Fundația Orange

Media


Profesor de matematică: Sunt părinte și susțin educația digitală

Profesor de matematică: Sunt părinte și susțin educația digitală

FOTO: Daniela Orășanu, părinte și profesor de matematică


Orice lucru nou aduce cu sine temeri. În egală măsură, orice lucru nou aduce după sine un pas înainte.

Acesta pare să fie principiul după care s-a ghidat doamna profesoară de matematică Daniela Orășanu, atunci când tehnologia, internetul și, mai nou, tabletele, au intrat în viața familiei. Dincolo de partea distractivă, de interacțiunea socială și de joacă, doamna profesor a descoperit o lume preocupată de educație, cu o structură bine consolidată, orientată către relația deschisă elev - profesor. Această lume digitală educațională l-a cucerit și pe copilul doamnei profesor, iar de aici a fost doar un pas până la concluzia că cei mici pot fi atrași să folosească tehnologia digitală și pentru a aprofunda diverse cunoștințe.

Digitaliada i-a adus doamnei profesoare Orășanu ceea ce și-a dorit pentru orele de matematică. A știut că tabletele oferite prin proiect îi vor aduce la școală și pe elevii mai puțin interesați de studiu, la fel cum a știut că va fi un impuls de noutate și curiozitate pentru elevii dornici să învețe.

Digitaliada: Școala în care suntem a fost construită în 1902, doar că, astăzi, am asistat la o oră de matematică digitalizată. Cum se îmbină cele două?

Prof. Daniela Orășanu:  Așa este. Trăim într-o eră digitalizată, iar copiii doresc acest lucru, drept urmare și noi trebuie să încercăm să le punem la dispoziție aceste device-uri, astfel încât să vină cu plăcere, cu drag, la școală, să ne apropiem mai mult.

Digitaliada: Astăzi am învățat înmulțirea numerelor întregi, dar ați făcut și o recapitulare, iar copiii știau, și-au asimilat cunoștințele predate până acum. Este mai ușor pentru ei?

Prof. Daniela Orășanu: Da, este mai ușor în a aprofunda. Folosim tabletele pentru a se înțelege regulile, dar mergem și pe metoda tradițională. Toate aceste informații noi trebuie învățate, repetate și eu cred că, folosind tabletele, chiar facem acest lucru, reluăm și le și verificăm în același timp. Vedem unde am greșit, ce am greșit, de ce am greșit.

Digitaliada: Aveți pe masă un laptop, copiii au pe masă tablete, laboratorul este dotat cu un video-proiector și un ecran de proiecție. Cum este pentru dumneavoastră, un dascăl obișnuit să vină la clasă doar cu catalogul?

Prof. Daniela Orășanu: Da, sunt obișnuită să vin doar cu catalogul, dar, în același timp, acum folosesc și aceste device-uri. Copiii își doresc tehnologia și datorită lor am și aplicat pentru acest proiect, mai ales că eram director al școlii la acea vreme. Ei vor să vadă ceva nou, ceva frumos, ceva atractiv. Și atunci, trebuie să ne adaptăm la nevoile lor pentru a-i face să vină la școală cu drag, mai ales că matematica este o materie destul de grea. Aceste tablete i-au determinat pe elevi să vină la școală, să fie atenți, chiar și să învețe. 

Am avut copii care nu știau tabla înmulțirii în clasa a V-a, dar, mai ales de anul acesta, de când folosim tabletele, sunt interesați, învață mai bine. La verificări se vede diferența, sunt foarte bucuroși că nu au greșit, că au toate răspunsurile corecte.

Digitaliada: Dar plecăm de la un sistem care are ca principiu de bază învățatul pe de rost și migrăm către a gândi, a vedea cum funcționează lucrurile în adevăratul sens al cuvântului. Există blocaje?

Prof. Daniela Orășanu: Luam exemplu ce am făcut astăzi, regula semnelor trebuie învățată. Sunt lucruri pe care le memorăm, da. Sunt anumite teoreme, exerciții care se fac prin gândire logică, prin exercițiu.

Digitaliada: Cum ați aflat despre proiect?

Prof. Daniela Orășanu: Am aflat despre Digitaliada de pe Facebook.

Digitaliada: Și a fost o sursă credibilă?

Prof, Daniela Orășanu: Sigur că da! Distribuiau colegii, erau multe persoane interesate și am zis „De ce nu?”. Copiii își doresc. Datorită lor și pentru ei am aplicat.

Digitaliada: Cum ați ajuns la concluzia că cei mici, din bancă, își doresc acest lucru?

Prof. Daniela Orășanu: Am un copil în clasa a VI-a care folosește foarte mult calculatorul și mi-am dorit să-l folosească în scop educativ, nu doar să piardă timpul în fața lui. Sunt părinte și susțin educația digitală.