Fundația Orange

Media


Profesor de T.I.C.: Am înțeles perfect rolul tehnologiei digitale în susținerea învățământului tradițional

Profesor de T.I.C.: Am înțeles perfect rolul tehnologiei digitale în susținerea învățământului tradițional

FOTO: Educația digitală completează învățământul tradițional


Luminița Podoleanu este profesor la o școală veche, cu tradiție, din Vaslui. La începutul anului școlar 2017-2018, un proiect digital a inclus școala în marea familie Digitaliada, iar doamna profesoară și-a schimbat treptat modul de predare.

Odată descoperită, odată deslușită educația digitală, aceasta devine suport actual și modern pentru învățământul tradițional. Toate orele pe care doamna Podoleanu le predă la Școala Gimnazială „Dimitrie Negruțiu” Pogonești, județul Vaslui, se desfășoară în laboratorul Digitaliada, iar elevii sunt din ce în ce mai receptivi față de informația primită.

Digitaliada: Pe lângă orele de T.I.C., i-ați cucerit pe elevi cu suport digital din laboratorul Digitaliada și la alte materii?

Luminița Podoleanu: În afară de orele de T.I.C., folosesc tabletele ca suport pentru orele de istorie și cultură civică. Îmi aduc aminte că ajunsesem cu cei de clasa a VII-a la lecția despre statul democratic și totalitarismul, la ora de istorie. În manual era o temă în care se cerea să dăm exemple și de alte state democratice, dar și exemple de state totalitariste. Mi-am dat seama că nu toți elevii cunosc aceste informații, așa că mi-au venit în minte tabletele Digitaliada. Elevii le-au deschis, le-au butonat și au știut exact ce să caute.

Digitaliada: Cum au știut ce să caute?

Luminița Podoleanu: Copiii din ziua de astăzi sunt foarte precoce și sunt capabili să descopere răspunsuri în mediul online într-un mod rapid și ușor. Am lucrat cu ei folosind Coddy, aplicația cu roboțelul, și au fost capabili să descopere singuri pașii aplicației, fără să-mi ceară prea multe informații. Se întâmplă să ajungă la un impas, la un nivel mai dificil și să mă întrebe, dar eu îi încurajez să analizeze pașii anteriori pentru a putea merge mai departe. Îi văd cum lucrează, ca și cum ar construi un puzzle. Adevărul este că aceste aplicații cu personaje sunt foarte interesante și pe placul celor mici. 

Digitaliada: Tehnologia digitală îi încurajează să lucreze în echipă?

Luminița Podoleanu: Da, colaborează foarte mult, vorbesc între ei, se laudă cu realizările obținute la aplicații, își vând ponturi. Orele sunt cu totul diferite de cele clasice, unde profesorul le preda elevilor de la catedră și aceștia stăteau nemișcați în bancă. Astăzi, îi încurajăm să colaboreze între ei, să se ajute, mai ales pentru că aceste tablete sunt un izvor nesecat de informație și inspirație.

Digitaliada: Cum a fost pentru dumneavoastră interacțiunea cu tehnologia digitală la clasă?

Luminița Podoleanu: Știam deja să predau folosindu-mă de calculator, dar nu mai folosisem tableta. Am primit tableta Digitaliada odată cu începerea derulării proiectului în școala noastră. 

Recunosc, la început nu mi-a fost ușor. Dar apoi am văzut cât de repede și ușor funcționează. Am rugat-o pe fiica mea să mă ajute, am scos și notițele de la cursul de la Brașov și ușor, ușor, m-am acomodat cu tehnologia digitală și i-am înțeles perfect rolul în susținerea învățământului tradițional. De atunci, folosesc tabletele, laptopul și retroproiectorul în mod frecvent în activitatea didactică.

Digitaliada: Elevii au telefoane inteligente și tablete acasă?

Luminița Podoleanu: O mare parte dintre ei are acces de acasă la tehnologie, dar nu toți. Credeți că a contat însă? Toți au sărit în sus de bucurie când au văzut prima dată tabletele pe bancă. Iar de atunci nu mai facem orele în altă parte decât în laboratorul Digitaliada.

Digitaliada: Predați istorie și cultură civică, ați folosit tabletele și pentru aceste două materii.

Luminița Podoleanu: Sigur că da! Începutul a fost mai lent, dar după ce am văzut reacțiile elevilor și felul educativ în care se raportează la tehnologie, am început să le folosesc la toate materiile pe care eu le predau. 

Spre exemplu, la orele de istorie le ceream să vină cu date, cu informații mai puțin cunoscute despre diverse personaje reprezentative. Dacă ei pot să caute singuri informații, atunci să le ofer și un cadru constructiv. Astfel, copiii sunt foarte bucuroși să folosească tehnologia într-un mod constructiv, motiv pentru care și eu și colegii mei de la alte materii o folosim la clasă.