Fundația Orange

Tendințe


Portret de dascăl: Cătălina Stoica – Un profesor bun pregătește elevii pentru viitor, ca să poată face față schimbărilor societății

Portret de dascăl: Cătălina Stoica – Un profesor bun pregătește elevii pentru viitor, ca să poată face față schimbărilor societății

„Nu cerem de la nimeni virtuți pe care nu le are, le cultivăm și le creștem pe cele ce le are fiecare.” Este principiul pedagogic după care se ghidează Școala „Nicolae Russu” din Sita Buzăului, Covasna și, mai ales, directoarea ei, Cătălina Stoica.

Cătălina este profesoară de matematică și a știut dintotdeauna că acesta e cu adevărat drumul ei în viață. Au inspirat-o profesorii minunați pe care i-a avut chiar ea pe vremea când era elevă și se consideră norocoasă că a primit susținere din partea unor oameni deosebiți, cu talent și dragoste nesfârșită pentru această meserie pe care a ales, la rândul ei, să o urmeze.

Își amintește cu nostalgie începuturile carierei de dascăl: „Prima zi în care am predat a fost o zi încărcată cu foarte multă emoție. Pe atunci aveam la dispoziție doar manualul și o culegere, iar activitățile erau față în față.”

Lucrurile s-au schimbat mult între timp. „Astăzi avem calculatoare, internet de unde putem face rost de foarte multe materiale utile la clasă, filmulețe explicative pentru elevi, diverse aplicații și joculețe matematice, orele devenind astfel interactive și centrate pe elev. În ziua de azi, calculatorul și tabletele pot fi folosite în toate momentele importante ale orei, iar captarea atenției se face mult mai ușor cu ajutorul aplicațiilor de pe tablete. La fel, e mult mai eficientă predarea noilor noțiuni prin vizionarea filmulețelor explicative de pe site-uri educative cu videoproiectorul și laptopul, iar evaluarea – cu un scurt test interactiv Kahoot sau Quizziz. Astfel, elevul este permanent antrenat și nici nu-și dă seama când a trecut ora!”

De multe ori, profesorul devine el însuși elev, iar Cătălina e încântată să intre cât mai des în acest joc de schimb de roluri, mai ales acum, când tehnologia a devenit un instrument indispensabil în profesia pe care o slujește.

„Până să descopăr tableta grafică, am cumpărat la indicația elevilor un creion cu care se poate scrie pe ecranul telefonului, iar cu ajutorul aplicației TeamViewer am partajat pe calculator ce scriam pe ecranul telefonului, iar  elevii m-au ajutat să aleg creionul și să descarc aplicația Paint în telefon, ca să pot scrie.”

Chiar și așa, meseria de profesor nu e lipsită de provocări la care un dascăl bun trebuie să se adapteze. Experiența școlii online a fost o provocare nu doar pentru Cătălina Stoica, ci pentru toți profesorii, elevii și părinții din România. Din fericire, de data aceasta schimbarea i-a prins pregătiți în Sita Buzăului. Mai mult, experiența a fost atât de satisfăcătoare, încât e sigură că, și după terminarea pandemiei, va păstra la clasă multe dintre lucrurile învățate acum, din perioada școlii online.

„În martie anul trecut când am trecut cu toții în regim online elevii erau deja familiarizați cu aplicațiile online, cu Kahoot și Quizziz, la geometrie desene au fost realizate în Geogebra și am partajat ecranul elevilor. Cu conturile elevilor deja create în Învățare șitestare online, am putut realiza și testarea online, rapid și eficient, astfel încât fiecare elev să poată vedea la sfârșitul testului unde a greșit și care era rezolvarea corectă sau răspunsul corect. Bineînțeles că o să folosesc în continuare în cadrul orelor aplicațiile de pe tablete, tabletele și testele de pe platforma Învățare și testare online. Ca experiență, pot spune că am învățat cu toții să folosim aplicații noi și să punem  în practică cu elevii ceea ce am învățat în cadrul proiectului.”

De altfel, provocările nu o sperie pe Cătălina Stoica, ci le consideră un  bun prilej să învețe și să caute soluții. Iar sistemul de învățământ este un domeniu în care schimbările sunt permanent necesare, pentru binele elevilor. „În primul rând, trebuie să se aerisească programa. Este foarte multă materie și sunt prea puține ore aferente dobândirii unor competențe și noțiuni, iar timpul alocat pentru consolidare este insuficient. Trebuie să se păstreze acele noțiuni fundamentale utile pentru viață și dezvoltarea elevului. Bineînțeles, manualele ar trebui să fie proiectate astfel încât  să se lucreze interdisciplinar, așa cum se cere acum la Evaluarea Națională.”

De când e director al școlii în care predă, Cătălina Stoica are mult mai clară și perspectiva de ansamblu asupra sistemului de educație și privește cu grijă elevul și dincolo de orele de curs: „Implementarea la nivel național a unei mese calde pentru elevi ar micșora rata abandonului, în special din rândul elevilor care provin din medii defavorizate și care prezintă cel mai mare risc de a nu frecventa școala.”

Cătălina Stoica nu are o rețetă de succes pentru meseria de profesor, pentru că face totul cu sufletul deschis, din dragoste pentru copiii pe care îi susține să pășească solid și sănătos în viață. Exact așa cum au făcut profesorii ei pentru ea.

„Un profesor bun este acel profesor care se autoperfecționează continuu și ține pasul cu toate schimbările care apar pe parcursul traseului profesional, care pune pasiune în tot ceea ce face și reușește să o transmită elevilor, care caută metode, tehnici pentru a atrage elevii spre studiul materiei și care, bineînțeles, îndrăgește copiii și le dezvoltă creativitatea și încrederea în forțele proprii. Un profesor bun este acel profesor care pregătește elevii pentru viitor, ca să poată face față schimbărilor societății. E un profesor care le cultivă în suflet încrederea în forțele proprii și în reușită.”  

***

Cătălina Stoica este profesor de matematică și director al Școlii Gimnaziale „Nicolae Russu” din Sita Buzăului, județul Covasna, una dintre cele 10 școli selectate în ediția a III-a a programului Digitaliada.