Fundația Orange

Tendințe


Școala săptămânii: De când lucrează pe tablete, elevii din Grivița nu mai așteaptă cu nerăbdare pauza

Școala săptămânii: De când lucrează pe tablete, elevii din Grivița nu mai așteaptă cu nerăbdare pauza

Poveștile Digitaliada ne-au arătat adesea că elevii s-au adaptat mai rapid la schimbările aduse de program. La fel și în Școala Gimnazială Nr. 1 din Grivița, Galați, copiii sunt cei care se bucură poate cel mai mult că folosesc tehnologia la ore.

„Fără să exagerez, Digitaliada este, de departe, cel mai provocator și interesant proiect în care am fost implicată. Dincolo de beneficiile materiale evidente de care s-a bucurat școala, cred că cel mai mult îmi place că acest proiect mă face să mă simt parte dintr-un mecanism – comunitatea Digitaliada – care ne menține permanent în priză, la curent cu ceea ce înseamnă educație digitală” mărturisește doamna Loredana Constandache, directoarea Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Grivița, județul Galați.

Acum patru ani, la începutul intrării în program, nu toată comunitatea școlii era convinsă de beneficiile pe care acesta urma să le aducă. Așa cum povestește acum doamna directoare, pe atunci unii dintre părinți și chiar o parte dintre colegii de catedră erau neîncrezători că se poate învăța folosind metode inovative, care implică și joaca. „Din fericire, elevii au fost cei care ne-au făcut pe toți să înțelegem că predarea și învățarea altfel nu înseamnă ceva rău, iar relaxarea adusă de lucrul pe tablete semnifică, de fapt, mai multă atenție, mai mult interes și de cele mai multe ori progres” povestește astăzi Loredana Costandache.

Profesorii școlii s-au transformat de-a lungul acestor ani, iar acum pare că nici nu mai vor să își amintească despre cum arătau orele în Școala Grivița înainte de Digitaliada. Școala dispunea de câteva calculatoare, chiar dacă multe dintre acestea nu erau prea performante, însă predarea, învățarea și evaluarea se desfășurau într-un mod lipsit de inovație, fără să pună în valoare chiar și puținele resurse existente. În cuvintele doamnei directoare, activitățile școlare erau „monoton de tradiționale... sau tradițional de monotone. Și tuturor ne plăcea să credem că acea rigoare era benefică și suficientă.”

Metodele noi introduse prin proiectul Digitaliada i-au luat prin surprindere, într-o primă fază, pe profesorii care nu se așteptau la o asemenea schimbare. Aceștia povestesc că, la început, orele în care foloseau tabletele li se păreau epuizante, nu atât pentru că era ceva foarte dificil în acest element de noutate, cât pentru că elevii îi copleșeau cu exuberanța și entuziasmul lor. „Mi se întâmpla pentru prima oară ca pauza să nu mai fie așteptată de elevi cu nerăbdare, să văd multe zâmbete pe fețele copiilor în ora de matematică” povestește tot doamna Loredana Costandache, recunoscând că, de cele mai multe ori, îi era greu să revină la caiet și la tablă după ce folosea o aplicație digitală sau un joc în cadrul orei.

Elevii s-au obișnuit repede cu schimbarea modului în care se desfășurau orele, începând cu matematica și TIC. După o vreme, și părinții au început să se acomodeze cu ideea că cei mici folosesc device-urile și acasă, dar nu pentru a se juca, ci pentru a exersa ceea ce au învățat în timpul orelor. Profesorii, la rândul lor, au devenit din ce în ce mai interesați să își schimbe abordarea, odată ce au început să vadă rezultatele pozitive pentru toți.

Așadar, pentru Școala Grivița, doamna directoare poate spune cu tărie că „cel mai important beneficiu adus de programul Digitaliada a fost schimbarea mentalității” și deschiderea apetitului profesorilor pentru inovare, implicare și îmbunătățire a metodelor tradiționale de predare și învățare, cu ajutorul tehnologiei.

Înainte de a avea oportunitatea să folosească în mod constant la clasă resurse deschise și aplicații digitale, împreună cu elevii, doamna directoare Loredana Costandache intuia, mai degrabă la nivel teoretic, că acestea pot fi utile în procesul didactic, însă nu era suficient de convisă de eficiența acestora. După experiența din proiect, părerea sa este mult mai fermă: „Acum susțin, fără tăgadă, că astăzi e greu să faci școală altfel; și e greu să progresezi – tu și mai ales elevii”.

***

Școala Gimnazială Grivița, județul Galați, este una din cele 20 școli selectate în ediția a II-a Digitaliada.