Fundația Orange

Media


Instrumente digitale, algoritmi și exemple practice la orele de T.I.C.

Instrumente digitale, algoritmi și exemple practice la orele de T.I.C.

Școala ar trebui să fie despre viața reală și despre situațiile prin care trece un om. Să le ofere copiilor o pregătire care să țină de logică, algoritmi, analiză, evaluare și concluzii.

Am descoperit această abordare holistică la Școală Gimnazială nr. 1, Grivița, din județul Galați. Aici, profesorul de T.I.C., doamna Tincuța Popa, a ales să le predea elevilor adevărate lecții de viață, în loc să îi oblige să învețe o definiție pe de rost. Elementele de limbaj informatic le traduce prin experimente în viața reală, cele mai simple activități de zi cu zi servindu-i drept exemplu. Astfel, doamna profesoară folosește la orele de T.I.C., alături de tabletele Digitaliada, păpuși confecționate din linguri de lemn și săgeți de orientare făcute din hârtie pentru a le exemplifica elevilor ce înseamnă un algoritm. Iar elevii înțeleg și participă cu drag la ore.

Digitaliada: Înainte de a începe proiectul, ne-ați trimis câteva rânduri despre cum vedeți dumneavoastră educația. Despre educația digitală spuneați că nu forțează, ci invită elevul. Ce voiați să spuneți?

Tincuța Popa: Educația digitală îi oferă elevului posibilitatea să aleagă. Eu, ca profesor, nu îi bag ceva pe gât. E ca la masă: te invit, îți pun masa, îți dau variante, iar tu alegi ce și cât vrei să mănânci, în funcție de cantitatea pe care consideri tu că o poți asimila.

Digitaliada: Înțeleg că este vorba despre un algoritm?

Tincuța Popa: Da, totul este un algoritm.

Digitaliada: Elevii înțeleg că asta fac?

Tincuța Popa: Da, încă de când intru la oră, tot ce fac este să încerc să îi obișnuiesc să gândească algoritmic. La ore, folosesc termeni, cuvinte cu înțeles, cu semnificație. Exact ca în zona IT, cuvântul și semnificația exactă: dacă e stânga, e stânga, nu e puțin stânga. Trebuie să gândească algoritmic.

Digitaliada: Cu ce îi vor ajuta pe elevii de astăzi, viitorii adulți, aceste ore de T.I.C. pe care le fac folosind tabletele și exemple din viața reală? Cu ce vor fi ei mai deștepți, mai descurcăreți?

Tincuța Popa: Vor fi mai descurcăreți pentru că se vor întâlni cu situații pe care le-am exemplificat la clasă. Eu nu îi pun să memoreze o definiție, un enunț, un anumit drum, ci îmi doresc să învețe situații și variante de rezolvare. Orice om trebuie, într-o anumită împrejurare, să învețe algoritmic. Să zicem că eu sunt un șofer de ambulanță, sunt într-o intersecție și trebuie să transport un pacient la spital. În momentul acela, trebuie să gândesc algoritmic. Datele mele inițiale: intersecția, datele finale: spitalul. Trebuie să aleg cel mai scurt drum. Până la urmă, în orice situație ai nevoie de gândirea asta logică, aplicată. Eu nu îi învăț, neapărat, un limbaj, cum sunt C++ sau Pascal.

Digitaliada: Elevii fac diferența dintre modul în care folosesc tableta la școală și modul în care o folosesc acasă?

Tincuța Popa: Ei văd lecțiile ca pe o joacă, ceea ce și este. O joacă ce, încetul cu încetul, se sedimentează. Un exemplu de algoritm pe care l-am făcut cu elevii e un algoritm de spălat pe dinți. Sau drumul lor de acasă până la școală. Acțiuni pe care le fac zi de zi, lucruri practice. Întrebări de tipul: Acum ce fac, sar peste banca asta? O ocolesc? Dacă da, prin stânga sau prin dreapta?

Digitaliada: Putem ajunge la această gândire algoritmică și o putem preda elevilor fără ajutorul tehnologiei?

Tincuța Popa: Da și nu. E interesant fără tehnologie dacă reușești să găsești o metodă cu exemple practice, dar lor le place să folosească device-urile. E și mai practic așa, strângi mai ușor materialele pentru lecție. Dacă stau să mă gândesc eu la exemple bune pentru copii, îmi ia mult timp și nu reușesc să strâng prea multe, pe când aplicațiile de pe tabletă pun la dispoziție sute de exemple pentru fiecare an de gimnaziu.

Digitaliada: Se simte și la clasă această diferență? În modul în care elevii se raportează la orele de T.I.C.? Le privesc cu mai mult entuziasm decât înainte?

Tincuța Popa: Da. În primul rând, elevii se bucură pentru că nu le mai cer caiet. Oricum, mulți nu îl aduceau la școală. Nu le plăcea să scrie atât de mult, să le tot dictez definiții. E mai bine acum, că le arăt direct cum să se descurce singuri.