Fundația Orange

Tendințe


Școala săptămânii: Elevii din Pogonești au devenit profesori pentru părinții lor

Școala săptămânii: Elevii din Pogonești au devenit profesori pentru părinții lor

Școala Gimnazială „Dimitrie Negruțiu” din Pogonești s-a implicat mereu în proiecte educative, „dar niciunul de amploarea Digitaliadei”, mărturisește chiar doamna directoare Cristina Păvălescu, după aproape 4 ani plini de schimbări pozitive.

„Experiența pe care am avut-o cu proiectul Digitaliada a fost una inedită. De la cursurile de formare până la provocările de a utiliza aplicații digitale noi, totul a fost super, oferind elevilor școlii noastre o oportunitate cum rar există, mai ales, pentru școlile din mediul rural,” povestește astăzi Cristina Păvălescu. „Intrarea în acest proiect ne-a schimbat total.”

Prin activitățile din program, atât cadrele didactice, cât și elevii Școlii Gimnaziale „Dimitrie Negruțiu” din Pogonești au învățat și și-au perfecționat competențele digitale într-un ritm pe care nu și l-ar fi imaginat înainte.

„În primul rând, am descoperit noi modalități de a atrage elevii spre educație prin folosirea tabletelor la desfășurarea orelor de curs.” De fapt, cel mai important avantaj pe care programul l-a adus în școală a fost accesul la mijloacele IT. „Fiind o școală mică din mediul rural, resursele materiale sunt limitate, iar noi nu ne-am fi permis să punem la dispoziția elevilor atât de multe dispozitive”, susține doamna directoare.

Un alt aspect important pe care îl recunoaște conducerea școlii este participarea constantă a profesorilor la seminariile de formare gratuite, inclusiv online, acestea fiind esențiale pentru familirizarea lor cu tehnologia IT și modurile în care aceasta poate fi utilizată la clasă.Cu ajutorul cursurilor de formare Digitaliada, profesorii au învățat și să folosească platforma, cu toate funcționalitățile sale, să folosească tablete grafice, alături de alte aplicații digitale utile. Toate acestea au fost de un real folos profesorilor în activitatea didactică, dar doamna directoare Cristina Păvălescu povestește că, în plus, resursele au ajutat-o și în activitatea managerială, cu atât mai mult în perioada desfășurării orelor online:

„Platforma mi-a facilitat accesul la orele colegilor pentru a putea face asistențele la ore, m-a ajutat să verific prezența elevilor, iar acolo unde se semnalau absențe repetate puteam prezenta clar situația părinților. În plus, m-a ajutat în realizarea ședințelor de Consiliu Profesoral și de Administrație al școlii și în realizarea activităților școlare și extrașcolare. Gererarea rapoartelor pe disciplină, ziuă, lună, etc. sunt cele mai utile tool-uri. Acestea ajută foarte mult directorul. Practic, ar putea înlocui condica de prezență în perioada desfășurării cursurilor online.”

Această perioadă a fost atipică și pentru părinții care, în lipsa accesului în școli, au fost nevoiți și ei să se întoarcă spre tool-urile digitale pentru a putea rămâne la curent cu activitatea copiilor. Iar, pentru părinții din mediul rural mai ales, acest lucru a ridicat și mai multe provocări în lipsa cunoștințelor și familiarizării cu mijloacele IT.

Pentru părinții din Pogonești, însă, lucrurile s-au simțit altfel. Ca parte din programul Digitaliada, părinții și comunitatea din jurul școlii au participat deja de la început în ședințe de prezentare a programului, iar acestora le-a plăcut foarte mult să folosescă aplicațiile de pe tablete. „Elevii practic au fost profesori pentru părinții lor și au lucrat împreună, i-au învățat cum să utilizeze aplicațiile, le-au explicat la ce îi ajută cunoașterea acestora”, povestește cu bucurie doamna directoare.Astfel, trecerea în online s-a dovedit a fi mai ușoară nu numa pentru profesori și elevi, dar și pentru părinți. Școala a trecut rapid la organizarea ședințelor cu părinții pe platformă, iar majoritatea părinților chiar au cerut profesorilor și copiilor ajutorul pentru a învăța să folosească platforma Digitaliada. Astfel, echipa școlii a organizat „sesiuni individuale de consiliere, cu fiecare elev și părinte, iar copiii și-au ajutat părinții să înțeleagă cum funcționează platforma.”

Bineînțeles, îngrijorarea cea mai mare a părinților a fost legată, la începutul pandemiei, de facilitarea accesului la ore. Mulți dintre elevi nu aveau posibilități financiare pentru a plăti abonamentul de internet, însă sprijinul oferit prin asigurarea traficului gratuit pe site-urile Digitaliada a fost de un real ajutor și a ușurat foarte mult dintre grijile părinților. În plus, Digitaliada a venit și în sprijinul elevilor care nu aveau acasă dispozitive cu care să se poată conecta la ore, prin oferirea tabletelor disponibile în școală.

Mama Natașei Dodoi, elevă în Școala Gimnazială „Dimitrie Negruțiu” din Pogonești, își amintește acum că „decizia de a intra toți elevii, pe neașteptate, în online, a fost surprinzătoare pentru noi toți, elevi și părinți. Imediat ce elevii au început orele online, ne-am dat seama că nu va fi chiar atât de greu. Elevii s-au acomodat ușor datorită faptului că ei știau deja să folosescă tabletele și aplicațiile oferite de Digitaliada.” Iar, prin intermediul platformei de Învățare și Testare online, părinții au avut în permanență acces pentru a verifica temele elevilor, notele primite, feedback-ul profesorilor, precum și pentru a vedea prezența la ore a propriilor copii.

„Au fost foarte utile resursele digitale deschise, aplicațiile și platforma Digitaliada în perioada pandemiei” concluzionează doamna directoare. „Așa cum am mai spus, elevii și cadrele didactice din școala noastră au avut un atu față de ceilalți elevi care nu mai lucraseră cu astfel de aplicații. Adaptarea la online a fost foarte ușoară.”

Școala Gimnazială „Dimitrie Negruțiu” Pogonești, județul Vaslui, este una dintre cele 20 școli selectate în ediția a II-a Digitaliada.