Fundația Orange

Tendințe


Școala săptămânii: la Școala Gimnazială Recea profesorii, elevii și părinții au făcut echipă pentru a depăși cu bine perioada pandemiei

Școala săptămânii: la Școala Gimnazială Recea profesorii, elevii și părinții au făcut echipă pentru a depăși cu bine perioada pandemiei

FOTO: Profesorii Școlii Gimnaziale Recea, în laboratorul digital


Săptămâna aceasta ne oprim la Școala Gimnazială Recea, unde – așa cum ne povestește doamna directoare Veronica Cornelia Oneț – tot mai mulți profesori intră în laboratorul digital pentru a folosi tehnologia la ore.

„Școala noastră a devenit una dintre cele mai importante din țară datorită proiectului Digitaliada. Am reușit să ne facem cunoscuți și să cunoaștem alte școli din această familie” povestește cu mândrie directoarea după doi ani de proiect. Diferențele au devenit tot mai vizibile pentru toți profesorii din școală.

Dacă înainte de Digitaliada o zi obișnuită de școală era „poate seacă, fără să îmbine ceea ce elevilor le place atât de mult, tehnica – tabletă, telefon”, de-a lungul timpului, tot mai mulți profesori au început să își desfășoare orele în laboratorul digital și să folosească videoproiectorul și tabletele împreună cu elevii.

Perioada pandemiei nu a fost deloc ușoară pentru colectivul școlii, așa cum ne mărturisește doamna directoare Veronica Cornelia Oneț: „Din păcate, cel mai activ profesor din program nu mai este printre noi – Maria Năsui, căreia îi simțim cu toții lipsa, ea fiind cea care i-a îndrumat pe colegi.”

Colegii din școală au continuat să se bazeze pe sprijinul doamnei Laura Pîrșe, profesorul de TIC, care a fost și este cea care îi ghidează tehnic, atunci când întâmpină greutăți. „Laura a fost cea care, în luna februarie 2020, chiar înainte de a începe pandemia, ne-a prezentat în laboratorul Digitaliada cum se creează un test online. Parcă a fost o premoniție, fiindcă imediat am fost obligați să predăm și să evaluăm doar online”, își amintește directoarea.

Perioada școlii online a fost o provocare nu doar pentru profesori, ci și pentru elevii care au simțit din plin lipsa colegilor și a lucrului în echipă: „Comunicarea online a fost bună, dar nu poate înlocui prezența fizică. În clasă, se creează acea atmosferă magică, pe care o simțim cu toții. Copiilor le-a fost dor să se întoarcă la școală, acest lucru demonstrând încă o dată că tehnologia nu poate înlocui ființa umană. Avem nevoie de emoții pentru a ne dezvolta armonios, iar pe acestea le putem trăi doar alături unii de alții.”

De altfel, abordarea echipei din școala Recea este una bazată pe comunicare, deschidere și empatie, atât față de elevi, cât și față de părinți. Doamna directoare Veronica Cornelia Oneț ne-a povestit puțin cum a fost prima zi din cariera sa de profesor: „știu că aveam emoții în fața copiilor, pe care, sigur, le mascam, dar ele existau. Îmi doream să nu-i dezamăgesc, să mă apropii de ei, în special, de cei cu situații deosebite.”

Pe de altă parte, nevoia de a conta și mai mult pe mijloacele digitale pentru desfășurarea orelor online a creat o nouă punte între profesori și elevi și, chiar de la distanță, i-a ajutat să se apropie puțin mai mult: „Întotdeauna avem de învățat de la elevii noștri, dar acum, a fost, într-adevăr, altfel. Uneori, copiii sunt mai receptivi și există situații în care le solicităm să ne ajute în utilizarea diverselor tool-uri digitale. Dorința profesorilor de a se face cât mai înțeleși, iar a elevilor să înțeleagă noțiunile predate, ne-a apropiat.”

Deși au trecut ceva ani de atunci, dorința de a fi alături de elevi și de a ‚ține pasul’ cu ei a rămas permanent în spiritul și în stilul său de predare și de conducere: „Consider că pentru a fi profesor trebuie să ai har, să empatizezi cu elevii, iar pentru a fi unul bun, trebuie să accepți schimbarea, să fii întotdeauna „la modă”, deoarece copiilor le plac oamenii care țin pasul cu ei, care știu să-i asculte și care învață împreună cu ei.”

Faptul că echipa școlii nu este foarte numeroasă le permite profesorilor să mențină o comunicare eficientă cu elevii și cu părinții, pe care îi privesc, mai mult, ca pe coechipieri: „Suntem mai puțini și încercăm să păstrăm tot timpul legătura cu partenerii noștri. Și părinții au luptat, alături de noi, pentru ca orele online, pe platformă, să se desfășoare în condiții optime.”

Odată cu revenirea la școală, elevii s-au întors și la tabletele din laboratorul digital, cu aplicațiile lor preferate – Scratch Jr fiind pe primul loc, alături de GeoGebra pentru orele de matematică sau Toontastic, preferată de dascăli la orele de limba română pentru că îi ajută pe copii să rețină mai ușor ideile unui text literar. Mai mult decât atât, reluarea orelor fizice înseamnă și bucuria revederii cu colegii, iar pentru profesori, așa cum încheie doamna directoare, „ce experiență poate fi mai plăcută decât să-ți vezi elevii intrând la ore, întrebând sau cerând explicații la diferite materii.”


Școala Gimnazială Recea, județul Maramureș, este una dintre cele 10 școli selectate în ediția a IV-a Digitaliada.