Fundația Orange

Tendințe


Invitații Digitaliada: Ciprian Ittu – „Resursele digitale ar trebui și ar putea fi exploatate mai mult în sistemul de învățământ”

Invitații Digitaliada: Ciprian Ittu – „Resursele digitale ar trebui și ar putea fi exploatate mai mult în sistemul de învățământ”

Astăzi stăm de vorbă cu Ciprian Ittu, profesor de matematică și informatică la Școala Gimnazială Poiana Mărului, județul Brașov și unul dintre cei trei formatori ai cursurilor acreditate Digitaliada.

***

Cum a fost experiența acestor cursuri în calitate de formator?

Calitatea de formator obținută în cadrul proiectului Digitaliada a reprezentat o adevărată sursă de bucurie. Este acea bucurie de a împărtași altor colegi profesori instrumente prin intermediul cărora ora dumnealor să se transforme într-una placută elevilor, experiența evaluării (mai ales în această perioadă în care orele online sunt tot mai frecvente) să devină una rapidă și cât mai obiectivă posibil, comunicarea cu elevii și părinții să se realizeze într-un mod transparent și securizat, postarea și corectarea temelor să fie transparente pentru elevi și familiile lor. 

Cum v-au întâmpinat cursanții? Ce așteptări și ce temeri aveau? Cum a fost atitudinea lor față de curs, cum a fost implicarea lor și cum a fost comunicarea dintre voi?

Încă de la prima întâlnire, cursanții au fost anunțați despre ceea ce urmează să descopere. Faptul că aveau să descopere metode noi de evaluare, instrumente noi de comunicare, alte metode de a oferi feed-back elevilor a stârnit interesul colegilor cursanți. Platforma de învățare și testare online Digitaliada le-a oferit încă de la început o surpriză în ceea ce privește comunicarea în mod gratuit și securizat pe tot parcursul desfășurării cursurilor. Temerile unor cursanți că nu se vor putea adapta modului online de a li se preda și de a fi evaluați au fost spulberate prin modul în care intră în contact cu noile instrumente pe care și dumnealor le vor folosi curând la clasă. Încă de la început cursanții s-au străduit să realizeze niște teste interesante, filmulețe originale și proiecte ingenioase. Chiar dacă primele grupe au promovat demult acest curs, încă mai primesc întrebări și mai văd interes din partea profesorilor pentru a crea materiale ingenioase pentru elevii dumnealor cu ajutorul instrumentelor prezentate în cadrul cursurilor. 

Ce puteți să ne spuneți despre traseul cursanților de la prima oră de curs până la finalizarea lui?

Dacă o parte din cursanți erau familiarizați cu instrumentele digitale, o altă parte însă aveau o temere de a folosi atât calculatorul personal cât și, implicit, intrumente ce se pot utiliza în procesul instructiv-educativ. Am realizat împreună logări pe diferite platforme de testare, am creat diverse conturi pe site-uri educaționale și am ajuns să facem o obișnuință din a partaja ecranele proprii pentru a vedea și restul colegilor cursanți ce proiecte interesante realizăm. La final, toți cursanții au realizat protofolii interesante în care au sintetizat cunoștințele dobândite în perioada de formare. 

Care sunt diferențele și provocările din perspectiva dumneavoastră între a preda un curs online elevilor și a preda un curs online colegilor de breaslă?

Și într-un caz și în celălalt este esențială captarea atenției participanților la formare. Începerea orei cu o provocare, cu o sarcină ce se va evalua la final, suscită interesul cursanțior (elevi sau profesori) și îi ține activi pe tot parcursul activității. Platforma Digitaliada mi-a dat șansa de a putea face activități online cu elevii mei încă înainte de această perioadă de pandemie. Am avut ocazia de a mă adapta și de a găsi soluții pentru a evita comunicarea haotică, riscând astfel să nu aud unele întrebări, de a organiza orele astfel încât să nu avem „timpi morți”, să pregătesc sarcini de lucru, astfel încât elevii să nu se plictisească pe parcursul cursului. Acum, pentru colegii profesori-cursanți sunt pregătite teme astfel încât dumnealor să își poată consolida cele prezentate de mine și să mă poată întreba ori de câte ori apar neclarități. 

De ce considerați dumneavoastră că este util acest curs în formarea profesorilor?

Profesorii sunt într-o continuă adaptare pentru a-și face orele cât mai pe întelesul elevilor, de a-și face disciplina cât mai ușor de înțeles. În această perioadă, mai ales, cu toții căutăm elemente noi, utile, care să ne ajute atât în predarea clasică, dar și în cea online. Acest curs vine în întâmpinarea dorinței profesorilor de a folosi niște instrumente utile, gratuite ce le vor fi prezentate într-un mod riguros, adaptat disciplinelor și specificului claselor fiecăruia dintrei ei. 

Care a fost cea mai plăcută surpriză pe parcursul cursului? Ați avut parte de întâmplări plăcute care merită spuse și povestite aici?

Aceste cursuri sunt o sursă continuă de surprize. Am găsit colegi care, din dorința de a avea un filmuleț reușit și-au implicat toată familia (fii, fiice, soți/soții) pentru a avea o variație de voci la filmuleț. Alții au folosit toate device-urile din casă pentru a verifica modul în care elevii vor vizualiza testul. Un alt fapt care m-a bucurat foarte tare a fost acela că, după prezentarea Platformei Digitaliada, o școală a decis să își înroleze profesorii și elevii pe ea, într-un program de tip „after school”. E dovada clară că avem cursanți foarte atenți și dornici în a implementa lucrurile ce le sunt prezentate. 

