Fundația Orange

Media


Magdalena Baciu-Iacob, inspector școlar: „Digitaliada a schimbat radical relațiile dintre oameni prin colaborare și încredere”

Magdalena Baciu-Iacob, inspector școlar: „Digitaliada a schimbat radical relațiile dintre oameni prin colaborare și încredere”

Ca fost director al Școlii Gimnaziale „George Coșbuc” 23 August, Magdalena Baciu-Iacob a susținut și a contribuit de la început la înscrierea școlii în programul Digitaliada, în 2019.

Astăzi, din rolul de inspector școlar pentru istorie și monitorizarea programelor privind accesul la educație, în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Constanța, continuă să povestească ori de câte ori are ocazia despre beneficiile programului și să încurajeze și alți colegi să utilizeze cu încredere mijloacele digitale în școlile lor.  

Cum era Școala Gimnazială „George Coșbuc” 23 August înainte de Digitaliada și cum este acum? Cum arăta o zi de școală obișnuită înainte și ce schimbări a adus programul pentru profesori și elevi? 

Școala înainte de Digitaliada?! O școală cu copii veseli, de la țară, bucuroși să socializeze, să se joace în curtea școlii. Acum: copii la fel de frumoși și veseli, dar mai preocupați de aplicații pe telefon și tabletă, implicați în activități de îmbunătățire a comunicării pe cale digitală, copii pe care i-am descoperit altfel în online, care s-au „deschis” în spatele bulinelor negre și treptat, cu răbdare, au „răsărit” din spatele camerelor video închise; copii alături de care am descoperit noi aplicații și care ne-au învățat să utilizăm cât mai aprofundat tehnologiile moderne. Copii cu care colaborăm pe platforma Digitaliada, la redactarea și verificarea testelor: „Doamna, întrebarea X era cam grea!” sau „Dar eu am scris corect, numai că nu am folosit diacritice!” și rezolvăm împreună micile deficiențe. Copii care și-au învățat părinții să își folosească adresele de mail pentru comunicarea corectă și imediată cu cadrele didactice.  

De ce vorbesc despre copii? Pentru că școala înseamnă copiii, nu vorbim de clădirea în sine, ci de comunitatea pe care o clădești pe lângă ea: cadre, părinți, societatea locală, cu toții colaborând pentru beneficiarii direcți, copiii, viitorul nostru, al tuturor.  

O concluzie: Digitaliada a schimbat radical relațiile dintre oameni (colaborare și încredere) și a deschis oportunități de învățare la care nu ne așteptam (online, e-learning, hibrid și mobile learning). Acum simțim că zidurile sunt strâmte, vrem să transformăm și clădirea astfel încât să reflecte această deschidere, sentimentul de transparență și încredere. Și să continuăm pe acest drum al educației digitale, pentru că nu mai există întoarcere pe drumul învățământului tradițional, clasic, decât combinat cu tehnologiile moderne.   

Au fost utile formările din program, resursele digitale, aplicațiile, platforma Digitaliada în perioada pandemiei?  

Resursele digitale puse la dispoziție de Digitaliada au reprezentat un punct de plecare de genul „cam așa ceva, dar eu pot mai bine”. Am pornit de la resursele oferite și am creat altele noi, în special teste pe platforma Digitaliada, ușor de aplicat, în timp util, corectarea se poate face imediat, în fața copilului, deci are multe avantaje.

Aplicațiile recomandate prin programul Digitaliada au fost foarte utile, atât pentru momentele de reactualizarea cunoștințelor, cât și pentru feedback în timp util, la finalul lecției de predare de noi cunoștințe. Platforma în sine ne-a înlesnit comunicarea, am postat schițele lecțiilor astfel încât și elevii care nu aveau conexiune ca să intre online la oră să poată beneficia de toate informațiile și să comunice în timp util cu profesorul. Putem spune chiar că am constituit o bibliotecă electronică, la dispoziția tuturor utilizatorilor platformei. Se vede rezultatul muncii noastre astfel și consider că au devenit inutile anumite „hârtii”, precum condica și fișa de prezență a profesorului. Mai mult, pornind de la Digitaliada, utilizăm un Google drive pentru dosarele comisiilor școlii și colaborarea în redactarea documentelor necesare bunei funcționări a unității școlare. Am descoperit tot mai multe avantaje ale tehnologiei. 

