Fundația Orange

Tendințe


Folosirea platformei la Grivița, exemplu de bună practică în județul Galați

Folosirea platformei la Grivița, exemplu de bună practică în județul Galați

Toți profesorii de gimnaziu și o parte din învățătorii din Școala Gimnazială Nr. 1 din Grivița, județul Galați, și-au desfășurat orele online în perioada pandemiei pe platforma Digitaliada de Învățare și Testare online.

„Pe noi, școala online ne-a luat prea puțin prin surprindere, deja eram familiarizați cu aplicațiile digitale, cu dispozitivele electronice, cu învățarea online, așa încât, chiar dacă nu ne-a plăcut, nu ne-a fost greu. Dar cel mai important cred că este că elevii s-au simțit în largul lor, s-au adaptat repede și s-au conectat cu profesorii lor” ne spune doamna directoare a Școlii Grivița, Loredana Constandache.

De altfel, cea mai mare parte din echipa școlii a fost încă de la început implicată în activitățile programului Digitaliada, din convingerea că schimbarea pe care acestea o aduc în procesul didactic este una pozitivă.

După cum povestește doamna directoare, cea mai frumoasă experiență de-a lungul acestor ani a fost implicarea colegilor în concursul de creare de teste pe platformă, ce are loc în fiecare an între școlile Digitaliada. „Această provocare ne-a adus în postura de câștigători ai unei table inteligente, ca urmare a numărului mare de teste create și folosite de școala noastră. Mi-au fost alături, cu convingere, profesorii de istorie, engleză, biologie, religie, fizică, chimie și desigur matematică și TIC. Spun că implicarea a fost una asumată pentru că au descoperit cu toții avantajele testelor Quizizz sau Kahoot!, teste care ne ușurează considerabil munca și sunt îndrăgite mai ales de elevi.”

Datorită experienței în folosirea platformei, pe care și-au construit-o în timp, profesorii din Școala Grivița s-au adaptat rapid la trecerea în online, chiar dacă acest lucru nu a fost mereu ușor sau plăcut. „Toate aplicațiile, resursele educaționale și mai ales platforma Digitaliada, au făcut ca, pentru noi, pandemia să treacă mai lin. Și chiar dacă nu ne-a fost de fiecare dată simplu, pentru că orele desfășurate exclusiv online au presupus un efort mult mai mare (prin pregătirea, crearea materialelor, încărcarea pe platformă, verificarea elevilor), eu personal, având permanent posibilitatea de a accesa toate aceste instrumente digitale, m-am simțit (și mă simt, în continuare) asemenea celui care nu-și face griji că nu supraviețuiește, pentru că știe că există un colac de salvare” mărturisește doamna directoare.

Experiența din cadrul proiectului a făcut ca trecerea în online să fie simțită ca „o continuare firească, mai profundă chiar” a ceea ce profesorii deja începuseră prin participarea în program. Bineînțeles, și în Grivița problemele de conexiune sau, uneori, lipsa implicării unora dintre elevi (fie pentru că nu aveau dispozitive la dispoziție în acel moment, fie din cauza oboselii și lipsei de interes pe care cei mici au început să le resimtă în timp) le-au ridicat în continuare provocări profesorilor și i-au determinat să rămână activi, implicați și să găsească încontinuu idei și soluții creative.

Resursele digitale, precum și cursurile de formare, seminarele și webinarele la care au participat în cadrul programului Digitaliada s-au dovedit a fi utile în acest sens. Pe lângă beneficiile practice – acumularea noilor cunoștințe și dezvoltarea competențelor – profesorii care au participat de-a lungul timpului la sesiunile de formare Digitaliada au apreciat mereu și faptul că fac parte dintr-o comunitate care îi menține pasionați de ceea ce fac, conectați la noile tendințe și dornici să învețe din experiențele celorlalți colegi.

Iată ce au însemnat pentru Loredana Constandache întâlnirile cu colegii din întreaga țară, la care a participat în cadrul programului: „Pentru mine, fiecare participare la seminarele Digitaliada a fost prilej de resetare și repoziționare, de abordare cu alte forțe și așteptări a provocărilor lansate. Toate aceste întâlniri mi-au făcut bine, în primul rând, sufletește, nu doar formal. M-am întors de fiecare dată conectată la alte noutăți, lămurită, dacă aveam dubii, dar mai ales hotărâtă să continui să fac față provocărilor ce stau să apară.”

Ca mulți alți profesori Digitaliada, și doamna directoare a Școlii Grivița s-a implicat în continuare în comunitatea locală și a împărtășit cu alte cadre didactice resursele și instrumentele care le pot fi utile la clasă: „Am vorbit, ori de câte ori am avut ocazia despre benefiiciile programului, iar folosirea platformei la Grivița este considerată un exemplu de bună practică la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Galați. Mai mult, în cadrul cursului de formare CRED pe care l-am urmat, am prezentat colegilor profesori de matematică din județ toate nouățile din cadrul proiectului, avantajele utilizării platformei și aplicațiilor folosite, mândrindu-mă maxim că în Galați, suntem una dintre cele două școli care implementează acest proiect deosebit”.

*** 

Școala Gimnazială Grivița, județul Galați, este una dintre cele 20 școli selectate în ediția a II-a Digitaliada.