Fundația Orange

Tendințe


Inspector școlar, județul Sibiu: Parteneriatul public-privat este esențial pentru viitorul școlii românești

Inspector școlar, județul Sibiu: Parteneriatul public-privat este esențial pentru viitorul școlii românești

FOTO: Anca Voineag - inspector școlar specialitatea TIC și domnul Nicolae Suciu - inspector școlar, specialitatea matematică


Despre rolul instrumentelor digitale în predare și impactul tehnologiei în viața elevilor am vorbit cu doamna Anca Voineag - inspector școlar, specialitatea TIC și domnul Nicolae Suciu - inspector școlar, specialitatea matematică din județul Sibiu.

I-am întâlnit cu prilejul unei lecții deschise interdisciplinare matematică-informatică găzduite la Școala Gimnazială Racovița din județul Sibiu, una dintre școlile Digitaliada.    

Digitaliada: Cum vi s-a părut lecția deschisă de astăzi?

Anca Voineag: A fost o lecție deschisă deosebit de interesantă pentru că, în primul rând, am văzut interdisciplinaritatea matematică-informatică; în al doilea rând am văzut cum se poate lucra digital și consider că învățarea aceasta de tip vizual, utilizând instrumente digitale, este în folosul copiilor noștri pentru că le trezește interesul, astfel că lor le face plăcere să asiste și să se implice la ore.

Digitaliada: Cum a fost să aflați că matematica a devenit mai atractivă la Școala Gimnazială Racovița?

Nicolae Suciu: Sunt câteva aspecte care m-au bucurat. Mai întâi, că se fac lucruri pentru școlile din mediul rural. Apoi, că se depun eforturi pentru ca mijloacele moderne de predare-învățare să fie integrate în lecții. Unii copii le foloseau deja în timpul liber, dar iată că le putem folosi ca să-i aducem mai aproape de matematică și de informatică.   

Digitaliada: Credeți că elevii mai pot fi ținuți departe de tehnologie?

Nicolae Suciu: Nu, în momentul de față nu. Este o generație care nu mai face față provocărilor din ziua de astăzi fără așa ceva. Ei, de exemplu, în momentul în care intră într-un hypermarket, văd, caută lucrurile exact după modelul mișcării mouse-ului pe ecran. Pe când noi căutăm de sus, din stânga la dreapta, exact așa cum scriem la tablă.
Deci este o mare diferență, suntem generații diferite și trebuie să ne adaptăm. Iar proiectele acestea, precum Digitaliada, sunt un mod prin care ne este mai ușor să ne adaptăm. Și m-am bucurat când am aflat că există acele aplicații care pot fi descărcate gratuit și o să-i informăm și pe colegii noștri să le folosească. 
Noi organizăm o tabără de matematică și științe și chiar mă gândeam că am putea face o activitate în care să integrăm câteva dintre aplicații; și noi am încercat astăzi două dintre ele, Scratch și Lightbot, și am observat că prin descoperire și cu răbdare ne putem familiariza cu ele și apoi le putem arăta și copiilor pentru că acesta este viitorul.     

Digitaliada: Mai ales la informatică. Cum ar putea fi predată, înțeleasă informatica fără tehnologie?

Anca Voineag: Din punctul meu de vedere, e imposibil. Nu se poate. Mai ales că am observat că la clasa a V-a folosiți aplicația Scratch, varianta pe tablete, deci v-ați pliat exact pe noile programe școlare. Consider că ar trebui să avem în fiecare școală tehnologie de felul acesta.  

Digitaliada: Am observat că sunt școli care sunt foarte bine dotate, dar folosesc foarte puțin tehnologia. Poate nu știu ce elemente digitale să folosească în predare?

Anca Voineag: Cred că depinde mult și de profesorii dintr-o școală. Consider că la informatică este imposibil să nu se lucreze pe calculatoare, dar probabil că la alte discipline le este mai greu să se adapteze la nou. Și atunci e bine să-i ajutăm, să-i formăm pe profesori. Iar parteneriatul acesta public-privat asta face și este esențial pentru viitorul școlii românești.
Nicolae Suciu: Chiar și colegii de generația mea, aproape de pensionare, dacă ar fi parte dintr-un program ca Digitaliada și ar fi formați, ar începe să folosească tehnologia la clasă.  

Digitaliada: Și la matematică se pliază foarte bine această digitalizare. În mod normal, profesorilor le ia ceva timp să deseneze la tablă diferite figuri dar, folosind tabletele, elevul vede cum se învârt figurile pe ecran și îi e mai ușor să înteleagă.

Nicolae Suciu: Evident. Atunci când lucrăm la tablă, de multe ori apelăm la imaginația elevilor pentru că nu putem să facem instantaneu o rotație. Totodată, riscăm să le pierdem interesul. Tu, ca profesor, desenezi la tablă, ei povestesc, unul, doi sunt atenți, dar cu siguranță pe o parte îi pierzi pentru că acest mod de predare nu mai este interesant și nici nu mai vor să facă efortul să se gândească oare ce se întâmplă.
Plus că oferă partea de măsurare distanțe, unghiuri, care este imediată, acuratețea desenelor este foarte mare atunci când folosești un astfel de soft. E un câștig foarte mare.  

Digitaliada: Cu ce plecați acasă după această zi?

Anca Voineag: Cu sentimentul că suntem pe calea care trebuie. Este un bun început. E bine ce se întâmplă, să o țineți tot așa.
Faptul că Digitaliada este centrat, cel puțin deocamdată, pe matematică și informatică, pe două discipline de bază, este ideal, pentru că în această zonă se creează logica elevului și ritmul de a învăța, algoritmul vieții.
Nicolae Suciu: Felicitări, mergeți așa înainte, pentru că este singura cale prin care copiii vor veni cu bucurie la școală.   

Racovița, inspectorii de mate și TIC au participat la lecția deschisă interdisciplinară