FOTO: Cerc metodic interdisciplinar matematică-informatică la Școala Gimnazială Racovița
Doamnele profesoare de mate, Zamfira Dorina Mocanu și Adriana Șerban, și doamna profesoara de TIC, Camelia Limbășan, alături de elevii lor, ne-au arătat cât de interactive sunt orele la Școala Gimnazială Racovița, Sibiu.
Am luat parte la cercul metodic interdisciplinar și am descoperit că matematica a devenit mai atractivă pentru elevi, iar testele la informatică nu sunt niciodată suficiente.
Digitaliada: Ce v-a determinat să organizați o astfel de lecție deschisă?
Dorina Mocanu: Am vrut să le arătăm colegilor din județ cum lucrează copiii noștri cu aplicația GeoGebra: fiecare copil și-a ales o secvență pe care o stăpânea mai bine și a explicat fiecare pas pe care l-a făcut în anumite construcții. Ceilalți colegi ai elevului respectiv, care era ca un lider, urmau indicațiile sale și realizau construcțiile. În momentul în care erau acestea erau gata, elevii ridicau tabletele astfel încât să le vadă și domnii profesori invitați la cercul metodic.
Digitaliada: Ați ales GeoGebra. Este una dintre cele mai complexe aplicații. De ce v-ați oprit la această aplicație?
Dorina Mocanu: Am ales GeoGebra deoarece copiilor le plac aceste construcții geometrice. A fost chiar ușor pentru că le-am explicat definiția și proprietatea pe care o are respectiva linie importantă în triunghi, și atunci ei au reușit să facă și să înțeleagă acele construcții mult mai repede decât dacă le-ar desena, efectiv, cu creionul. Știu să lucreze și cu instrumentele de geometrie, avem tablă magnetică și instrumente magnetice care îi ajută. Iar cu ajutorul tabletelor consolidează tot ce au învățat.
Digitaliada: Cât v-a luat să pregătiți această lecție deschisă?
Dorina Mocanu: Am muncit în fiecare zi. Copiii chiar veneau mai repede la școală, în jur de 7:40 și, până începea ora, la 8:00, luau tabletele și exersau. M-au ajutat și mă ajută foarte mult, avem o colaborare foarte strânsă. Și colaborează și între ei: de exemplu, dacă au de lucrat un exercițiu pe tablete și unul dintre ei zice că a terminat, apoi ceilalți merg la el să îl roage să le arate și lor. Și tot așa, învață unul de la altul.
Digitaliada: Sunteți un profesor cu o vechime de 35 de ani. După 34 de ani de profesorat, v-ați schimbat metoda de predare. Cum a fost pentru dumneavoastră această experiență?
Dorina Mocanu: Mi-am schimbat metoda de predare pentru că vreau să ușurez munca copiilor. Și întotdeauna am urmărit să umanizez disciplina aceasta, destul de aridă. Întotdeauna am urmărit să fiu mai afectuoasă, să mă fac înțeleasă de ei și consider că prin aceste aplicații putem fi mai aproape de ei, de elevii noștri.
Digitaliada: A devenit matematica mai atractivă pentru ei?
Dorina Mocanu: Da, a devenit mai atractivă pentru că acum o privesc cu alți ochi. Se simt încurajați atunci când le apare pe tablete că nu au niciun răspuns incorect sau când primesc felicitări că au terminat un anumit capitol. Mi-au arătat că pot să fie foarte buni, din ce în ce mai buni, foarte pricepuți și îndemânatici.
Digitaliada: Credeți că tabletele îi îndepărtează, cumva, de lucrul propriu-zis de mână sau îi ajută, combinând partea clasică cu cea digitală?
Dorina Mocanu: Tabletele îi ajută să-și consolideze informațiile. Desigur, nu putem exclude partea teoretică, este baza, deci trebuie să știe definițiile. Însă tabletele îi ajută și îi fac foarte fericiți.
Digitaliada: Deci, cumva, și psihicul lor are de câștigat?
Dorina Mocanu: Da, psihicul lor are de câștigat. Se simt foarte bine când lucrează cu tabletele, mai ales când le apare pe ecran: Bravo, Ești smart. Se simt însuflețiți, vin la ore și pleacă de la ore zâmbind.
Digitaliada: Astăzi am asistat la un cerc metodic altfel. Ce ați lucrat cu elevii?
Camelia Limbășan: Am lucrat folosind aplicația Scratch junior. Noi, profesorii de informatică, am prezentat ce este Scratch, care sunt componentele lui și am făcut o activitate interactivă cu elevii, rugându-i să realizeze un proiect cu tema Ferma mea. Și am încheiat cu un test Kahoot ce conținea trei întrebări de evaluare legate de Scratch junior.
Digitaliada: Deci le-ați dat un mic test la final. Cum au reacționat?
Camelia Limbășan: După test, au zis să mai facem unul, pentru că așa i-am obișnuit la orele de informatică: indiferent ce lecție facem, algoritmi sau editoare grafice, întotdeauna încerc să-mi închid ora printr-un test Kahoot.
Digitaliada: Înainte, când auzeau de test, cum reacționau?
Camelia Limbășan: Un test dat pe hârtie sau verificarea orală nu se compară cu un test dat pe Kahoot. În cazul testelor Kahoot, ierarhizarea apare imediat, deci elevii află imediat rezultatele, reacția lor este pozitivă, și sunt foarte nerăbdători să mai facem încă un Kahoot, și încă un Kahoot.
Digitaliada: Cum vi s-au părut reacțiile celor invitați să asiste?
Camelia Limbășan: Mă bucur că au fost și colegi de la școlile din oraș. Înainte de această lecție deschisă, doamna inspector de TIC, Anca Voineag, m-a rugat să îi trimit materialele pe care le avem pentru ciclul gimnazial, să le posteze pentru a fi folosite și de ceilalți colegi de la celelalte școli, mai ales planurile de lecții, și, de altfel, toate materialele pe care le-am primit de la echipa Digitaliada. Doamna inspector, profesoară de informatică, a fost impresionată de copii, și de faptul că au știut să realizeze singuri imaginile în Scratch și să dea anumite comenzi personajelor.
Digitaliada: Ce muncă a stat în spatele acestui cerc metodic?
Camelia Limbășan: În spatele acestui cerc metodic, și, de altfel, în spatele oricărei lecții ce folosește instrumente digitale, stă munca noastră: trebuie să ne pregătim noi întâi, profesorii, pentru ca apoi să le predăm elevilor. La fiecare lecție trebuie să învățăm. Efortul mi se pare normal, e o chestiune ce ține de normalitate, indiferent la ce clasă predăm.