Fundația Orange

Media


Digitaliada se dovedește o punte între dascălul cu zeci de ani de experiență la catedră și elevii de azi

Digitaliada se dovedește o punte între dascălul cu zeci de ani de experiență la catedră și elevii de azi

FOTO: Luminița Preoteasa, profesor de fizică, matematică și T.I.C. alături de elevii de la Școala Gimnazială cu Clasele I - VII Corbii Mari, județul Dâmbovița


Doamna Luminița Preoteasa este unul dintre acei profesori de la care înveți cum să fii actual într-un învățământ de secol XXI.

Pentru un dascăl cu 29 de ani de experiență, un proiect educațional digital a fost declanșatorul pentru un nou pas în evoluția personală și profesională. Digitaliada s-a dovedit, pentru doamna profesor, un pod care face legătura dintre dascăl și educație, pe de-o parte, și elevii din bancă, de cealaltă parte.

Digitaliada: Povestiți-mi puțin despre activitatea de azi.

Luminița Preoteasa: Am făcut o lecție despre divizibilitatea numerelor naturale ca să își fixeze copiii noțiunile de divizor, de multiplu și de număr prim. Am căutat o aplicație Digitaliada care să ne ajute să vă demonstrăm dumneavoastră și colegilor prietenia care se formează între matematică și tabletă.

Digitaliada: Și, există?

Luminița Preoteasa: Absolut. 

Digitaliada: Care sunt avantajele pe care proiectul Digitaliada, al Fundației Orange, vi le aduce dumneavoastră ca profesor? Aveți 29 de ani de predat la catedră: matematică, fizică și, mai nou, TIC. Este ceva complet diferit de experiența pe care ați acumulat-o până acum. Cum își pune amprenta asupra dumneavoastră?

Luminița Preoteasa: Mă simt un om liber, un om cu rost. Mă transform în fiecare zi ca să pot face față schimbărilor din generația de acum. Digitaliada ne oferă o punte de legătură, pot spune chiar de prietenie. Se creează o legătură strânsă între mine, un om cu 29 de ani de vechime în învățământ și elevii mei care s-au născut - majoritatea, pentru că nu toți au posibilitatea -, cu tehnologia în brațe. Ei sunt oamenii noi, oamenii vremurilor de astăzi. 

Digitaliada: Ați simțit cumva o prăpastie între generația elevilor de acum și cea a profesorilor în ceea ce privește această educație digitală? 

Luminița Preoteasa: Nu. Noi, cei care lucrăm cu tabletele, nu avem această problemă. Colegele mele sunt tinere, iar eu sunt o persoană adaptabilă. Spun asta cu toată sinceritatea: mă bucur enorm că trăiesc așa ceva. De exemplu, inițial nu înțelegeam mereu cuvintele din limba engleză, dar am început să le caut pentru lecții. 

Digitaliada: Și profesorii fac teme?

Luminița Preoteasa: Da, fac.

Digitaliada: Cum au reacționat elevii la prima oră cu tabletă?

Luminița Preoteasa: „Wooow! Ce cool!”

Digitaliada: Ce îi atrage, de fapt?

Luminița Preoteasa: Joaca. Dar să știți, dacă nu își însușesc noțiunile teoretice, pașii pe care îi fac acolo, în aplicații, nu duc la rezultate lăudabile. Tu poți să apeși pe un număr la întâmplare, dar asta nu înseamnă că răspunsul e corect. E nevoie să îți structurezi teoria și să o asimilezi corect.

Digitaliada: Am observat că și în ora demonstrativă pe care ați ținut-o astăzi alături de doamna Bârdeș ați îmbinat educația digitală cu învățământul tradițional - creion, hârtie, scris la tablă, deși aveți la dispoziție și tabla aceasta nouă, performantă. Să înțeleg că funcționați pe principiul de predare modern-tradițional pentru că el este cea mai bună variantă pentru noi acum? 

Luminița Preoteasa: Obligatoriu le îmbinăm! Dacă îți dorești performanță de la copiii tăi e necesar să găsești o cale de mijloc, să îmbini frumos aceste două metode. 

Digitaliada: Credeți că lucrurile acestea mici duc la schimbare?

Luminița Preoteasa: Duc. În mod cert, duc.

Digitaliada: Școala în care lucrați dumneavoastră participă, în general, la multe proiecte. De ce?

Luminița Preoteasa: Tocmai pentru că ne dorim să îi ajutăm pe copiii noștri să se descopere și, până la urmă, să le fie mai bine.