Fundația Orange

Media


Marcel Ivan, prof mate și TIC: Digitaliada ne-a oferit o bază materială foarte bună, aplicații foarte bune

Marcel Ivan, prof mate și TIC: Digitaliada ne-a oferit o bază materială foarte bună, aplicații foarte bune

FOTO: Profesorul de mate și TIC, Marcel Ivan, în laboratorul digital


Profesorul de matematică și TIC, Marcel Ivan, de la Școala Gimnazială din Petriș, județul Bistrița-Năsăud, ne-a primit la o oră de TIC predată digital.

Ne-a vorbit despre cum se pregătește pentru orele la care folosește tablete, despre reacțiile primite și despre planurile pentru anul următor.

Digitaliada: Astăzi v-am găsit alături de elevii de clasa a V-a, cu care ați avut o oră de informatică altfel. Cum ați construit ora?

Prof. Marcel Ivan: Majoritatea orelor de TIC din acest an au fost altfel pentru că, odată ce am primit tablete cu aplicații preinstalate, au dispărut aproape complet partea teoretică și partea de memorare. Ne începem ora cu câteva discuții și exemple, apoi copiii intră pe tablete, pe diferite aplicații și lucrează singuri. Astăzi, spre exemplu, am făcut o lecție de recapitulare folosind aplicația Blockly, care ne-a ajutat să desenăm anumite figuri geometrice prin comenzi care se repetă.

Digitaliada: Copiii sunt receptivi?

Prof. Marcel Ivan: Copiii sunt receptivi, lucrează practic pentru că avem multe aplicații atât pentru TIC, cât și pentru matematică. Înainte, în momentul în care aveau ceva de făcut cu creionul sau la tablă, era o chestiune pe care o făceau mecanic sau fără plăcere. Acum, mult mai ușor au identificat noțiuni sau anumite construcții pe tabletă. Lucrul cu tableta le place, în primele săptămâni de folosire, cel puțin, a fost ca o joacă. Încetul cu încetul, însă, am început să lucrăm cu aplicații de algebră, geometrie și TIC. 

Digitaliada: Dați-ne exemplu de o aplicație și cum a fost să lucrați pe ea.

Prof. Marcel Ivan: Cele mai bune rezultate le-am obținut la clasa a VI-a, la geometrie, folosind aplicația Pythagorea. Am avut niște elevi care nu erau atrași de școală, promovau greu. La lecțiile teoretice desenau mecanic, cu gândul în altă parte, în schimb, când am intrat pe aplicații, ei au identificat foarte ușor dreptele paralele, sau dreptele congruente, sau au construit foarte simplu medianele. Deci a fost o surpriză foarte plăcută, acești elevi au ajuns să prezinte exerciții și rezolvări în fața clasei sau să-i corecteze pe elevii silitori, mai buni la învățătură. Așadar, înțeleg mai bine și învață. Noțiunile se învață mai ușor lucrând practic. 

Digitaliada: Deja folosiți tabletele de un an de zile. Care este concluzia dumneavoastră după acest an?

Prof. Marcel Ivan: Lecțiile clasice au devenit lecții mai aplicate, s-a lucrat practic în acest an. În plus, anul acesta am utilizat trei tipuri de aplicații pentru testări, Kahoot!, Quizizz și Socrative în care am construit teste foarte serioase și variate și copiilor le-au plăcut. Astfel, elevii vin degajați la ore și sper ca anul viitor să fie și mai degajați. Am mai folosit GeoGebra la geometrie, unde copiii au construit, au desenat, a mers foarte bine. 

 Digitaliada: În general, testările sunt frica elevului. Cum sunt testele acum?

Prof. Marcel Ivan: Copiii rezolvă testele destul de lejer. Spre exemplu, prin aplicația Quizizz le-am trimis elevilor teme pentru acasă, în sistem electronic: primeau intervalul de timp pentru rezolvare, responabilul clasei primea codul de acces, ei intrau pe aplicație și eu vedeam seara câți și-au făcut tema și care sunt rezultatele. A doua zi știam pe ce să insist. Uneori, cum a fost și cazul testului de astăzi, toți elevii au greșit câte ceva. Acest lucru este un semn de întrebare pentru mine, ca profesor,  și atunci, cu aspectul acesta încep a doua zi. Eu deja am o imagine a capitolului sau a părților dintr-o lecție pe care elevii le-au înțeles sau nu. 

Digitaliada: Ca o concluzie, ce înseamnă pentru dumneavoastră proiectul Digitaliada?

Prof. Marcel Ivan: Intrând în acest proiect, am luat contact cu profesori Digitaliada din toată România, fiecare cu experiența lui. Digitaliada ne-a oferit o bază materială foarte bună, aplicații foarte bune. Este o experiență nouă, minunată. Acum gândesc strategia pentru anul viitor, de aceasta am finalizat ora de la clasa a V-a cu un test, să văd ce le-a plăcut mai mult în acest an, Kahoot!, Quizizz sau Socrative. Ca să știu pentru anul viitor ce aplicații de testare vom folosi mai des.