Fundația Orange

Tendințe


Resurse deschise pentru profesori în conferința „Educația în era digitală”

Resurse deschise pentru profesori în conferința „Educația în era digitală”

Trecerea la predarea online, în ultimul an, a adâncit decalajul digital și a ridicat provocări pentru toți cei implicați în procesul didactic. Profesorii au fost puși în poziția să descopere noi tehnologii pe care elevii le stăpânesc, în multe dintre cazuri, mai bine decât ei.

Cu lecțiile pandemiei învățate, finalul primului semestru al anului școlar a fost un moment bun pentru a trasa o viziune asupra modului în care educația va putea ieși mai puternică din această experiență.

Acesta a fost scopul conferinței „Educația în era digitală” prin care profesori din toată țara au intrat în direct pentru a dezbate subiecte legate de predarea online, folosirea resurselor digitale în procesul educațional – atât la distanță, cât și la clasă, formarea competențelor digitale pentru profesori, digitalizarea școlilor, precum și idei despre cum ar putea arăta sistemul educațional în contextul unui „nou normal”.

Câteva idei principale au reieșit din discuțiile care au avut loc pe parcursul celor două zile:

  • Capacitatea de adaptare este importantă, mai ales în condițiile în care profesorii nu mai au doar rolul de instructori, ci și de suport social și emoțional pentru elevii lor
  • Este necesar ca profesorii să continue să fie pregătiți pentru folosirea tehnologiei, însă trebuie să ne asigurăm că nu se pierd din vedere aspectele esențiale care țin de pedagogie
  • Implicarea elevilor este mai importantă ca niciodată: lunile de acces inegal la instruire înseamnă că mulți se vor întoarce la școală cu diferite grade de pierdere a învățării. Profesorii vor trebui să găsească soluții pentru a recupera aceste pierderi, pe măsură ce introduc diversitate de conținut la nivel de clasă, adică vor trebui să fie și mai creativi în folosirea instrumentelor digitale
  • Va fi nevoie în continuare de și mai multe resurse pentru a asigura un sistem de educație echitabil pentru toți elevii, inclusiv în ceea ce privește infrastructura, pregătirea profesorilor, dar și a părinților pentru a-i susține pe copii, precum și un conținut pedagogic de calitate
  • Odată cu întoarcerea la școală, atât elevi, cât și profesori sau directori consideră că nu ar renunța la lucrurile pe care tehnologia le-a introdus în educație în această perioadă. Privind spre viitor, soluțiile digitale ar trebui să continue să fie implementate în școli și să completeze procesul educațional
  • Alte aspecte pozitive din perioada pandemiei, cum ar fi apropierea și încrederea mai mare în relația profesor-elev, care de multe ori s-au ajutat reciproc în utilizarea noilor tehnologii folosite, sunt de asemenea modele de păstrat și consolidat și în școală. 

Resurse digitale prezentate

Pe parcursul conferinței, 15 cadre didactice din România și Republica Moldova au prezentat și pus la dispoziția colegilor proiectele, soluțiile sau resursele pe care le-au dezvoltat și care și-au dovedit eficiența în perioada cursurilor online.

Digitaliada mulțumește tuturor profesorilor care au răspuns apelului pentru contribuții. Numărul ridicat de înscrieri, dar și calitatea propunerilor primite au arătat că mulți profesori de diferite discipline și niveluri de studiu au investit timp și pasiune pentru a dezvolta resurse educaționale, idei și soluții prin care să ajute elevii să învețe și colegii să predea mai ușor, mai distractiv și mai eficient.

Puteți regăsi mai jos o parte dintre resursele prezentate în cadrul conferinței:

Agenda completă a celor două zile este disponibilă in format pdf la Educația in era digitala - program final, iar înregistrările conferinței pot fi vizionate pe pagina Facebook Digitaliada: ziua 1 și ziua 2.