Fundația Orange

Tendințe


Poveștile Digitaliada: Dascăl în vremea pandemiei

Poveștile Digitaliada: Dascăl în vremea pandemiei

„Ce vrei să te faci când o să fii mare?” este una dintre primele întrebări pe care le aude un copil care începe să descopere și să înțeleagă lumea.

De foarte multe ori, răspunsul e același: Învățătoare. Magia educației ne cucerește devreme, ne deschide inima și mintea și ne transformă în oameni mai buni.

Mulți nu renunță la visul acesta din copilărie și, inspirați de învățătoarea care i-a trecut de mână pragul școlii sau de profesorul care le-a insuflat dragostea pentru o anume disciplină și pasiunea de a-i învăța pe alții, chiar ajung ceea ce au visat. Și pentru că, în școală, au avut parte la rândul lor de dascăli buni care le-au sădit valori solide după care să se ghideze în viață, acești oameni le-au păstrat și cultivat în continuare, iar acum le transmit mai departe altor elevi.

Mi-a plăcut mult diriginta pe care am avut-o în clasa a V-a, povestește Andrea Cătinean, ea însăși azi profesoară de matematică la Școala Gimnazială Șieu. Era profesoară de matematică, datorită dânsei am iubit matematica și, încă din clasele gimnaziale, am visat să devin profesor. Crescând, a crescut și pasiunea mea și dorința de a-i învăța pe alții.

Sigur, lumea s-a schimbat și, odată cu ea, și valorile, însă un profesor bun e cel care reușește să se adapteze și să găsească instrumentele potrivite cu care să formeze minți și să susțină copiii în dezvoltarea abilităților care îi vor ajuta pe tot parcursul vieții.

Iar Andrea Cătinean a îmbrățișat de la bun început provocarea. A intrat în Digitaliada deoarece a văzut avantajele majore pe care un astfel de proiect le aduce în predare și cât de mult îi poate ajuta pe elevi să înțeleagă mai bine și mai ușor o disciplină atât de complexă. A crezut atât de mult în proiectul Fundației Orange, încât a fost inițiatoarea unor acțiuni de promovare internă și externă și a devenit persoană resursă pentru utilizarea resurselor digitale. Prin webinare interne și workshop-uri, a prezentat aplicațiile folosite în program atât colegilor din școală, cât și altor cadre didactice de la școli de pe Valea Șieului și din județ. A creat o bază consistentă de materiale pentru elevi, care sunt puse la dispoziția utilizatorilor Digitaliada.

Cred că un profesor bun ar trebui să găsească o cale de mijloc să-și convingă elevii să iubească materia pe care o predă și să o învețe cu drag. Cea mai mare satisfacție este când elevii îmi spun că mă iubesc chiar dacă uneori îi cert, sau că le place materia pe care o predau chiar dacă nu e mereu ușoară sau nu înțeleg întotdeauna. La fel de mare satisfacție am când îi văd că se străduiesc să rezolve cât mai multe exerciții doar pentru că mă iubesc pe mine. Încearcă și reușesc să se autodepășească, spune cu mândrie Andrea.

Un bun profesor învață el însuși în fiecare zi, iar școala online a fost contextul care ne-a pus pe toți într-o poziție nouă: profesori, elevi, părinți, am învățat unii de la alții și ne adaptăm în permanență. În continuare mă inspiră doamna director, care a avut și are încredere în toți profesorii din școală, iar asta ne ajută, mărturisește Andrea Cătinean, iar doamna Simona Monica German, directoarea Școlii Gimnaziale Șieu, completează perspectiva:

Ne-am redescoperit ca dascăli, am ajutat mulți colegi să deruleze adecvat orele în mediul online și am conștientizat că elevii s-au schimbat, iar orele nu mai pot fi la fel ca înainte. Nativii digitali au alte așteptări din partea școlii, iar noi, în calitate de facilitatori de educație, trebuie să facem un update la strategiile care privesc triada predare-învățare-evaluare.

Ne-am format din mers în ceea ce privește utilizarea instrumentelor digitale și, spre satisfacția noastră, am reușit. Consider că zilnic ne aflăm tot mai aproape de elevi, încercăm să îi cunoaștem și să le înțelegem așteptările, dorințele și posibilitățile. „Concurența” negativă oferită de stradă, medii sociale, media, face tot mai dificilă meseria de dascăl, însă dacă reușim să creăm starea de bine, să le arătăm elevilor că le suntem parteneri, să stăm de vorbă cu ei, să le înțelegem problemele, suntem dascăli buni, crede Simona German. 

***

Andrea Cătinean este profesoară de matematică, iar Simona German este directoarea Școlii Gimnaziale Șieu, județul Bistrița-Năsăud, una dintre cele 10 școli selectate în ediția a IV-a Digitaliada.