Fundația Orange

Tendințe


Școala săptămânii: Proiectul Digitaliada la Școala „Dimitrie Luchian” din Piscu, Galați

Școala săptămânii: Proiectul Digitaliada la Școala „Dimitrie Luchian” din Piscu, Galați

Au aflat despre Digitaliada de la Inspectoratul Școlar Județean. „Un proiect de la Fundația Orange, cu foarte mulți parteneri”, asta era tot ce știau și au reușit să aplice cu 5 minute înainte să expire termenul limită.

Aproape că nu le-a venit să creadă când au fost anunțați că Școala „Dimitrie Luchian” din Piscu, județul Galați, este una dintre cele zece școli acceptate în proiectul-pilot. 

Din anul 2016, de când au devenit școală-pilot Digitaliada, lucrurile s-au îmbunătățit nu doar în laboratorul de Informatică. Datorită tabletelor primite în proiect, elevii pot să lucreze individual și în ritmul propriu și au putut folosi aplicațiile care îi ajută să-și consolideze mult mai ușor noțiunile teoretice. Dar poate că cea mai mare surpriză pe care au avut-o profesorii din Piscu a fost să constate că elevii lor nu se mai tem de evaluări, ba chiar le așteaptă cu plăcere.                   

„Suntem o școală relativ mică, cu doar 390 de elevi, ce provin din două sate. Echipa de cadre didactice a acționat mereu sub deviza că elevii noștri trebuie să beneficieze de condiții de educație la fel de bune cu elevii din orice oraș al țării și noi spunem că reușim să facem acest lucru destul de bine”, mărturisește doamna profesoară Anișoara Vrînceanu, directoarea școlii gălățene.

Cel mai neașteptat beneficiu din program a fost că profesorii din proiectul Digitaliada au putut beneficia de cursuri de formare, astfel încât să înțeleagă cum pot folosi noile resurse pentru a preda materia într-un mod mai atractiv pentru elevi. La rândul lor, cei mici au dovedit o mare dexteritate în utilizarea tool-urilor digitale, iar relația de învățare profesor-elev a devenit simetrică: elevii apreciază când sunt tratați că persoane mature și, odată ce-au primit la rândul lor rolul de trainer, s-au apropiat și mai mult de profesorii lor.

„De multe ori, în discuțiile cu elevii mei despre diferite aplicații care ne-ar putea ajuta la orele de Informatică, îmi spuneau ce programe au mai descoperit și le testam împreună. Acest gen de discuții îi face să se simtă înțeleși și, mai ales, apreciați atunci când instrumentele descoperite de ei ne ajută să aplicăm noțiunile teoretice”, explică profesoara.

N-a fost mereu simplu. La începutul pandemiei, odată cu trecerea în online, prezentarea temelor s-a făcut cu greutate pentru că mulți elevi întâmpinau și ei dificultăți, de exemplu cu funcția ‚share screen’, în timp ce pentru profesori cea mai mare provocare a fost să găsească soluții pentru ca elevii să poată lucra și în echipe, nu doar individual.

„Pandemia ne-a demonstrat că putem lucra aproape la fel de bine și în online, iar proiectul Digitaliada ne-a ajutat să fim pregătiți pentru situațiile noi. Elevii s-au adaptat mult mai repede decât ne-am fi așteptat. Am făcut echipă bună și am colaborat zilnic, am explorat toate canalele de comunicare posibile și am realizat lecții video până am găsit cele mai bune formule pentru procesul didactic.”

Înainte de Digitaliada, laboratorul de Informatică, deși este bine întreținut, nu avea suficiente calculatoare funcționale pentru toți. Elevii dintr-o clasă erau nevoiți să lucreze în echipe de 2 sau 3 și să-și împartă sarcinile. De multe ori, plecau triști din laborator pentru că nu reușeau  să-și termine proiectul. Acum, fișele de hârtie au devenit fișe digitale, elevii au învățat să caute singuri informațiile folosind resursele puse la dispoziție și sunt mult mai implicați la ore, pentru că procesul de învățare a devenit mai atractiv și pentru ei, și pentru profesori. Iar bucuria e cu atât mai mare pentru toată lumea.

„Satisfacția unui cadru didactic este ca elevul său să se dezvolte și prin înțelegerea noțiunilor expuse, să fie creator de nou. Un profesor bun înseamnă un mentor care schițează un drum cu indicii, în care elevii sunt călători. Misiunea profesorului este să-și susțină elevii și moral, și intelectual. Elevii au un rucsac în care depozitează informații, dar și experiențe care îi vor însoți pe tot parcursul vieții”, crede profesoara Ana Maria Serea.

„Dacă ar fi să spunem în 5 cuvinte cum suntem noi ca școală (profesori, elevi, personal auxiliar și nedidactic), am rezuma:

Perseverenți
Inimoși
Sinergici
Comunicativi
Uniți.”

semnează cu drag, profesoara Anișoara Vrînceanu, directoarea Școlii Piscu.

***

Școala „Dimitrie Luchian” din Piscu, județul Galați, este una dintre cele zece școli selectate în prima ediție Digitaliada.