Fundația Orange

Evenimente


Școala săptămânii: În Nicolae Bălcescu, tabletele iau locul tot mai mult planșelor și instrumentelor geometrice

Școala săptămânii: În Nicolae Bălcescu, tabletele iau locul tot mai mult planșelor și instrumentelor geometrice

Săptămâna aceasta revenim la poveștile școlilor Digitaliada și ne oprim la Școala Gimnazială Nicolae Bălcescu din județul Bacău, pentru a descoperi ce au însemnat cei patru ani de program pentru profesori și elevi.

„Școala Gimnazială Nicolae Bălcescu a avut dintotdeauna cadre didactice bine pregătite și efective mari de elevi. Din an în an, ne-am dat seama că metodele clasice nu mai sunt atât de atractive iar planșele, instrumentele și corpurile geometrice sunt folosite din ce în ce mai rar” povestesc profesorii despre momentul în care au decis să intre în programul Digitaliada.

Astfel a început o nouă etapă în progresul tehnologizării din școala rurală, pe care profesorii o descriu ca pe „o formă modernă de aplicare a științelor exacte (mai precis, matematica) la clasă și nu în ultimul rând o provocare pentru cadrele didactice implicate”.

Pe lângă laboratorul digital din școală care a fost dotat cu toate echipamentele necesare, Digitaliada mai înseamnă, pentru elevi, oportunitatea de a lucra cu instrumente moderne, cum ar fi tabletele, iar pentru profesori, motivația profesională de a-și perfecționa un stil modern de comunicare și predare. 

Despre poveștile trăite în program, profesorii își amintesc cu drag. „O experiență de neuitat a fost pe 16 mai 2018, când școala noastră a găzduit activitatea cercului de matematică. Profesori și inspectori au asistat la ore moderne desfășurate în laboratorul digital unde elevii au demonstrat că au abilitățile de a lucra cu diverse aplicații digitale pe tablete.” 

Doamna Mihaela Stoica, profesoara de matematică, este poate cea mai activă din colectivul didactic, fiind cea care informează colegii în legătură cu fiecare aplicație nouă care poate fi folosită la clasă. În timp ce doamnei Mirela Zemțev îi revine responsabilitatea de a administra toată logistica informatică a școlii și de a-și ajuta colegii la nevoie. 

Astfel, având toate resursele necesare și susținerea reciprocă, atât în cadrul școlii, cât și în comunitatea extinsă a proiectului, echipa de profesori din Nicolae Bălcescu a fost mai pregătită să întâmpine provocările anului școlar care tocmai s-a încheiat:

„Intrarea în pandemie nu ne-a luat chiar pe neașteptate din punct de vedere al lucrului online pentru că sesiunile de formare desfășurate în anii anteriori, ne-au ajutat pe noi, cadrele didactice, să dezvoltăm competențele de care aveam nevoie pentru predarea și evaluarea la nivel gimnazial folosind platforma online Digitaliada”, mărturisește domnul director al Școlii Nicolae Bălcescu, Gabriel Doboș.

 Conținutul gratuit, materialele de curs și diversele concursuri de materiale digitale i-au ajutat pe profesori să se mențină activi, să își îmbunătățească și să-și înnoiască abilitățile. Astfel, de-a lungul timpului, paleta de aplicații folosite la clasă a devenit tot mai diversă. Printre multele resurse la care apelează, profesorii din Nicolae Bălcescu enumeră astăzi Fractions, Math Tests, Math Master, Pitagorea, Prime and Divisibility, Kahoot!, Quizizz, Socrative, Scratch Jr sau Toontastic, toate acestea folosite într-un mod variat, în funcție de clasa la care predau, unitatea de învățare sau timpul alocat orelor pe tabletă.  

Bineînțeles, experiența extinsă a digitalului i-a făcut pe profesori să conștientizeze și nevoia de a folosi tehnologia cu chibzuință, pentru a stimula elevii să se adapteze noilor tehnologii într-un mod armonios și sănătos. Astfel, Mirela Zemțev, informatician și profesoară de TIC, este de părere că „digitaliazarea învățământului românesc este impetuos necesară, dar fără a elimina în totalitate prezența fizică la ore. Utilizarea excesivă a tabletei le îngrădește elevilor timpul alocat mișcării în aer liber, ceea ce poate dăuna sănătății mintale și fizice.” 

Atenția pentru elevi, dorința de a sprijini în permanență dezvoltarea profesională a colegilor de catedră și de a crea noi oportunități pentru școala din Nicolae Bălcescu sunt obiectivele care ghidează conducerea școlii. Iar acest lucru a devenit tot mai lesne de înțeles odată ce domnul director Gabriel Doboș ne-a împărtășit motivația sa profesională: 

„Mi-am dorit să ajung profesor luând ca „model” profesorii care mi-au predat de-a lungul anilor, cu dorința de a învăța mereu, de a transmite elevilor cunoștințe noi, pe cât de bine mă pricep s-o fac, și de a fi mai bun decât erau profesorii mei. Între timp, metodele de lucru, resursele materiale, stilurile de învățare s-au schimbat foarte mult. Satisfacția unui profesor vine atunci când obține feedbackul așteptat, când elevii vin cu drag la ore și rezultatele evaluărilor sunt progresive.”

 

Școala Gimnazială Nicolae Bălcescu, județul Bacău, este una dintre cele 20 școli selectate în ediția a II-a Digitaliada.