Fundația Orange

Tendințe


Invitații Digitaliada: Magdalena Joița – „Atât cursanții, cât și eu, ca formator, ne-am depășit propriile limite”

Invitații Digitaliada: Magdalena Joița – „Atât cursanții, cât și eu, ca formator, ne-am depășit propriile limite”

Magdalena Joița este profesoară de matematică la Școala Gimnazială Nr. 156 din București și se implică de 5 ani în formarea profesorilor. Începând de anul acesta, s-a alăturat echipei de formatori Digitaliada și azi ne povestește din experiența sa.

***

Cum a fost experiența acestor cursuri în calitate de formator?

Experienta mea în calitate de formator a fost inedită pe de o parte prin prisma modului de desfășurare, exclusiv online, pe de altă parte prin densitatea tematicii abordate, ce are ca rezultat stimularea gândirii logice, a imaginației, a capacității de învățare inovatoare precum și a unui stil de muncă independent și adaptabil la noile tehnologii.  

Mi-am consolidat abilitățile de investigare științifică reușind să obțin ca efect imediat motivarea participanților în procesul de învățare, pentru fiecare dezvoltându-se deprinderi de prelucrare rapidă a datelor, de afișare a rezultatelor și de optimizare a acestora. De asemenea, am resimțit această experiență și ca pe o provocare profesională, ca pe o oportunitate de a-mi dezvolta noi competențe și de a le îmbunătăți pe cele existente. Am lucrat cu plăcere și am finalizat cursul cu sentimentul unei misiuni îndeplinite cu succes. 

Ce așteptări și ce temeri aveau cursantii? Cum a fost atitudinea lor față de curs, cum a fost implicarea lor și cum a fost comunicarea dintre voi?

Așteptările au fost legate de descoperirea unor instrumente digitale utile în activitatea didactică, altele decât cele pe care le foloseau deja.

Cursanții au început cu unele temeri legate de modul de desfășurare a cursului, de gradul de complexitate al aplicațiilor studiate, de modul în care propriile dispozitive ar putea reacționa la utilizarea acestora și nu în ultimul rând de cantitatea temelor pentru acasă.

Atitudinea față de curs a fost pozitivă, am reușit împreună să creăm un climat activ-participativ, foarte propice învățării.

Ce puteți să ne spuneți despre traseul cursanților de la prima oră de curs până la finalizarea lui?

Deși au existat temeri, acestea s-au spulberat lucrând împreună, ca o echipă, primind suport din mai multe direcții, din partea mea sau a colegilor de curs de câte ori a fost nevoie. Astfel, traseul se poate descrie ca fiind unul ascendent, toate activitățile de formare au oferit instrumente noi care se pot plia pe specificul fiecărei discipline.

Care sunt diferențele și provocările din perspectiva dumneavoastră între a preda un curs online elevilor și a preda un curs online colegilor de breaslă?

După ani buni de activitate, să predai elevilor este deja un soi de rutină  plăcută, deoarece cunoști foarte bine colectivul de elevi. Sigur că pot apărea mereu surprize, dar este un proces ușor de gestionat de către profesor. Să predai colegilor (colegi de diferite specialități) este o adevărată provocare, este posibil ca unii dintre aceștia să folosească deja aplicațiile propuse pentru studiu, să aibă deja o ierarhizare în ceea ce le privește, să le agreeze pe unele mai mult decât pe altele, să stabilească puncte tari și puncte slabe ale acestora din perspectivă proprie și prin prisma disciplinei de studiu predate.   

De ce considerați dumneavoastră că este util acest curs în formarea profesorilor? 

Discutăm de ani buni de tradițional versus modern. Părerea mea este că cele două trebuie să fie conectate permanent, la anumite discipline nu se poate renunța la tradițional, dar acesta trebuie îmbinat cu modernul, pentru a putea crește gradul de atractivitate al disciplinelor de studiu, pentru a sublinia și exemplifica mai ușor caracterul practic, aplicativ al acestora și pentru a putea deveni mai accesibile copiilor în funcție de particularitățile, aptitudinile și competențele fiecăruia. În acest context, programul de formare este binevenit, el oferind profesorilor o paletă largă de instrumente ce vin în sprijinul proiectării demersului didactic, crescând calitatea acestuia.

