Fundația Orange

Media


Nicoleta Duma, prof de matematică: Folosind tabletele, copiii nu-și dau seama că învață jucându-se

Nicoleta Duma, prof de matematică: Folosind tabletele, copiii nu-și dau seama că învață jucându-se

FOTO: Nicoleta Duma, profesor de matematică la Școala Gimnazială "Mircea Luca" Băișoara


Pentru o tânără profesoară, proiectul Digitaliada reprezintă unul dintre motivele pentru care se trezește la ora 6:00 în fiecare dimineață și face naveta pentru a le putea preda elevilor de care s-a atașat.

Doamna profesoară de matematică, Nicoleta Duma, ne-a vorbit despre eforturi, despre dragostea pentru meserie și despre utilizarea instrumentelor digitale în predare.

 Digitaliada: Spuneți-ne despre dumneavoastră.

Nicoleta Duma: Am 26 de ani, sunt profesor la Școala Gimnazială "Mircea Luca” din Băișoara, județul Cluj. Mă aflu la începutul carierei, sunt profesor în această școală de doi ani de zile și sper că voi continua tot aici.  

Digitaliada: Cum de ați ales să fiți profesor la școala din Băișoara?

Nicoleta Duma: Îmi place foarte mult ceea ce fac. Nu am știut unde ajung atunci când am obținut postul din Băișoara. Însă odată ajunsă aici mi-a plăcut foarte tare și am decis să rămân. Am ales să rămân și datorită copiilor, m-am atașat de ei din primul an. În fiecare dimineață mă trezesc la ora 6:00, vin cu mijlocul de transport în comun și ajung aici în jurul orei 8. Sunt zile când stau la școală până la ora 12:00, zile când stau până la 16:00, în funcție de program și de mijlocul de transport în comun cu care pot să merg.  

Digitaliada: Cum a fost când ați aflat despre implicarea școlii în proiectul Digitaliada?

Nicoleta Duma: Sunt la începutul carierei, iar acest lucru m-a ajutat deoarece unele aplicații, cum ar fi GeoGebra, le-am studiat și la master. Deci acest proiect a venit numai bine să mă ajute să îi învăț pe copii ceea ce am învățat și eu la facultate. Chiar îmi doream să ajung într-o școală în care să aplic cele învățate. Și înainte de acest proiect am încercat să le arăt copiilor aplicația GeoGebra, însă nu aveam calculatoare pentru toți și atunci era mai greu, trebuia să le arăt pe un singur laptop și să construiesc eu anumite figuri. De când avem tabletele însă, este mai ușor pentru că fiecare lucrează la tableta lui și înțelege mult mai bine. 

Digitaliada: Cum a decurs prima oră în care ați folosit tabletele la clasă?

Nicoleta Duma: Prima oră a fost foarte interesantă, copiii abia o așteptau. Știau că primisem tabletele, a fost o provocare și pentru mine și pentru ei, dar au fost foarte receptivi și s-au descurcat foarte bine. 

Digitaliada: Ca profesor, pentru a putea transmite informația în acest mod, este nevoie de pregătire. A crescut sau s-a redus timpul alocat pregătirii unei lecții?

Nicoleta Duma: Poate că pregătirea acestor lecții îmi ocupă mai mult timp acasă, trebuie să stau eu să mă joc, dar e interesant și frumos. Pe de altă parte, la școală e mai ușor, este mai ușor decât înainte când trebuia să desenăm la tablă fiecare figură.

Digitaliada: Știm că programa de matematică este încărcată. Ce a însemnat această introducere suplimentară a cel puțin 15 minute de joc digital în cadrul orelor?

Nicoleta Duma: Programa este încărcată, dar eu am și două ore de opțional: o oră de opțional la clasa a VII-a și o oră de opțional la clasa a VIII-a. De când am aflat că suntem parte a acestui proiect, am adaptat programa opționalului astfel încât să prevadă parcurgerea programului GeoGebra. Nu consider că această introducere suplimentară îmi ia din timp pentru că sunt exerciții bune pentru fixarea anumitor cunoștințe, pentru recapitulare și atunci e bine.  

Digitaliada: Introducerea acestor opționale îi va ajuta pe elevi să învețe mai mult, să aibă rezultate mai bune?

Nicoleta Duma: Din punctul meu de vedere, opționalele îi vor ajuta foarte mult deoarece își formează o imagine clară asupra figurilor geometrice, mai ales în clasa a VIII-a. Începând cu acest opțional din clasa a VII-a, elevilor le va fi mai ușor în clasa a VIII-a. 

Digitaliada: La ce lecții vi se pare că puteți folosi mai bine aplicațiile digitale și jocurile educaționale?

Nicoleta Duma: Cel mai bine folosesc aplicațiile la clasa a VII-a și la clasa a VIII-a. La clasa a VIII-a, foarte mult pentru recapitulări și pentru geometria în spațiu: lucrând figurile în GeoGebra, copiii pot să își formeze o imagine corectă despre figurile geometrice. Și la clasa a VII-a ne prinde bine pentru că unele aplicații depășesc programa și atunci copiii au mai multe cunoștințe. Bineînțeles, sunt folositoare și la clasele a V-a și a VI-a.  

Digitaliada: Este necesar să se utilizeze aceste mijloace digitale în scopuri educative la școală?

Nicoleta Duma: Sunt de părere că trebuie să utilizăm și să învățăm cu ajutorul tabletelor și al tuturor mijloacelor digitale. Asta este perioada în care trăim, totul se învârte în jurul internetului și în jurul acestor mijloace digitale. Atunci, de ce să nu-i facem pe copii să învețe prin joc? Sunt prinși în ideea aceea de a se juca, dar ei, de fapt, învață. Trebuie să le arătăm să utilizeze mijloacele digitale și într-un mod util, nu numai pentru rețelele de socializare. Ei, oricum, folosesc mult telefoanele, internetul. De când au descoperit aplicațiile, și le descarcă și acasă. Le-am zis numai să nu le instaleze acasă până ce nu ne jucăm pe ele la școală.
Deci ei, de multe ori, nu-și dau seama că învață jucându-se.