Dorina Cojocaru
Trimis la 14.02.2020Așadar, într-o lume în care instruirea tinerilor este o provocare permanentă, soluțiile oferite prin educația digitală, reușesc să aducă la un numitor comun interesele și nevoile profesorilor și ale elevilor.
Era digitală determină un nou tip de abordare a fenomenului educațional, prin intermediul TIC. Avantajul este gradul ridicat de receptivitate al tinerilor, consumatori de media. Aceștia devin din ce în ce mai interesați de lumea cea nouă, deschisă virtual prin intermediul programelor online, programe care le facilitează accesul la o bogată informare și la o analiză pertinentă a realității.
Ținând cont de dificultățile cu care se confruntă astăzi profesorii de literatură, ca urmare a scăderii interesului pentru lectura cărților din partea elevilor, materialul propus subliniază necesitatea motivării acestora și rolul pe care îl joacă resursele tehnologice pentru informații și comunicare în acest sens. Provocarea pentru profesori este să gândească activități antrenante, care să îi atragă pe elevi în învățare.
Găsirea de informații, întrebări deschise, link-uri pot fi realizate cu ușurință prin intermediul computerului, oferind elevilor posibilitatea de a accesa o serie de materiale așa cum doresc și, în plus, să adauge notițe la acestea. Profesorul poate posta electronic diferite materiale de studiu, astfel încât elevii să le poată studia individual și independent.
Prin utilizarea tehnologiei, textul literar poate fi explorat mai mult, prin introducerea de note diferite (informații, întrebări deschise, idei principale) și relații (cu alte materiale similare care pot include, de asemenea, sarcini sau note ale elevilor). Aceste materiale sunt eficiente și oferă soluții care stimulează gândirea și încurajează cooperarea.
Am ales, spre exemplificare, câteva instrumente digitale: QR cod, Wordle/WordArt, Canva Padlet și Storyjumper, utilizate la clasă, în cadrul cursului opțional „Simbol și comunicare în literatură cu ajutorul noilor tehnologii”.
Se remarcă faptul că instrumentele web 2.0, platformele și videoclipurile colaborative, precum și social media au devenit aliați puternici în eforturile profesorilor de a stimula interesul cititorilor și de a-i aduce în lumea magică a lecturii.
Trebuie să avem în vedere faptul că tehnologia este doar o abordare care se impune a fi adoptată, succesul acestei metode nu este garantat cu orice preț, dar cu o utilizare bine gândită și o integrare adecvată, poate deveni un instrument extrem de eficient atât pentru profesor cât și pentru elev.
Beneficiile sunt foarte mari: pe de o parte, elevii au acces la educație digitală și metode de predare moderne, iar pe de alta, profesorii reușesc să obțină o implicare tot mai mare la ore din partea elevilor.
Dorina Cojocaru, profesor de Limba și literatura română
Gimnazială nr. 26, România, Galați, Galați
Trimis la 14.02.2020 - 16:02
Materialul reprezintă un proiect didactic cu tema Derivarea, lecție de predare, dar și de consolidare a cunoștințelor, potrivită pentru clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a. Competență generală este utilizarea corectă și adecvată a limbii române în receptarea și producerea mesajelor.
Radu Ruxandra
Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu, București
Materialul reprezintă un proiect didactic cu tema Caracterizarea lui Harap-Alb, lecție de predare, dar și de consolidare a cunoștințelor. E potrivită pentru clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a. Competențe generale - Participarea la interacțiuni verbale în diverse situații de comunicare.
Radu Ruxandra
Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu, București