Fundația Orange

(Premiul 2020, categoria Popularitate) Cum identifici substantivul?

Concurs

Anton Gabriela

Trimis la 27.02.2020

Limba și literatura română
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ, IV MEDIU PREDARE, CONSOLIDAREA CUNOȘTINȚELOR

Ce poate fi mai frumos decât să înveți prin magie? Lecția de predare-învățare „Cum identifici substantivul?” reprezintă o abordare contextualizată a unei proceduri simple și clare de recunoaștere a substantivelor.


Conținut video


Multimedia


Prin intermediul unei mininarațiuni cu reprezentare vizuală, maestrul Burunducel lasă de o parte treburile vrăjitorești și coboară în lumea copiilor de clasa a IV-a. El le arată, pas cu pas, o formulă magică prin care să nu scape privirii și istețimii, bine-nțeles, ascunsele substantive.

https://youtu.be/qXNTWwLspiY

Obiectiv operațional urmărit:

Ucenicul gramaticii, pus în situația de a citi la prima vedere un text și urmând pașii procedurii de indentificare a substantivelor oferită de maestru, va fi capabil să identifice toate substantivele din textul dat.

Iată câteva dintre dintre trucurile folosite petru a îmbunătăți învățarea: conținutul centrat pe învățăcel, granularitatea conținutului, tehnicile de instruire folosite creativ pentru a dezvolta o experiență de învățare captivantă și motivantă, pentru a susține atenția și pentru a promova învățarea.

Proiectare instrucțională:

Din punct de vedere psihopedagogic, Burunducel s-a inspirat după un model didactic în conformitate cu cele două teorii: 9 etape ale instruirii (Robert Gagnè – 1985) și Teoria prezentării componentelor instrucționale (David Merrill – 1983).

Astfel, câteva evenimente asigură caracterul secvențial al instruirii (model Gagné): captarea atenției, informarea asupra obiectivului lecției, stimularea reamintirii noțiunilor învățate anterior, prezentarea conținutului, sprijinirea învățării – secvențe complexe împărțite în pași mărunți, practica – aplicarea metodele prezentate și feedback-ul oferit – pas cu pas.

Ca forme de prezentare instrucțională (model Merrill) în cazul procedurii de indentificare a substantivului (aplicare de generalitate), Burunducel a folosit: forme primare (regula, exemplul și exercițiul) și secundare (mecanisme de memorare - rima, schema, acronimul, casete de date esențiale, sublinierea, evidențierea, cromatica, reprezentare diversă - verbală, vizuală, exemple și non-exemple, cu explicații).


Alte informații

În spatele scenei:

Fiecare lecție e o provocare magică, în sine. Pentru că fără praful de stele al perseverenței și fără piciorușul de gărgăriță al pasiunii, nimic nu ar putea să iasă vesel pe ușa atelierului de vrăjitorie. Iar conținutul prezentării prinde întotdeauna viață și culoare doar prin măiestria Mirunei, fetița mea dragă, elevă a Liceului de Arte ”Dimitrie Cuclin” din Galați.

Vă provoc să urmați acest exemplu încurajator de îmbunătățire a demersului educațional, prin punerea la treabă a creativității dar și a aplicațiilor utile și la îndemâna tuturor pentru creare de eConținut (PowerPoint, Paint, soft tabletă grafică – desenele ar putea fi realizate direct pe hârtie și apoi scanate, Audacity – soft editare audio).


Anton Gabriela

România, Galați, Galați

Trimis la 27.02.2020 - 11:05


1 comentariu

avatar

Burunducel și gramatica

de Bunea Daniela | 10.03.2020 20:08

Apreciez materialul, este interesant, adaptat vârstei și potrivit pentru învățarea cunoștințelor noi la gramatică: vesel și optimist ca un joc. Felicitări !

Răspunde

Materiale similare

Cuvinte cu sens opus

Limba și literatura română
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ, I, II, III, IV MEDIU PREDARE, CONSOLIDAREA CUNOȘTINȚELOR, EVALUARE

-

Descrierea

Limba și literatura română
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ, IV MEDIU CONSOLIDAREA CUNOȘTINȚELOR

Am folosit aplicatia ChatterKid si le-am cerut elevilor sa-si faca autoportretul, (integrand in acest fel ora de limba romana cu cea de arte vizuale si abilitati practice), o descriere apoi, cu ajutorul aplicatiei sa se prezinte.