Fundația Orange

Testimoniale


Director Maria Damian, Liceul Tehnologic Teregova, județul Caraș-Severin

Director Maria Damian, Liceul Tehnologic Teregova, județul Caraș-Severin

Maria Damian este absolventă a Liceului Pedagogic Caransebeș, iar timp de 29 de ani a fost învățătoare. Din 2012 este directorul liceului tehnologic din Teregova. Deține  gradul didactic I și o diplomă de licență în Psihologie, la Facultatea de Științe Sociale, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu.

Maria Damian a fost preocupată întotdeauna de formarea și dezvoltarea personalității elevilor, de dezvoltarea calităților și aptitudinilor fiecăruia, astfel încât să fie capabili să facă alegerile potrivite în viitor și să se adapteze unei societăți dinamice, într-un mediu prietenos, incluziv și competitiv. 

Atitudinea optimistă, comportamentul flexibil, deschis la idei noi, încrederea și transparența acțiunilor, curajul în planificarea unor obiective îndrăznețe, autodepășirea, orientarea pe calitate și performanță, corectitudinea, convingerea că starea generală bună a oamenilor poate genera rezultate bune, sunt doar câteva trăsături care definesc cariera profesională a directorului Liceului Tehnologic „Sfântul Dimitrie” Teregova: „Sunt o persoană comunicativă, dinamică, hotărâtă, cu putere de concentrare, sociabilă, care poate face față situațiilor diverse care apar în dinamica unei instituții de învățământ, interesată de o continuă dezvoltare profesională”, declară Maria Damian.

Digitaliada: Cum vedeți integrată educația digitală în desfășurarea „clasică”, tradițională, a unei ore?

Director Maria Damian: Simplul fapt de a-l pune pe elev să reflecteze și să își pună întrebarea «cum să fac?» atunci când are de rezolvat o sarcină, poate determina o restructurare a cunoștințelor și o reevaluare a posibilităților. Elevii trebuie solicitați cât mai mult în activități de auto-observare și auto-evaluare a demersului lor intelectual, de auto-monitorizare a progresului și performanței, a eficienței strategiilor. Sigur că acest lucru nu îl mai poate face profesorul doar cu creta și tabla, deoarece atât profesorii cât și elevii au nevoie de validări imediate, de certitudini în sala de clasă (...).

Utilizarea calculatorului în procesul educativ are marele avantaj de a facilita trecerea elevilor de la acumularea pasivă de informații, la învățarea prin descoperire. Ei învață să învețe, dezvoltându-și în acest mod abilitățile și strategiile cognitive pe care le vor folosi și adapta în diverse alte situații. Acest fapt oferă flexibilitate procesului de învățare și determină elevii să se implice în procesul educațional. Calculatorul poate fi utilizat pentru îndrumare și orientare, poate fi utilizat cu succes în școală, prin jocuri și simulări – programe de autoevaluare, teste psihometrice, redactarea CV-urilor, scrisorilor de prezentare sau de motivație, programe de ajutor în luarea deciziilor sau programe de căutare a informațiilor etc.

Digitaliada: De ce este relevantă pentru dvs. participarea la Digitaliada?

Director Maria Damian: Corpului profesoral căuta soluții la cele mai arzătoare probleme: îmbunătățirea rezultatelor la matematică, la simulările și examenele propriu-zise sau la evaluările curente, pe parcursul anului școlar. Însă, cum profesia de dascăl trece de orizontul celor opt ore petrecute la locul de muncă, am descoperit pe internet rezultatele benefice ale concursului Digitaliada desfășurat în școli în 2016 și 2017. În luna aprilie 2018, după ce s-a dat startul pentru ediția a III-a a concursului, am ales echipa pentru proiect și am visat, firește, la un laborator de informatică dotat cu tablete pentru fiecare elev, cu soft-uri performante, poate chiar și un computer performant. Am visat și la rezultate mai bune la matematică, la examenul de evaluare națională, în următoarea sesiune (...).

Acum, visul continuă deoarece profesorii și elevii vor putea planifica proiecte culturale în cadrul lecțiilor interactive.Înainte de orice, obiectivul educațional principal al acestui proiect este punerea împreună a copiiilor și adolescenților și valorificarea muncii în echipă. Asta ar fi o acțiune firească pentru cetățenii Europei anilor 2020. Astfel, cu ajutorul laboratorului de informatică, elevii noștri vor avea șansa să fie mai aproape de alți copii de vârstă similară, din alte regiuni sau chiar state, culturi și sisteme de învățământ.

Digitaliada: Dacă ar fi să selectați câteva elemente-cheie din activitatea dvs. profesională, din CV-ul dvs., ce ați selecta?

Director Maria Damian: Cel mai important merit în anii de când sunt director, a fost că am crescut încrederea și conștiința, în procent mare, a elevilor liceului nostru în faptul că sunt valoroși, că și ei pot: să promoveze examenul de Bacalaureat, să obțină performanțe la olimpiade și concursuri, să se implice în diverse proiecte, să aibă spirit civic, să își cunoască județul și țara mergând în excursii și tabere, unde au învățat să prețuiască frumosul cultural și natural, am oferit șanse egale tuturor elevilor.