Toate aceste informații și multe altele, venite prin colaborarea cu cei mai... avansați decât noi, persoane pe care le-am cunoscut la cursurile Digitaliada, au constituit baza pregătirii noastre, ne-au deschis apetitul pentru tot ceea ce înseamnă digital și testăm cu curiozitate absolut tot ce apare.

 

Trebuie să sunliniez faptul că, datorită acestui proiect minunat, noi nu am fost „surprinși” de pandemie. Din prima zi ne-am organizat, am convocat o ultimă ședință cu colegii, am identificat posibilitatea de videoconferință și am făcut primul instructaj, cu sprijinul colegei Valentina David. Au urmat alte două webinarii, pregătiri în online și am răspuns la zeci, sute de întrebări ale colegilor care au început să utilizeze aplicațiile oferite de Digitaliada la orele lor. Și am funcționat continuu. Tabletele primite de la administrația locală, în completarea programului Digitaliada, au fost imediat direcționate către copiii care aveau nevoie de ele, pe baza unui contract de comodat. Au urmat și cele din proiectul Digitaliada, astfel încât nimeni nu a fost lăsat în urmă, am mers cu toții mai departe! A fost greu, dar avem rezultate și satisfacția că ne-am făcut datoria.  

Ați participat la activități de diseminare a informației din programul Digitaliada? 

Am vorbit mult despre Digitaliada în toate ședințele de Consilii Profesorale și de Administrație, încă din momentul depunerii aplicației de înscriere în procesul de selecție. Am vorbit și mai mult după ce am fost incluși în program: în Consiliul Local al Comunei 23 August, unde am avut tot sprijinul domnului primar Mugur Viorel Mitrana, în ședințele Asociației de Părinți „Domnița Elena”, în cadrul evenimentului de lansare a proiectului organizat la unitatea școlară, la care am avut invitați de la principalele instituții ale statului și din presă.

Însă cele mai intense au fost întâlnirile cu colegii. Am organizat activități ale cercurilor metodice de limba română și matematică în școală și am participat la lecții demonstrative ale cercurilor metodice de geografie, la Colegiul Economic Mangalia și istorie, în cadrul Liceului Sportiv Constanța.

La activitățile cercurilor metodice am oferit colegelor din județ câte o tabletă Digitaliada, să o vadă, să o deschidă și să se familiarizeze cu aplicațiile. Apoi, am lucrat practic utilizând Kahoot!, Socrative sau Quizizz și subliniind beneficiile utilizării lor la clasă, am arătat cum realizăm o lecție completă în format clasic-digital. Pot spune că am stârnit multe comentarii, nu toate pozitive, dar în perioada pandemiei s-au răzgândit și mi-au solicitat ajutorul mulți dintre sceptici.

Am făcut aceste activități conform unui plan de diseminare, dar am depășit limitele acelui document, deoarece vorbesc cu plăcere despre multiplele beneficii pe care Digitaliada le-a adus în comunitatea școlară din comuna 23 August.

Datorită programului, în ceea ce privește dotarea, formarea cadrelor didactice și făcând parte dintr-o comunitate de învățare activă, digitalizată și gata să împărtășească exemple de bune practici, am făcut cunoscută școala noastră în tot județul și am avansat pe scara ierarhică.

Prin Digitaliada mi-am descoperit noi superputeri! Am mai multă încredere în mine, sunt mai pregătită, mai sigură în domeniul utilizării mijloacelor TIC la clasă, mă perfecționez continuu și sper să pot forma în acest sens și alți colegi dintre cei care îmi solicită ajutorul.

În continuare le vorbesc colegilor profesori despre tot ceea ce am învățat de la specialiștii programului, care sunt acum mi-au devenit prieteni și mi-au fost alături, chiar dacă uneori poate i-am sâcâit cu multe întrebări. Aș avea multe de spus despre nenumăratele avantaje aduse de implicarea noastră în acest proiect, dar mă opresc aici și spun doar atât: MULȚUMESC!