Fundația Orange

Testimoniale


Ilie Damian, profesor Matematică, Liceul Tehnologic „Sfântul Dimitrie” Teregova, județul Caraș-Severin

Ilie Damian, profesor Matematică, Liceul Tehnologic „Sfântul Dimitrie” Teregova, județul Caraș-Severin

Cu o formare inițială în sistemul traditional de educație, Ion Damian este un profesor de matematică deschis spre nou, receptiv la schimbare, sensibil la nevoile elevilor și conștient că ceea ce era eficient din punct de vedere pedagogic și prindea la elevii de acum 20 de ani, nu mai este atât de relevant la generația de azi, care nu are răbdare să folosească exercițiul ca mijloc de înțelegere și fixare a unor algoritmi. Consideră că elevii de astăzi „sunt dornici ca folosind un click, deschizând o resursă on-line să înțeleagă noțiuni teoretice. Abordarea diferențiată, raportată la particularitățile de vârstă ale elevilor, este o cale pe care o utilizez frecvent de ani buni în predarea matematicii și care îmi conturează un tablou fidel al situației concrete cu care mă confrunt la oră”.

Ilie Damian predă matematică de peste 30 de ani. Este licențiat în matematică la Universitatea de Vest din Timișoara și, începând cu 2005, deține gradul didactic I. 

Digitaliada: Cum vedeți integrată educația digitală în desfășurarea "clasică”, tradițională, a unei ore?

Prof. Ilie Damian: Tehnologiile moderne constituie întotdeauna un punct de atracție pentru tineri, pentru generația care «s-a născut» cu un telefon, tabletă în mână, inclusiv în sistemul educațional. Educația tradițională se îmbină foarte eficient cu tehnologia, dacă depășești teama de tehnologie, dacă ai participat la cel puțin un curs de formare pentru integrarea resurselor TIC în actul didactic, dacă ești creativ, dar mai ales dacă ești în căutarea unor soluții reale la problemele învățământului contemporan.

Am observat că utilizând un videoproiector, tablă interactivă, telefonul mobil cu conexiune la Internet în cadrul unor lecții, elevii devin mai atenți și participă cu plăcere la ore, regăsindu-se mai ușor în propriul mediu motivational, fiind familiarizați cu tehnologia. De multe ori, calculatorul oferă și modalități de exercițiu după ce conținuturile lecției au fost prezentate, pentru predarea unor elemente de bază, așa cum sunt operațiile aritmetice – adunarea, scăderea, înmulțirea și împărțirea în clasa de debut a ciclului gimnazial. La finalul secvențelor de învățare, există și posibilitatea ca elevii să fie testați pentru a conștientiza informațiile pe care le-au memorat și înțeles și pentru a corecta eventualele erori sau lacune. 

Digitalaiada: De ce a fost/este relevant pentru dvs. să participați la Digitaliada?

Prof. Ilie Damian: Participarea la competiția Digitaliada a venit din dorința de a găsi soluții noi la problemele vechi ale învățării matematicii: îmbunătățirea rezultatelor elevilor la această disciplină de studiu, creșterea motivației pentru învățarea matematicii prin utilizarea unor metode și tehnici, a unor resurse materiale care sunt folosite în alte scopuri, în special recreativ, de către elevi, conectarea învățământului românesc la practicile altor sisteme de învățământ internaționale performante și facile pentru marea masă de elevi, nu numai pentru elevii capabili de performanță.

Munca profesorilor de matematică nu este suficientă dacă nu trezim entuziasmul și bucuria elevilor atunci când vorbim de algebră sau geometrie.

Avem convingerea că prin intermediul acestor tablete, a soft-urilor educaționale, a participării la formarea profesională vom fi mai buni, vom atrage mai mulți elevi de gimnaziu spre studiul cu plăcere al matematicii, care cu regret spun, a devenit un bau-bau al sistemului de învățământ pentru părinți și elevi.

Am sentimentul că această șansă, o clasă echipată cu tablete și lecții interactive, va ridica rezultatele de la examenele naționale din gimnaziu, dar mai ales va fi mai ușor pentru noi, profesorii de matematică, să predăm mai aproape de interesul și universul acestei generații de elevi.