Care a fost cea mai plăcută surpriză pe parcursul cursului? Ați avut parte de întâmplări plăcute sau amuzante care merită spuse și povestite aici?

Surprizele plăcute pe parcursul cursului au venit din implicarea cursanților și din îndeplinirea  sarcinilor de lucru; la sfârșitul fiecărei zile de formare temele erau realizate integral și calitatea acestora a depășit de multe ori cerințele, prin complexitate și rigurozitate.

Pentru realizarea uneia dintre cerințe era nevoie de postarea materialului pe un canal de YouTube, iar câțiva cursanți erau îngrijorați că nu au un astfel de canal. La un moment dat se aude vocea unui copil spunând: „Am eu, mama, canal de YouTube”. Povestea poate părea puerilă, pentru mine însă dovedește încă o dată că elevii au altfel de competențe și noi trebuie să folosim la maximum acest lucru încercând să orientăm demersul didactic în direcția aflată la îndemâna celor mai mulți dintre elevii noștri.

Care a fost cea mai mare bucurie/satisfacție ca formator? Ce feedbackuri ați primit de la cursanți?

Cea mai mare bucurie a fost că oamenii implicați în activitități au participat activ la acestea, dornici să învețe și să aplice lucruri noi. Atât cursanții, cât și eu ne-am depășit propriile limite, proces ce duce la crearea oportunităților de care e nevoie pentru a ne dezvolta. Știm cu toții că nu suntem perfecți și învățarea are loc pe tot parcursul vieții, tocmai de aceea orice experiență de învățare aduce ceva nou în desăvârșirea noastră ca profesioniști.

Ce înseamnă să fii formator Digitaliada?

Să fii formator Digitaliada înseamnă să ai calități precum: pasiune, dăruire, creativitate, empatie, talent oratoric și capacitate de adaptabilitate, înseamnă să ai acces la resurse, înseamnă să faci parte dintr-o comunitate în care ești susținut în mod constant de profesioniști, oameni dispuși să împărtășească din experiența lor. Din postura de fomator Digitaliada nu îmi propun să schimb conceptele de predare-învățare-evaluare. Aș vrea doar ca participanții la programele de formare să își schimbe perspectiva din care privesc lucrurile și, în măsura în care este posibil, să integreze tehnologiile actuale în procesul instructiv-educativ.

***

Emilia Arleziana Udma, profesoară de matematică la Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” din Roșiorii de Vede, Teleorman, a participat într-una dintre grupele cursului acreditat „Dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor folosind instrumentele digitale” formate de Magdalena Joița.

Iată ce povestește, din calitatea de cursant: „Programul vine și se pliază perfect pe cerințele unei societăți aflate în continuă evoluție, pe nevoia noastră de a ne instrui, adapta, acomoda și perfecționa. Noi, profesorii, fiind în prima linie a schimbării, avem rolul decisiv în îndrumarea elevilor către noile tendințe. Pentru asta, însă, trebuie să fim instruiți să folosim noile tehnologii.

Pentru mine, ca profesor de matematică, aplicațiile studiate în cadrul cursului sunt de un real folos și mă ajută să îmi organizez mai eficient activitatea. Iar platforma Digitaliada este mult mai utilă decât alte platforme folosite, deoarece se poate vedea activitatea tuturor claselor din școală, se pot crea teste și lecții, se pot vedea rezultatele elevilor, precum și o întreagă bibliotecă de resurse educaționale. 

Alt aspect interesant al acestor instrumente este că îmi oferă posibilitatea de a reproiecta activitatea în funcție de secvența anterioară, prin prisma feedback-ului permanent. Cu siguranță voi aplica la clasele la care predau ceea ce am învățat la acest curs.

Nu în ultimul rând, vreau să subliniez susținerea oferită cu promptitudine pe tot parcursul programului de formator și de ceilalți participanți la programul de formare. Grupa a funcționat ca o echipă bine formată și, deși la începutul cursului nu cunoșteam niciun alt cursant, ne-am ajutat reciproc și am stabilit legături pentru proiecte viitoare.”