Fundația Orange

Tendințe


Școala săptămânii: Elevii dornici să învețe din Școala Gimnazială Petriș

Școala săptămânii: Elevii dornici să învețe din Școala Gimnazială Petriș

„Una dintre primele surprize a fost la geometrie în clasa a VI-a: elevii mai puțin interesați au ajuns să aștepte cu interes orele de matematică." povestesc plăcut surprinși profesorii de la Școala Gimnazială Petriș.

„Utilizând aplicația Pythagorea, elevi slabi, cu probleme în realizarea desenelor simple, au identificat cu ușurință figuri geometrice simple și legăturile dintre ele (paralelism, perpendicularitate, congruență).”

La patru ani după intrarea în program, Digitaliada a transformat școala din Petriș într-una adaptată nevoilor elevilor, o școală atractivă, cu elevi nerăbdători să intre la ore. În plus, ca și când ar fi anticipat nevoia digitală care urma să vină în timpul pandemiei, a pus la dispoziția elevilor și profesorilor instrumentele care i-au ajutat apoi să traverseze fără eforturi această perioadă plină de provocări. 

„Digitaliada ne-a scos din monotonie și, prin acest proiect, școala noastră a devenit un tărâm în care tehnologia este la ea acasă. Pentru profesori a fost o provocare și, privind acum înapoi, o oportunitate de familiarizare cu instrumente digitale, care a devenit vitală în perioada pandemiei.” 

Elevi dornici să învețe au fost tot timpul, însă baza materială în ceea ce privește, mai ales, mijloacele TIC a fost modestă până acum. Profesorii implicați în program, respectiv profesorul de TIC și profesorul de matematică, au fost primii care au înțeles valoarea pe care Digitaliada o poate oferi școlii românești, printr-o schimbare simplă de perspectivă. Așa că au tras adânc aer în piept și au pus la treabă toate resursele pe care le-au avut la îndemână. În primul rând, elevii. Nu s-au limitat la programa școlară, ci s-au gândit să le dea copiilor un rol activ în procesul de învățare. Practic, i-au transformat și pe ei în profesori pentru colegii lor mai mici. Pe lângă activitățile de la clasă, au folosit tabletele în activități extrașcolare și au realizat schimburi de experiență între clasele de învățământ primar și gimnazial desfășurând o activitate comună la matematică în care elevii de gimnaziu au explicat colegilor mai mici cum se folosesc unele aplicații de pe tablete. 

„Copiii din ziua de astăzi fac parte din generația digitală, fapt care ar trebui să constituie un avantaj pentru noi toți, nu o piedică. Ideea de bază e ca aceste abilități ale lor să fie utilizate eficient și productiv. Tot timpul ai lucruri de învățat de la elevi, trebuie doar să fim deschiși și să le oferim posibilitatea să ne învețe.” 

De altfel, Digitaliada nu e genul de program care să te limiteze la rolul de receptor. Atunci când ești un profesor dedicat, o să vrei să dai mai departe instrumentele care să-i ajute și pe alți profesori să-și urmeze vocația și să-i apropie mai mult de nevoile elevilor și ale sistemului actual. Astfel, profesorii Digitaliada s-au folosit de un Consiliu profesoral ca să le prezinte colegilor lor aplicații de pe tablete care pot fi utilizate și la alte discipline. Iar atunci când și-au dorit să învețe mai mult, s-au folosit de experiența profesorilor mai vechi din proiect cărora le-au cerut ajutorul atunci când s-au simțit depășiți de situație: „O contribuție importantă în derularea proiectului la nivelul școlii noastre a avut-o colegul nostru de la Brașov, Ciprian Ittu, care ne-a ajutat să introducem toți elevii în platformă (inclusiv elevii din învățământul primar) și ne-a îndrumat prin intermediul unui seminar în utilizarea platformei.” 

Accesul la instrumentele Digitaliada a fost un prilej bun pentru ca profesorii cu experiență să-și reevalueze pasiunea pentru cariera pe care au ales-o: „E mult de atunci. Au fost vremuri frumoase, lucrurile erau mai simple și mai stabile. Schimbările produse în afara școlii au influențat și activitatea profesională, cum de altfel este și normal, aducând cu ele lucruri pe care nu ne credeam capabili a le face. S-au schimbat multe în sistemul de învățământ începând de la modul de abordare al conținuturilor, contextualizarea informațiilor, relația elev-profesor, modul de percepere al școlii în comunitate, școala fiind văzută mult mai deschisă și adaptată nevoilor comunității. Gradul de informatizare ne-a adus un plus valoric și a  facilitat demersul didactic într-o lume tot mai virtuală.” 

Și fiecare schimbare aduce cu ea nevoia de alte schimbări. Trecerea în online s-a dovedit revelatoare și din acest punct de vedere, pentru că a arătat unele limitări și a scos la suprafață nevoia de adaptare la tendințele globale. Dezbaterile privind calitatea și cantitatea de informație parcursă în învățământul românesc continuă să atragă atenția asupra nevoii tot mai acute de a introduce abordarea practică, interdisciplinară în procesul învățării: „Sistemul trebuie adaptat zilelor noastre (de exemplu, la geografie încă se mai „învață” despre centrele siderurgice din România, care nu mai există). De altfel, toate disciplinele, și mai ales modul de abordare al disciplinelor, trebuie adaptate. Formarea de competențe digitale s-a dovedit a fi în perioada pandemică cea mai importantă, așadar putem afirma că sistemul valoric al disciplinelor s-a răsturnat oarecum. Evaluarea este deficitară, adică predăm integrat și evaluăm monodisciplinar.” 

Până la urmă, scopul școlii rămâne interesul elevului, iar acesta ar trebui să fie principiul care stă permanent la baza actului didactic: „Un profesor bun este profesorul adaptat la nou, apropiat de copii și dispus la schimbare. Iar cea mai mare satisfacție a unui profesor este legată de ceea  ce rămâne după ce iese din clasă, adică rezultatele muncii sale.” 

***

Școala Gimnazială Petriș, din județul Bistrița-Năsăud, este una dintre cele douăzeci de școli selectate în cea de-a doua ediție Digitaliada.