Începutul lui 2021 a însemnat pentru noi și începerea cursului acreditat de Ministerul Educației și Cercetării numit „Dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor prin utilizarea instrumentelor digitale”.
Cursul este dedicat cadrelor didactice din învățământul preuniversitar (nivelurile primar, gimnazial și liceal), iar în urma lui cursanții și-au dezvoltat competențele de utilizare creativă a unor aplicații digitale specifice, cum ar fi Kahoot, Quizizz, Socrative, Toontastic 3D, Tynker și Platforma de Învățare și testare Digitaliada și au învățat să valorifice utilitatea lor în predarea, învățarea și evaluarea la disciplinele de studiu pe care le predau.
Unul dintre formatorii Digitaliada care au susținut acest curs încă de la început este Alin Danciu, profesor de matematică și director la Școala Gimnazială Sâncraiu de Mureș. Pentru că am tras o linie după primele 3 luni de curs, în care 6 grupe numărând peste 100 de cursanți au finalizat orele de formare, am stat de vorbă cu Alin Danciu, ca să aflăm cum a fost această experiență, atât pentru el ca formator, cât și pentru profesori, ca participanți.
***
Cum a fost experiența acestor cursuri în calitate de prim formator?
A fost o experiență interesantă și plăcută în același timp, pentru că am putut împărtăși cu alți colegi cunoștințele mele în materie de instrumente digitale aplicabile în matematică. M-am simțit foarte bine alături de toate grupele, încă de la început, am vorbit liber și am simțit că toți cei prezenți la curs erau interesați cu adevărat să învețe lucruri noi.
Cum v-au întâmpinat cursanții?
Toți cursanții erau nerăbdători să participe la curs, să afle tot ce se putea afla și nu plecau până nu primeau răpunsurile la toate întrebările. A fost un curs extrem de interactiv și mă bucur că am avut cursanți atât de implicați.
Ce puteți să ne spuneți despre traseul cursanților de la prima oră de curs până la finalizarea lui?
Chiar dacă pentru unii a părut mai greu la început și câțiva chiar au vrut să renunțe inițial, pot spune că am reușit să-i mobilizez, să-i motivez și să le predau cursul într-o manieră atractivă și plăcută. Și iată că la sfârșit toți au finalizat cu Foarte bine sau Excelent.
De ce este util acest curs din punctul dumneavoastră de vedere?
În condițiile de azi, când predarea clasică a devenit „plictisitoare” pentru unii elevi, consider că este necesar să ne diversificăm metodele de predare și evaluare pentru a evita monotonia. Iar cum copiii din ziua de azi sunt născuți digitali, metodele digitale sunt cele mai la îndemână. Așa cum spuneam și când am intrat în programul Digitaliada, educația digitală este o completare a metodelor de predare și evaluare clasice sau moderne, necesară și obligatorie în ziua de azi, care ar trebui să existe permanent în fiecare școală.
Care a fost cea mai plăcută surpriză pe parcursul cursului?
Cea mai plăcută surpriză a cursului pentru mine a fost faptul că toate cadrele didactice înscrise au fost extrem de interesate de ceea ce le transmiteam, au fost foarte cooperante pe toată durata orelor de curs și că prezența lor a fost întotdeauna aproape 100%.
Care este cel mai important aspect al resurselor digitale din punctul dumneavoastră de vedere?
Elevii trebuie învățați de la cele mai tinere vârste să folosească tehnologiile informației și comunicării ca să facă față cerințelor și provocărilor lumii contemporane. Important este, în schimb, ca utilizarea tehnologiei de către elevi să se facă în scop educativ și cu măsură.
Ce înseamnă să fii formator Digitaliada?
Pentru mine să fiu formator Digitaliada a fost o provocare pe care am acceptat-o și care îmi face plăcere, deoarece cursurile pe care le țin sunt utile și aplicabile 100% la clasă. Nu sunt cursuri monotone, sunt interactive, cursanții fiind implicați cu totul în activitățile din cadrul cursului.
De ce sunt atât de importante cursurile periodice pentru formarea continuă a profesorilor?
Cursurile de acest tip și nu numai sunt importante pentru formarea continuă a cadrelor didactice, deoarece e nevoie ca profesorii să fie informați de noutățile apărute și să învețe metode noi. Și asta pentru că generațiile de elevi care vin acum sunt diferite, iar metodele clasice nu mai dau randamentul din trecut. Trebuie găsite constant noi și noi metode atractive de predare și e esențial să fii în pas cu tehnologia.
Ce înseamnă pentru dumneavoastră „un profesor bun”?
Un profesor bun este acela care se adaptează el clasei de elevi pe care o are și nu încearcă să adapteze clasa după stilul său. E un profesor care știe să-și facă orele atractive prin diferite metode și la care elevii participă cu plăcere.
***
„Mi-a plăcut cursul pentru că toate conținuturile au fost abordate practic. Am primit exemple clare și am fost ghidați să realizăm propriile noastre teste folosind aplicațiile predate la curs. Am aplicat deja la clasă teste realizate cu aplicațiile prezentate și elevilor le-a plăcut. Cu siguranță voi mai folosi aplicațiile la ore. Consider că educația digitală nu mai poate lipsi din școală. Copiii sunt atenți la ore dacă integrăm o aplicație chiar și pentru câteva minute. Cursul prezintă multe aplicații extrem de utile. Nu ai cum dintre atâtea aplicații să nu găsești una care să fie potrivită materiei predate. Recomand acest curs cu drag. Cred că și profesorii au nevoie de educație digitală, nu doar elevii”, declară Laura Cotfasa, profesor de Informatică și TIC și participant la cursul „Dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor prin utilizarea instrumentelor digitale”, susținut de Alin Danciu și organizat de Fundația Orange.