Care sunt cele mai importante aspecte ale resurselor digitale din punctul dumneavoastră de vedere?

Deși tehnologiile digitale sunt pe deplin integrate în modul în care oamenii interacționează, muncesc, ele nu sunt încă pe deplin exploatate în sistemelul de învățământ. Cursanții de astăzi așteaptă mai multă personalizare, colaborare și relaționare între învățarea formală și cea informală, iar o mare parte dintre aceste dorințe pot fi realizate prin învățarea asistată digital. Beneficiile potențiale ale implementării digitalului în educație sunt multiple: cursanții pot căuta și dobândi cunoștințe din alte surse decât profesorii lorși instituțiile la care studiază, adesea gratuit; se poate intra în contact cu alte grupuri de cursanți, deoarece actul învățării nu mai este restricționat la orarul sau la metodele clasei și  poate fi personalizat; apar noi furnizori de educație; profesorii pot crea și partaja mai ușor conținutul respectiv; există o gamă mult mai largă de resurse educaționale care pot fi accesate.Deși, din punct de vedere al timpului, realizarea unui material digital este destul de costisitoare, este indicată folosirea unor platforme în care accesul la materiale să fie gratuit și în care să putem avea acces și la materialele altor colegi. Astfel, putem crea o bază de date cu teste, teme, lecții pe care să le putem folosi anual, făcând doar mici ajustări în funcție de specificul noilor clase de elevi.  

Ce înseamnă să fii formator Digitaliada?

Calitatea de formator Digitaliada este una care mă onorează, dar care mă și responsabilizează. Pe lângă cunoașterea temeinică a materialelor ce urmează să le prezint cursanților, este necesară și o capacitate de adaptare foarte bună, deoarece profesorii ce urmează a fi formați predau discipline diferite, la elevi din clase diverse, din toate ciclurile de învățământ, iar conținutul trebuie prezentat astfel încât fiecare dintre profesori să îi găsească utilitatea la clasa unde dumnealui predă.  

Ce înseamnă pentru dumneavoastră „un profesor bun”?

Un profesor bun implică o serie de calități pe care acesta trebuie să le aibă: pasiune, creativitate,  dăruire, empatie, un talent oratoric, simțul umorului. Creativitatea are rolul de a trezi curiozitatea, de a crește interesul și de a motiva elevii. Pasiunea cu care prezinți un anumit conținut se repercutează în modul în care elevii vor percepe acel conținut. Modul în care profesorul comunică și găsește moduri atractive de a transmite informația atrag după sine rezultatele elevilor lui. Simțul umorului are rolul de a detensiona o posibila atmosferă încordată și de a reduce barierele de comunicare profesor-elev, atrăgând după sine un grad de popularitate.

***

Am deschis această serie de discuții cu formatorii Digitaliada pentru că, așa cum vă spuneam, am încheiat primele 6 grupe, cu peste 100 de cursanți, ale cursului acreditat de Ministerul Educației și Cercetării numit „Dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor prin utilizarea instrumentelor digitale”. Am vrut să aflăm și părerile participanților, așa că astăzi aflăm ce spune Alina Rogobete, profesor de limba română și participant la cursul susținut de Ciprian Ittu:

„Educația online este ideală pentru a-ți face copiii să prospere în domeniul lor de interes și să se pregătească pentru job-urile pe care le vor avea. Ea merge dincolo de metodele de predare clasice, care nu mai țin pasul cu nevoile elevilor de azi. De aici a plecat motivația mea de a participa la cursul susținut de domnul Ciprian Ittu și organizat de Fundația Orange. Am conștientizat în timpul cursului anumite noțiuni pe care poate le știam, dar nu le puneam neapărat în practica de zi cu zi și am acumulat abilități noi, pe care doresc să le folosesc în viitor. Participarea a fost constructivă, cursul captivant, interesant, am reușit să-mi clarific multe noțiuni.

Pentru mine a fost un „refresh” bine venit; cu o notă de plus. Exact ca atunci când vezi un film bun de mai multe ori: de fiecare dată pleci cu „altceva în plus” – pozitiv evident! În urma finalizării acestui curs ajungi să te autoevaluezi, să te cunoști mai bine, să știi unde anume trebuie să te îmbunătățești.

Excelentă prezență ca trainer, excelentă personalitate ca om, eficiență, elocvență și elocință în prezentare sunt calitățile ce fac din domnul profesor Ciprian Gheorghe Ittu trainerul ideal. De la dumnealui am aflat la începutul cursului că platforma Digitaliada pune gratuit la dispoziția oricărui profesor din România, interesat de digitalizarea propriului proces didactic, o soluție interactivă completă, că profesorii și învățătorii pot crea teste, pot evalua online competențele elevilor, în clasă sau prin teme pentru acasă, iar  elevii pot parcurge materia chiar și de acasă atunci când lipsesc de la școală. Am constatat de asemenea că această platformă este mult mai utilă decât Google classroom sau Microsoft, deoarece directorii au posibilitatea să vadă activitatea tuturor claselor din școală și rezultatele elevilor și pot comunica cu profesorii, părinții și elevii printr-un sistem de notificare online. 

Cu siguranță voi aplica la clasele la care predau ce am învățat nou la acest curs. Mi-a plăcut foarte mult cursul și modul în care a fost predat, îl  recomand cu drag, iar domnului profesor FELICITĂRI pentru modul în care a interacționat cu noi și pentru toate informațiile primite.”