Fundația Orange

Tendințe


Școala săptămânii: Bretea Română – de la școală de sat, la școala mileniului III

Școala săptămânii: Bretea Română – de la școală de sat, la școala mileniului III

Interviu cu domnul Alexandru Pârlițeanu, directorul Școlii Gimnaziale Bretea Română

Înainte de Digitaliada, Școala Gimnazială Bretea era doar o școală din Hunedoara rurală, cu aspirații și griji deopotrivă, cu limitările unei școli de la sat, dar cu multă speranță de mai bine. Cum arată școala azi, la doi ani de la intrarea în programul Digitaliada, ne-a spus într-un interviu directorul Școlii Gimnaziale, domnul Alexandru Pârlițeanu.

***

Cum era școala dumneavoastră înainte de Digitaliada și cum este acum?

Pare atât de îndepărtată acea perioadă, pare că a fost atât de demult, deși au trecut mai puțin de doi ani. Într-adevăr, e tare ușor să te obișnuiești cu binele. Pare că dintotdeauna au fost tablete în școală, pare atât de natural să găsești Laboratorul Digitaliada ocupat de o clasă de gimnaziu care trăiește din plin emoțiile unui Quizizz, încât Digitaliada a devenit în cel mai firesc mod obișnuință cotidiană la Bretea.

Care a fost cel mai neașteptat beneficiu pe care programul l-a adus în școala dumneavoastră?

Poate părea ciudat, însă cred că nu e vorba de unul sau mai multe lucruri materiale, ci mai degrabă de o stare de spirit, de curiozitatea noilor descoperiri și de efervescența pe care le-a adus Digitaliada în școala noastră. Multe experiențe frumoase îmi vin în minte, dar o mențiune specială ar fi pentru sesiunea de formare din august 2019, de la Sibiu, atunci când am avut ocazia să cunosc ceea ce aș putea numi „familia” Digitaliada.

Cum s-a schimbat percepția față de resursele digitale după experiența pandemiei? Ce v-ați dori să păstrați din această experiență și în viitor?

O să vorbesc strict din punctul meu de vedere, deși simt că sunt în asentimentul multora dintre colegii mei. Atunci când a început „furtuna” COVID-19, când s-a pus problema educării și a educației online, a tabletelor pentru elevi, am avut sentimentul că eram cu un pas înaintea vremurilor; nu vă ascund că am detectat la unii colegi din alte școli o doză de admirație, la modul „voi aveți Digitaliada, ce vă pasă...” Astfel stând lucrurile, evident că ne dorim ca digitalizarea procesului educativ să continue la Bretea, indiferent de modul în care va evolua prezenta situație sanitară.

În aceasta perioadă, mulți profesori au mărturisit că elevii lor i-au ajutat să se acomodeze și să folosească noile tool-uri digitale. Ca profesor Digitaliada, ați avut lucruri noi de învățat de la copii? Această experiență v-a apropiat mai mult de elevii dumneavoastră?

Nici noi nu facem excepție, „ne-au dat clasă” elevii noștri în ale gadgeturilor, dar nu știu dacă e neapărat rușinos că se întâmplă așa, cred că e firescul vârstei lor să fie deprinși cu utilizarea unor dispozitive de ultimă generație; cât despre relația profesor-elev, consider că are doar de câștigat atunci când, ocazional, rolurile se mai schimbă.

Ce ați îmbunătăți la sistemul românesc de învățământ? Dar la programul Digitaliada?

Nivelul de predictibilitate al sistemului de învățământ, care în acest moment este foarte scăzut, necesită o profundă și grabnică ameliorare. Efectivele de elevi dintr-o clasă trebuie reduse, pentru a crește în schimb calitatea actului educativ. Digitalizarea trebuie generalizată, pentru că, ne place sau nu, viitorul este digital.

Consider că sistemul titularizărilor în învățământ este anacronic și are nevoie de o sinceră și urgentă dezbatere, cu implicarea tuturor actorilor procesului educațional.Cred că mult prea mulți ani expresia „prioritate zero”, clamată în ultimele decenii, nu s-a concretizat, dacă ne gândim la subfinanțarea cronică a educației.

Despre Digitaliada, doar sper să continue, să revitalizeze cât mai multe școli, aducându-le din secolul XX în mileniul 3, și mai sper să nu mai treacă prea mulți ani până când cei care conduc destinele învățământului românesc să înțeleagă că, de fapt, această sarcină lor le revine.

Sunteți Școala Săptămânii Digitaliada. Ce v-ar plăcea să știe celelalte școli din proiect despre școala dumneavoastră?

Îi salutăm și îi prețuim pe toți cei din marea familie Digitaliada, oameni care au înțeles și au răspuns provocărilor învățământului modern, care au înțeles că trebuie să fim în pas cu vremurile pe care le trăim sau, așa cum se simte la Bretea Română, cu un pas înaintea vremurilor.

 ***

Școala Gimnazială Bretea Română, din județul Hunedoara, este una dintre cele zece școli selectate în cea de-a patra ediție Digitaliada.