Fundația Orange

Tendințe


Inspector școlar: Când ți-ai dorit meserie de profesor, trebuie să înveți continuu

Inspector școlar: Când ți-ai dorit meserie de profesor, trebuie să înveți continuu

FOTO: Educația digitală susținută de profesori și inspectori, în egală măsură


Prezența unui proiect digital într-o comunitate rurală stârnește curiozitatea în rândul cadrelor didactice din județ.

Cristina Rînjea, directorul Școlii Gimnaziale Ștefești, din Prahova, a aplicat și a reușit să-și aducă școala printre cele câștigătoare, iar de la începutul anului școlar 2017 – 2018 tehnologia digitală este parte activă în orele de matematică și T.I.C.. Noul stil de predare a stârnit curiozitatea și celor de la Inspectoratul Școlar Județean Prahova, dar și profesorilor din județ. Cea mai simplă variantă de a le prezenta celor interesați tainele educației digitale, a fost pentru cadrele de la Ștefești și pentru inspectorul școlar pentru management instituțional, Leonard Coțac, organizarea unei ore demonstrative pentru colegii dascăli.

Am stat de vorbă cu cei doi profesori de matematică, pasionați de tehnologia digitală, despre cum se desfășoară o oră de matematică susținută digital, despre atitudinea profesorilor, despre valoarea adăugată adusă învățământului tradițional, dar și despre bucuria de pe fețele elevilor.

Digitaliada: Doamnă profesor de matematică, domnule inspector, am asistat la o oră de matematică venită din viitor, s-a văzut clar, copiii au fost pregătiți să urce pe nava spațială a proiectului digital. Doamnă profesor spuneți-ne cum v-ați simțit dumneavoastră la clasă?

Cristina Rînjea: La clasă, de fiecare dată, găsesc un element nou. Copiii stăpânesc foarte bine tehnologia, iar eu, din mers, mă adaptez.

Digitaliada: Ne-am cunoscut anul trecut, la primul seminar de pregătire de la Brașov unde trainerii Digitaliada și cei Google v-au deslușit tainele educației digitale. Vă simțiți stăpână pe ea acum?

Cristina Rînjea: Da, dar este loc și de mai bine și autoperfecționarea este punctul forte.

Digitaliada: Domnule inspector, chiar despre asta am avut o discuție, despre modul în care profesorii de astăzi acceptă să continue să învețe. Este greu să continui să înveți, ca profesor?

Leonard Coțac: Când ți-ai dorit o meserie de profesor, trebuie să faci lucrul acesta, să înveți continuu - formare continuă și dezvoltare profesională. Dacă profesorii nu fac lucrul acesta, nu se adaptează la nou, atunci este foarte greu să îi motiveze pe copii.

Digitaliada: Asta înseamnă că un profesor care nu continuă să învețe la rândul lui, nu știe cum să mai predea?

Cristina Rînjea: Ba da, știe cum să predea, doar că trebuie să-și mai schimbe metodele, să aibă și altele, pe lângă cele clasice, să prezinte și alte metode, interactive, pentru a le motiva curiozitatea celor mici.

Digitaliada: Dați-mi, vă rog, exemplul dumneavoastră, doamnă profesor. Acum un an, înainte ca proiectul să ajungă la școala din Ștefești, tehnologia digitală nu exista în școală.

Cristine Rînjea: Nu exista, foloseam doar metode tradiționale. Uneori, la clasă, foloseam videoproiectorul și laptopul pentru a le arăta unele lecții pregătite acasă, într-o prezentare Power Point. Nu aveam acces la educație digitală propriu-zisă și aplicații, cum este aplicația GeoGebra, unde elevii construiesc pe loc orice figură geometrică, orice ecuație. La ecuații avem o soluție imediată și atunci copilul este determinat să lucreze singur.

Educația digitală m-a cucerit, m-a făcut să îmi depășesc limitele. Și faptul că ei pot accesa virtual orice loc de pe glob, orice informație, faptul că-i determin să conștientizeze că digitalul nu înseamnă numai socializare, ci înseamnă a se descoperi pe sine și a căpăta informații care sunt atât de la îndemână, este un plus.

Digitaliada: Domnule inspector, curiozitatea a fost cea care v-a îndemnat să veniți să asistați la ora de matematică și de T.I.C. de la Ștefești?

Leonard Coțac: Se poate spune și așa, pentru că voiam să văd cum se descurcă și copiii în asemenea condiții și am rămas plăcut surprins. Elevii sunt înaintea noastră, a profesorilor, atunci când vine vorba despre utilizarea tehnologiei. Este de datoria noastră, a dascălilor, să ne adaptăm și să le arătăm că prin învățarea digitală nu rămânem doar în clasă, această educație o putem folosi peste tot, în viața de zi cu zi. 

Digitaliada: Știu că organizați, împreună cu profesorul de informatică, o oră demonstrativă, o interacțiune cu alte cadre didactice din județ. Povestiți-ne, vă rog, despre această acțiune.

Cristina Rînjea: Moderator este domnul inspector Bucur și împreună cu dânsul am organizat această oră demonstrativă. Vom promova în fața colegilor profesori ce înseamnă proiectul Digitaliada și voi prezenta pentru profesorii de matematică  aplicațiile pe care noi le folosim la clasă. Și eu și colegul profesor de TIC, Aurel Moraru, avem pregătite câteva exerciții practice și o să predau câteva lecții, secvențiale, cu ajutorul GeoGebra.

Invitații sunt profesorii de matematică, dar și directori de școli, pentru a promova proiectul Digitaliada aici, în mediul rural, unde sunt destule școli care pot accesa acest proiect.

Leonard Coțac: Vor participa și profesori de alte specialități, interesați să vadă cum educația digitală construiește viitorul.

Digitaliada: Ce v-a determinat să vreți să învățați ceva nou, pentru a-i ajuta ulterior pe copii?

Cristina Rînjea: Ca profesor de matematică, întotdeauna vreau să îi motivez pe elevi. De fiecare dată am un alt demers didactic, pentru fiecare clasă în parte. Îmi doresc foarte tare să-i ajut pe copii să îndrăgească matematica, pentru că nu toți fac acest lucru.

Digitaliada: Este matematica o materie grea?

Cristina Rînjea: Matematica are frumusețea ei. Nu toți învață matematica, dar pe cei care nu doresc acest lucru, îmi place să cred îi putem face să își dorească să priceapă cel puțin cunoștințele de bază. Nu trebuie să ajungă toți matematicieni, nu toți ajung IT-iști, dar am nevoie de cunoștințe de bază pentru a mă descurca în viață, fără matematică nu pot.

Leonard Coțac: Este considerată o materie grea, într-adevăr. Să ne amintim un pic de istorie, pe vremuri oamenii discutau despre muzică, despre științe și acest lucru era un lucru foarte important pentru societatea respectivă. Ei se dezvoltau pe mai multe planuri, matematica era foarte importantă, se folosește în geografie, la studiul meridianelor și paralelelor, în fizică. Să înțelegem clar că nu există materii, obiecte de studiu independent, nu le punem pe fiecare într-o cutie, cutiuța „matematică”, cutiuța „fizică” și tot așa. Problemele le rezolvăm folosind cunoștințe din toate aceste domenii.