Fundația Orange

Media


Școala săptămânii: Profesorii din Ivănești cred că folosirea tehnologiei la ore i-a apropiat de elevi

Școala săptămânii: Profesorii din Ivănești cred că folosirea tehnologiei la ore i-a apropiat de elevi

Din 2017, Iulica Neamțu este directoarea Școlii Gimnaziale „Ionel Miron” din Ivănești, județul Vaslui, acolo unde este și profesoară de matematică. Un an mai târziu, școala a fost selectată în ediția a 3-a a proiectului Digitaliada.

Intrarea în program i-a ajutat pe profesori să descopere noi moduri prin care să își susțină elevii să învețe: „Principalul beneficiu a fost dotarea școlii cu toate dispozitivele puse la dispoziție prin proiect. Am realizat că utilizarea acestora în activitate ne ajută să ne apropiem de „copiii erei tehnologiei” și să fim mai aproape de ei în activitățile didactice”, povestește doamna directoare Iulica Neamțu. 

Chiar și înainte de Digitaliada, profesorii din Ivănești își vedeau școala ca pe „o școală cu un colectiv de cadre didactice și elevi dornici să evolueze și să fie în pas cu tehnologia. Însă, de multe ori, poate că activitățile erau monotone și de neînțeles pentru elevi. După implicarea în proiect, orele au devenit atractive. Putem implica mai mult elevii în activitate, iar proiectul a schimbat foarte mult relația profesor-elev deoarece am reușit să fim mai aproape de ei prin utilizarea tehnologiei.” 

Copiii au ajuns în scurt timp să-și surprindă profesorii prin implicarea lor: „după ce aflau despre o nouă aplicație, o instalau pe telefoanele persoanele și continuau folosirea ei și acasă, iar la următoarea oră îmi spuneau „Doamna, știați că la aplicația ... putem să facem și asta?” Iar această creștere vizibilă a implicării lor la ore și-a arătat adevăratul impact în momentul trecerii activității școlare în online: „ne-a ajutat foarte mult ținând cont de situația pandemiei actuale și a necesității utilizării tehnologiei pentru desfășurarea orelor. Elevii au putut utiliza la clasă tabletele și au știut în momentul intrării în online să folosească diferite platforme și aplicații necesare la ore”, consideră Simona Grigoraș, profesoară de matematică în școala din Ivănești.  

Folosirea tabletelelor la ore i-a ajutat și pe elevii mai introvertiți să depășească bariera timidității și să se implice mai mult în activități, ceea ce le-a fost de folos, apoi, și pe durata școlii la distanță. În plus, așa cum povestește doamna directoare Iulica Neamțu, și „părinții au fost încântați de utilizarea tabletelor în activitatea didactică, fiind o ocazie pentru copiii lor să înțeleagă că tehnologia poate fi utilizată și pentru activități educative, nu doar pentru rețelele de socializare.” 

Profesorii consideră că toate aplicațiile puse la dispoziție au fost utile pentru anumite lecții sau în anumite secvențe ale lecțiilor. „Unele aplicații ne-au ușurat evaluarea (Quizizz, Socrative), altele ne-au ușurat prezentarea desenelor la geometrie (GeoGebra) sau au oferit exerciții ca niște jocuri ce pot fi folosite ca fișe de lucru”. 

În plus, ocazia de a învăța să folosească toate aceste aplicații, la seminarele anuale organizate în proiectul Digitaliada, rămâne unul dintre cele mai apreciate beneficii ale programului: „Toate experiențele trăite alături de Dgitaliada au fost frumoase, de la echipa frumoasă din spatele proiectului, la colegii din alte școli unde se implementează proiectul, la sesiunile de informare realizate”.

Participarea la sesiunile de formare alături de colegi din întreaga țară i-a motivat pe profesorii din Ivănești să continue să-și împărtășească experiența și cunoștințele: „Am prezentat proiectul cu diferite ocazii: susținere de grade didactice, cercuri pedagogice, ca teme în cadrul unor cursuri de perfecționare. De asemenea, la nivelul școlii am realizat sesiuni de formare cu toate cadrele didactice pentru a primi informații referitoare la utilizarea platformei”, povestește doamna directoare Iulica Neamțu. 

Astfel, în cadrul școlii, tehnologia a fost folosită și înainte de pandemie „nu doar la matematică și informatică, ci și la alte discipline precum limba engleză, geografie, religie ș.a. Deși experiența pandemiei ne-a ținut departe unii de alții, a existat și beneficiul digitalizării sistemului de învățământ. Am putut să vedem că se poate și altfel să desfășurăm activități, deși am întâmpinat probleme din punct de vedere al infrastructurii (lipsa dispozitivelor pentru mulți elevi, lipsa semnalului)”, este de părere doamna directoare a școlii din Ivănești. 

Însă, dacă relația profesor-elev a rămas solidă și pe durata învățământului la distanță, comunicarea profesorilor cu părinții a ridicat mai multe provocări: „Dacă putem menține constant legătura cu părinții, elevii vor fi mai implicați în toate activitățile desfășurate. Cea mai mare provocare în comunicarea cu părinții, în perioada pandemiei, a fost lipsa dispozitivelor și a conexiunii stabile la internet. Am continuat comunicarea prin diferite metode, telefon, mesaje sau comunicarea cu aceștia prin elevi.”  

Acest lucru a arătat încă o dată că tehnologia nu poate rezolva toate problemele și, în unele cazuri, poate deveni chiar un obstacol în comunicare. Cu toate acestea, profesorii școlii rămân încrezători pentru că știu că au învățat să își folosească resursele disponibile în cel mai bun mod: „Cred că cea mai frumoasă experiență din program a fost să vedem satisfacția de pe fața elevilor atunci când foloseam la ore tabletele, ușurând astfel, oarecum, relația profesor-elev, deoarece elevii se simțeau în mediul lor”, este de părere Simona Grigoraș, profesoara de matematică. 

Iar în timp, rezultatele se văd și mai bine în parcursul elevilor care încheie ciclul gimnazial având acces la o educație modernă: „Din punctul nostru de vedere, am observat la elevii care au finalizat studiile recent în școala noastră deschiderea acestora către nou, creșterea stimei de sine și a încrederii în forțele proprii, trecerea pragului timidității și implicarea mai activă în activitățile propuse de cadrele didactice”, susține Neamțu, directoarea Școlii Gimnaziale „Ionel Miron” din Ivănești. 

*** 

Școala Gimnazială „Ionel Miron” din Ivănești, județul Vaslui, este una dintre cele 10 școli selectate în ediția a III-a Digitaliada.