Fundația Orange

Tendințe


Scratch – cea mai iubită aplicație a micilor elevi din Piscu

Scratch – cea mai iubită aplicație a micilor elevi din Piscu

Școala virtuală a ridicat multe provocări elevilor și profesorilor, dar și unele beneficii. Și unii și ceilalți au devenit mai conștienți că device-urile pot fi nu doar sursă de divertisment, ci și o sursă de informare și de învățare.

Elevii au nevoie de resurse atrăgătoare care să îi provoace și care să îi ajute să descopere noțiunile teoretice. De altfel, resursele digitale sunt mult mai interactive și folositoare în procesul de învățare față de cel de evaluare și pot avea multiple valențe în formarea competențelor elevilor, dacă profesorul știe cum să le îmbine în ora de curs.

În Școala „Dimitrie Luchian” din Piscu, județul Galați, la ciclul primar, începând cu clasa a II-a, aplicația favorită este Scratch, un limbaj de programare care îi ajută pe copii să creeze propriile povești interactive, animații, jocuri și muzică.

Scratch este asemenea unui joc, dar un joc serios prin care copiii pot descoperi unele dintre conceptele fundamentale ale programării. În timp ce lucrează la proiecte, învață să selecteze, să creeze și să administreze diferite forme de media, printre care text, imagine, animație și sunet. Pe măsură ce câștigă experiență în crearea de conținut, copiii devin mai receptivi și mai critici.         

Proiectele Scratch sunt realizate din obiecte numite personaje. Poți să modifici felul în care arată un personaj folosind diferite costume și poți folosi orice imagine: fie o desenezi chiar tu, în Editorul Grafic, fie o imporți de pe hard disk sau de pe un site sau o capturezi cu camera de pe laptop. Poți apoi să-i dai instrucțiuni personajului, spunându-i să se mute, să cânte, să vorbească sau să reacționeze la celelalte personaje.

Crearea unui proiect constă în generarea unei idei, transformarea ei într-o serie de pași și implementarea cu blocurile de programare. Copiii vor învăța nu doar cum să rezolve o problemă predefinită, ci sunt pregătiți să găsească soluții noi atunci când apar noi provocări. Pe platformă găsești tutoriale video și exemple de proiecte dezvoltate de alții.

Atunci când creează proiecte în Scratch, copiii au în vedere un public și trebuie să se gândească la modul în care alți oameni vor reacționa și răspunde la proiectele lor. Deoarece proiectele Scratch sunt ușor de modificat și corectat, copiii pot modifica propriile proiecte pe baza feedback-ului primit de la alții sau pot porni discuții despre probleme pe care le consideră importante cu alți membri din propriul mediu de învățare sau din marea comunitate Scratch, pentru că platforma funcționează și ca o rețea socială, în care utilizatorii oferă feedback si colaborează. Un element în plus este că elevii sunt astfel impulsionați să învețe și limba engleză, ca să comunice cu utilizatorii din alte țări.

„Elevii sunt fascinați de modul în care pot fi creatori de nou și de animații web, și de modul în care pot da viață unor elemente grafice. Încerc ca fiecare animație să fie perfecționată și elevii să descopere singuri noi tool-uri săptămânal”, spune profesoara Ana Maria Serea, care completează topul celor mai iubite aplicații.

„Raportându-ne la relația online-matematică, o aplicație utilă este MathMaster care pune la încercare rapiditatea și corectitudinea efectuării calculelor. La gimnaziu, Geogebra este prietenul celor fascinați de geometrie. Ne ajută să îmbunătățim modul de construcție a figurilor geometrice euclidiene și la observarea elementelor de geometrie spațială.

În școala noastră, aplicațiile preferate atât de elevi cât și de profesori  sunt cele de evaluare online: Kahoot, Quizizz si Socrative.”

Ana Maria e un profesor tânăr. A trecut la catedră chiar din acest an școlar, iar arma ei principală e entuziasmul și dorința de a face lucrurile mai bine, mai aplicat. „Consider că ar trebui să prezentăm din ce în mai mult rolul fiecărei discipline în cotidian, spune ea. Elevii simt nevoia să descopere la ce sunt bune anumite noțiuni învățate. De exemplu, memorarea formulelor de calcul a ariilor și volumelor ar ajuta în domeniul ingineriei, reprezentarea grafică a unei funcții în grafica computerizată etc.”

Quizizz, Kahoot, Socrative, Learning.Apps, Wordwall, Whiteboard, Google Forms au fost utilizate constant în predare și pentru evaluarea nivelului învățării. Tool-urile și device-urile i-au ajutat pe elevi să învețe lucruri noi folosind internetul și nenumăratele resurse puse la dispoziție de programul Digitaliada și profesorii săi.

***

Școala „Dimitrie Luchian” din Piscu, județul Galați, este una dintre cele zece școli selectate în prima ediție Digitaliada.