Fundația Orange

Media


Profesor mate: Matematica a devenit mai atractivă pentru elevi de când implementam Digitaliada

Profesor mate: Matematica a devenit mai atractivă pentru elevi de când implementam Digitaliada

FOTO: Oră de matematică în laboratorul Digitaliada din Școala Gimnazială Racovița, Sibiu


Prin prisma atitudinii și a modului de interacțiune cu cei pe care are menirea să îi educe, profesorul modern reușește să creeze o relație specială cu elevii săi.

Atuurile profesorului modern țin de permanenta deschidere către nou, de neîntrerupta voință de a învăța și de dorința de a aduce valoare societății prin elevii pe care îi pregătește la ore. Doamna profesoară Dorina Mocanu a adunat câțiva zeci de ani la catedra de matematică, iar felul în care a reușit să îi determine pe elevi să îndrăgească materiile exacte ține de propria determinare.

Experiențele copiilor săi și interacțiunile acestora cu profesori din străinătate reprezintă adevărate modele de bune practici pe care doamna profesoară le pune în aplicare la Școala Gimnazială din comuna Racovița, județul Sibiu. În acest context, proiectul Digitaliada a completat un stil de predare aplecat spre practică, spre eficientizare și dialog permanent între profesor și elevii săi.

Digitaliada: Părinții și elevii din comună spun că matematica s-a transformat odată cu implementarea proiectului Digitaliada în școala din Racovița. Cum se întâmplă asta?

Dorina Mocanu: Matematica s-a transformat pentru că a devenit mai atractivă pentru ei. Copiii de astăzi posedă, deja, abilități de mânuire a telefonului, a tabletei. Astfel că elevii noștri se înțeleg bine cu tehnologia. Iar acum, când aceasta le este atât de la îndemână, prin proiectul Digitaliada, ei sunt mai receptivi și vor să știe mai mult. 

Și eu, ca profesor, am fost cucerită de planurile de lecții pe care le-am primit. Sunt o minunată sursă de inspirație pentru mine, iar foarte utili mi s-au părut pașii de urmat pentru a construi figuri geometrice în GeoGebra.

Digitaliada: Vă este mai util să predați matematica acum că tehnologia digitală este prezentă în școală?

Dorina Mocanu: Da, îmi este mult mai ușor să predau matematica acum. Iar copiii au descoperit exerciții foarte interesante în aplicațiile de pe tablete, de exemplu cu numere negative, și am observat că se descurcă să calculeze. 

Digitaliada: Îi mai ajută pe elevi să țină minte definițiile, mai este important?

Dorina Mocanu: Încă este important pentru că definițiile stau la baza geometriei, pe ea clădim. De altfel, tot manualul de clasa a VI-a este compus numai și numai din definiții. La clasa a VII-a sunt teoreme, iar la clasa a VIII-a trecem la geometrie în spațiu. Deci, aș putea spune că geometria de clasa a VI-a constituie baza. Este greu, este mult, dar având tabletele, construcțiile au devenit mai ușoare. Spre exemplu, pentru a construi o înălțime durează foarte mult, să facem cele trei situații: triunghi dreptunghic, triunghi obtuzunghic, triunghi ascuțitunghic, o oră ar dura numai desenarea acestora. Așa, noi, într-o oră, am recapitulat toate liniile importante dintr-un triunghi. Și, ați observat, apăsând pe cursor, elevii au format triunghiul și au rezultat toate cele trei cazuri care ne interesau. Este ușor și frumos.

La clasa a VIII-a este un pic mai dificil, am avut și simulare și sunt multe teoreme care trebuie știute. Dar noi le ilustrăm cu ajutorul tabletei. Am făcut împreună teorema acoperișului, teorema fierăstrăului, am calculat unghiul cu ajutorul tabletelor, calculul unghiului dintre fețele unei piramide. Este frumos.

Digitaliada: Cu câți copii plecați la olimpiada satelor?

Dorina Mocanu: Lotul Sibiului este format din 15 elevi, eu, personal, am unul singur. Este o fetiță de aici, din școală, care a avut cel mai mare punctaj din județ.

De când merg la aceste concursuri, de trei ani, am observat că toate comunele care au obținut rezultate, care au obținut premii I, II, au centre de performanță, iar acest lucru contează foarte mult. Pentru că sunt mulți copii cărora le place să studieze și să descopere mereu informații. Rolul nostru, al profesorilor, este să exersăm mai mult cu elevii noștri și să îi lăsăm să descopere de fiecare dată ceva nou pe tabletă.

Elevii noștri sunt foarte receptivi și foarte creativi. Ei știu mult mai multe și au viteză de reacție mai mare. Mă ajută și mă încurajează, ei pe mine și eu pe ei.

Copiii mei sunt programatori, au fost recent la un congres în Elveția și au venit așa de impresionați de acolo, pentru că au discutat cu profesori care sunt autori de manuale în domeniu, profesori foarte atenți și care au avut răbdare să răspundă tuturor întrebărilor. Eu cred că despre asta este vorba, despre ascultare și receptivitate.

Digitaliada: Învățământul din România merge și el spre această evoluție?

Dorina Mocanu: Da! Nu se poate altfel, sunt convinsă! Și, cu ajutorul Fundației Orange, dacă în  fiecare an ni se alătură alte și alte școli, eu cred că iese un lucru bun, este un semnal bun.