Fundația Orange

Media


Școala săptămânii: „Digitalizarea nu e totul, dar este viitorul” la Școala „George Coșbuc” 23 August

Școala săptămânii: „Digitalizarea nu e totul, dar este viitorul” la Școala „George Coșbuc” 23 August

„În proiectul Digitaliada am intrat fără reținere” povestește Valentina David, directoarea Școlii din 23 August. „Inițial am crezut că ne vom îmbunătăți baza materială, dar proiectul m-a contrazis. Cel mai mare beneficiu este că ne-a deschis mintea.”

Valentina David este profesoară de limba și literatura română și a preluat conducerea Școlii Gimnaziale „George Coșbuc” 23 August când școala făcea deja parte din proiectul Digitaliada. Astfel, a putut vedea reacțiile pozitive ale colegilor și schimbările prin care școala a trecut în acești doi ani.

„Am considerat că, în implementarea proiectului, va trebui să mai depașesc cel puțin două mari provocări: să conving colegii că digitalizarea este necesară – o temere ce s-a dovedit neîntemeiată deoarece colegii au fost foarte deschiși și au participat cu entuziasm la toate sesiunile interne de formare – iar a doua provocare, să convingem părinții și elevii că digitalizarea și aplicațiile nu sunt doar o joacă pe tabletă.”

În rândul colegilor profesori, beneficiile și oportunitățile deschise s-au văzut imediat, așa cum a observat și Nicoleta Camelia Alexandru, profesoară de matematică în cadrul școlii: „Proiectul Digitaliada oferă ajutor în folosirea diverselor aplicații utile în predare și evaluare. Participarea la sesiunile de formare din cadrul proiectului a reprezentat șansa de a colora în nuanțe atractive materia pe care o predau. Aceste sesiuni ne-au îmbunătățit cunoștințele, ne-au resetat și repoziționat în raport cu competențele sistemului educațional. Totodată, au fost un bun prilej de a face schimb de experiență cu alți profesori, de a cunoaște oameni noi, cu o vastă experiență profesională, modele de urmat în fiecare școală.”

„La una dintre întâlnirile de formare de la București, am fost rugată să prezint aplicația Toontastic, cu un exemplu pe disciplina limba și literatura română”, își amintește cu plăcere Valentina David. „Am acceptat rapid pentru că îmi doream să intru cât mai repede în marea familie Digitaliada. Eram parte din echipa ediției 4.0, adică ultima venită.”

Ca profesor de limba și literatura română, provocarea a fost poate și mai mare pentru că, așa cum povestește doamna directoare, la început își punea multe întrebări: „cum aplic așa ceva la română?”, „trebuie să gasesc o modalitate să folosesc și eu aceste cunoștințe!” sau „oare sunt și aplicații mai potrivite pentru limba română?”. M-am întrebat de la începutul proiectului Digitaliada ce voi face cu emoția, cu transmiterea de sentimente, cu creația literară, cum voi digitaliza atitudinea, empatia sau altruismul... La multe dintre aceste dileme am găsit soluții și, din fericire pentru școala noastră, am aflat răspunsurile cu puțin înainte de a începe pandemia. Digitaliazarea nu este totul, dar este viitorul!”

Acest lucru a devenit și mai clar odată ce activitatea didactică s-a mutat în mediul online, în martie 2020. Nici pentru profesorii din 23 August, această tranziție nu a fost lipsită de provocări, însă – așa cum povestește Nicoleta Camelia Alexandru – soluțiile au fost mai la îndemână: „...cu toții am fost puși într-o situație nouă, dar școala noastră a reușit să continue activitatea folosind platforma Digitaliada de Învățare și testare online. Pentru noi a fost un MARE avantaj – aveam elevii înrolați în paltformă, familiarizați cu acest sistem de învățare și evaluare online. Fiecare schimbare atrage după sine alte nevoi de schimbare. Nu a fost ușor! Provocări au fost pe toate fronturile: elevii să-și încarce temele (la toate materiile), profesorii să corecteze și să trimită feedback, părinții să le ofere climatul adecvat școlii. Pornind de la realitatea școlii de azi, constatăm că elevii au nevoie permanent de metode noi și interesante, astfel încât ei să devină și să se mențină activi în procesul de predare-învățare-evaluare.”

În acest context, cum au reușit profesorii să ducă mai departe cunoștințele obținute în program? „Foarte ușor!”, susține Valentina David. „Este extraordinar să lucrezi cu profesori dedicați, așa cum sunt în școala mea!  Informațiile au mers în lanț. Echipa de proiect a desfășurat o formare pentru profesorii școlii, iar apoi au urmat cercuri la diferite discipline, unde am diseminat informații legate de proiect, aplicații sau platformă.”

Mai mult decât atât, echipa școlii a susținut și colegi din afara țării în procesul de adaptare la învățământul online, așa cum povestește cu bucurie Valentina David: „O altă experiență cu impact, a fost participarea la un schimb de bune practici, la invitația Direcției de Învățământ Soroca din Republica Moldova, unde mi-a făcut o deosebită plăcere să împărtășesc celor 60 de colege care predau limba română, din Moldova, tot ce am învățat eu la seminariile Digitaliada.”

Dintr-un studiu realizat recent în Școala Gimnazială „George Coșbuc” 23 August a reieșit că, într-o școală atât de mică – cu numai 37 de cadre didactice – s-au urmat peste 150 de cursuri și webinare, iar 90% dintre acestea au avut ca temă digitalizarea sau au fost susținuțe prin mijloace digitale. Astfel, apetitul profesorilor pentru dezvoltarea abilităților digitale a continuat să crească, la fel ca și curiozitatea și interesul pentru descoperirea unor noi resurse utile: 

„Metaforic vorbind, prin Digitaliada parcă „ni s-a arătat o cale” care, să nu uităm, în pandemie a devenit o normalitate”, amintește Valentina David. „Tabletele, ca dispozitive, și tehnologia evoluează cu mare rapiditate, însă aplicațiile pe care le folosim ca profesori, în acest moment, s-au înzecit. Practic, descoperi noi aplicații, ai curaj să cauți noi aplicații, ba chiar mai mult, sunt colegi care creează materiale sau lecții digitale.”

Iar motivația profesorilor de a deveni tot mai buni în ceea ce fac este, bineînțeles, strâns legată de succesul elevilor pe care îi pregătesc pentru viitor, așa cum subliniază, în final, Nicoleta Camelia Alexandru: „Dascălii sunt oameni care învață permanent, care sunt într-o perfecționare continuă, dornici să-și facă materia mai plăcută și mai ușor de înțeles. Elevii pe care îi avem azi în băncile școlilor fac parte din generația digitală, ceea ce reprezintă un mare avantaj. Iar noi, ca dascăli, trebuie să știm cum să utilizăm corect, eficient și în beneficiul tuturor aceste abilități digitale.”