ediția 3.0. În acel an am înscris trei materiale de chimie la secțiunea Aplicații. La acea ediție însă au fost materiale mult mai bune decât cele propuse de mine și am trebuit să mă mulțumesc cu experiența primei participări. La edițiile următoare m-am înscris de fiecare dată cu câte un material. Platforma Digitaliada s-a numărat printre recomandările mele atât la activitatea susținută în luna decembrie a anului trecut în Cadrul Cercului Profesorilor de Biologie – zona Fălticeni, cât și la webinarul „Aplicații interactive folosite în predarea online la orele de chimie”, susținut în colaborare cu Casa Corpului Didactic „George Tofan” Suceava.

Cum vă ajută premiul câștigat?

Premiul câștigat în acest an nu mă ajută pe mine, ci pe soția mea. Eu mă bucur de ore în scenariu fizic, în timp ce ea face ore online. Eu mă bucur în continuare de „bătrânul” meu laptop.

Ce mesaj aveți pentru elevii care nu au descoperit încă pasiunea pentru chimie și biologie?

Încercați să vă descoperiți pasiunea pentru natură. Încercați să iubiți plantele și animalele. Ieșiți în natură, luați-vă un telefon. Faceți cât mai multe fotografii, mai întâi cu peisaje din natură, apoi apropiați-vă de plante și faceți fotografii cu flori, frunze, fructe. Apropiați-vă și de insecte, pozați fluturi, bondari, cărăbuși, gândaci, melci, păsări, cuiburi, ouă, mamifere mici, căprioare, mistreți, vulpi. Dacă vă place să le fotografiați, cu siguranță veți trece la etapa următoare.

Căutați pe net, prin atlase, cărți, manuale, informații generale despre fiecare dintre aceste viețuitoare. Faceți-vă „colecții” din fotografiile și informațiile obținute. Și dacă vă place, și veți vrea să mergeți mai departe, să vedeți din ce sunt acestea alcătuite și ce relații există între ele, v-ați descoperit pasiunea pentru biologie.

În ceea ce privește chimia, rugați-vă profesorii să facă experiențe în cadrul orelor, mai întâi demonstrative și apoi să participați și voi la acestea. Pe mine, experiențele realizate în cadrul claselor de gimnaziu m-au determinat să urmez studii în domeniul chimiei.

Ce mesaj aveți pentru profesorii care are trebui să participe la următoarele ediții Digitaliada?

Îi încurajez pe toți colegii să participe la următoarele ediții ale acestui concurs. Îi încurajez, de asemenea și pe colegii care au mai participat la concurs și nu s-au numărat printre câștigători să nu renunțe și să participe la edițiile următoare ale Digitaliadei. Pentru că resursele propuse sunt excepționale. Și pentru că am avut ocazia să văd și colegi ale căror materiale educaționale m-au inspirat în crearea propriilor materiale. Pentru că noi putem să ne aducem contribuția, atât cât ne pricepem, la bunul mers al educației în România.