Fundația Orange

Media


Școala săptămânii: Poiana Mărului - „Digitalizarea înseamnă reinventarea fiecăruia dintre noi”

Școala săptămânii: Poiana Mărului - „Digitalizarea înseamnă reinventarea fiecăruia dintre noi”

Școala Gimnazială Nr. 1 din Poiana Mărului este singura din localitate. Intrarea în programul Digitaliada a conectat școala la modul preferat de utilizare a tehnologiei de către copii, transformând lumea digitală într-un fascinant mijloc de învățare.

În 2016, povestea Digitaliada a început la Școala Gimnazială Nr. 1 din Poiana Mărului, județul Brașov. Nu numai pentru elevii și profesorii de acolo, ci pentru toți cei implicați în program pentru că lansarea oficială a proiectului-pilot Digitaliada a avut loc chiar în Poiana Mărului, iar profesorii încă își amintesc cu drag și mândrie de acest moment important: „A fost începutul unui proiect care a oferit școlii noastre un nou concepteducațional menit să completeze metodele clasice de predare cu resurse bazate pe tehnologie.” 

De altfel, în același an, toate corpurile școlii au fost total reabilitate, iar acum „școala are un aspect tineresc, sigur și perfect pentru educația elevilor”,  după cum povestește Ciprian Ittu, profesor de matematică și TIC.         

Înainte de a fi o școală Digitaliada, dorința profesorilor de a preda folosind metode moderne se lovea de dificultatea de a putea prezenta elevilor conținutul pe care și l-ar fi dorit: calculatoarele din școală porneau destul de greu, iar unicul videoproiector era folosit prin rotație de profesori la clase. Astfel că elevii ajungeau, în realitate, să folosească sala de calculatoare cel mult o dată pe săptămână. „Am aflat de acest proiect de la doamna inspector de matematică Florica Zubașcu-Andreica”, poveștește Ciprian Ittu. „Odată cu accesul în proiect, orele făcute în laboratorul Digitaliada s-au transformat în ceva firesc. Atât profesorii de matematică, TIC și alte discipline, cât și doamnele învățătoare folosesc astăzi mult mai des tabletele, tabla interactivă, monitorul mare și laptopul primite”.

Proiectul s-a potrivit, astfel, ca o mănușă profesorilor din școală, mai ales pentru că aceștia aveau deja deschiderea, curiozitatea și pasiunea de a explora noi moduri de predare, pentru a face experiența școlii mai plăcută și mai interesantă pentru copii. Ciprian Ittu este un astfel de profesor, de aceea implicarea sa constantă în toate activitățile proiectului a venit ca o continuare naturală: „Și înainte să intrăm în proiect încercam, în măsura echipamentelor disponibile, să le mai prezint elevilor noțiuni folosind metode digitale, deci proiectul mi s-a potrivit perfect. Am participat la seminariile organizate în cadrul proiectului și am transmis mereu informațiile aflate colegilor”.

Școala acordă atenție în mod continuu perfecționării cadrelor didactice, de aceea, chiar înainte de perioada de lockdown, profesorii din Poiana Mărului au participat la cursul Digitaliada acreditat „Dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor folosind instrumente digitale”, iar conținutul formării le-a fost foarte util în perioada ce a urmat.

Și atunci, cum s-a simțit perioada pandemiei într-o școală în care profesorii sunt deschiși către nou și dornici să includă tehnologia în activitățile școlare? „Am înțeles că digitalizarea înseamnă colaborare, înseamnă reinventarea fiecăruia dintre noi”, mărturisesc profesorii din Poiana Mărului după experiența anului trecut.

„Am constatat cât de importantă este descoperirea unor noi metode, instrumente, device-uri, resurse prin care să fim pe înțelesul elevilor chiar și atunci când ne privesc de la ei de acasă”, completează Ciprian Ittu. „Pentru elevii noștri, gadgeturi precum telefonul sau tableta par a fi o prelungire firească a corpului lor; ei sunt într-un contact permanet cu aceste dispozitive. Cu tact și răbdare, elevii trebuie să fie conduși spre a folosi aceste instrumente cât mai eficient posibil pentru a învăța lucruri noi, care le vor fi utile. Noi, profesorii, folosind aceste instrumente începem să "vorbim aceeași limbă” cu elevii noștri. În acest fel, unele bariere de comunicare au dispărut, mulți elevi se exprimă mai ușor, suntem întrebați mai multe lucruri legate de activitatea la clasă. La rândul lor, elevii petrecând mult timp în fața acestor dispozitive, se lovesc și rezolvă anumite probleme ce țin de utilizarea optimă a acestora, învățându-ne de multe ori și pe noi, profesorii, diverse „tips and tricks”. 

Vă invităm să cunoașteți o parte dintre profesorii și elevii din Poiana Mărului și să aflați mai multe despre cum au simțit ei perioada închiderii școlii și din acest reportaj video.