Fundația Orange

Media


Irinel Piscu, profesor matematică: Orele de mate oferă mai multă libertate și interactivitate

Irinel Piscu, profesor matematică: Orele de mate oferă mai multă libertate și interactivitate

FOTO: Profesorul de mate și micuții de clasa a V-a


La Dragoș Vodă, starea de spirit pe care am găsit-o după un an de Digitaliada este una veselă. Interactivitatea elev-profesor și interesul constant pentru nou au devenit parte din procesul educațional din micuța școală din Călărași.

Am asistat astăzi la prima oră de matematică în Laboratorul Digitaliada pentru elevii de clasa a V-a. Ora a fost susținută de către domnul profesor de matematică Irinel Piscu, un profesor tânăr și glumeț, dar și autocritic, așa cum el însuși se descrie.

Digitaliada: Suntem la Dragoș Vodă, Călărași, școala care a implementat timp de un an proiectul Digitaliada. Povestiți-ne cum a fost acest an.

Prof. Irinel Piscu: Trebuie să recunosc faptul că, la început, am fost puțin reținut în ceea ce înseamnă matematică pe tablete și prin joc. Cu toate că testasem, cu ceva timp în urmă, matematica prin joc și știam încă din timpul Liceului Pedagogic faptul că orice materie se poate preda și evalua și prin joc. Așa că mi-am zis „Haide să vedem și altceva!”. La început, elevii au fost, totodată, timizi, dar și impresionați. Ați văzut și astăzi, la clasa a V-a, a fost prima oră în care am venit cu ei în laboratorul de informatică și am folosit tabletele la matematică. Cu toate că eu am încercat să-i familiarizez cu tabletele și cu acest proiect. De la început ei au fost deschiși, au înțeles că matematica se poate învăța și așa. Ați văzut, ora a fost o competiție, și a fost bine. 

La clasele a V-a și a VI-a pot să vin mai des cu ei în laborator, dar la clasele a VII-a și a VIII-a, timpul e limitat și nu putem folosi tabletele decât o perioadă scurtă de timp, cam 10 minute pe oră, deoarece este foarte multă materie de predat și ne rămâne foarte puțin timp alocat, la sfârșitul orei, în care primim feedback.

Digitaliada: Cum a fost acest an, în care ați folosit instrumente digitale, față de cei precedenți?

Prof. Irinel Piscu: Am primit un feedback la care, sincer, nu mă așteptam nici eu, ca profesor. O parte din oră este puțin mai lejeră, decât dacă am scrie numai pe tablă, pe caiete sau în fișe independente de lucru. Unii dintre elevi chiar și-au însușit mult mai bine noțiunile predate și pe cele învățate anterior. E bine, vom continua și anul acesta să lucrăm astfel.

Digitaliada: Dar elevii care erau reticenți în a da răspunsuri, sunt mai activi acum?

Prof. Irinel Piscu: Da, sunt puțin mai activi acum. Reușesc și ei să-și însușească elementele esențiale din lecție. 

Digitaliada: Puteți să ne rezumați, într-o frază, ce a însemnat și înseamnă Digitaliada?

Prof. Irinel Piscu: Pentru mine, Digitaliada reprezintă o experiență nouă, un nou început în ceea ce înseamnă matematica aplicată, ore desfășurate prin joc și caracterizate de puțin mai multă libertate. În continuare e ceva nou și o să continui să folosesc aceste aplicații.

Digitaliada: Am înțeles că la examenul de grad ați folosit tehnologia digitală. Cum a fost?

Prof. Irinel Piscu: În învățământ, noi, profesorii, trebuie să parcurgem mai multe etape, grade didactice, astfel că a trebuit să susțin, doi ani la rând, inspecții. Anul trecut, fiind și primul an de Digitaliada, am vorbit cu domnul inspector de matematică și i-am spus că noi suntem parte dintr-un proiect și a zis că vrea să asiste măcar cinci minute la o oră în care folosim tabletele. Oricum, eu aveam de gând să pregătesc un astfel de moment. Domnul inspector era foarte încântat. Am susținut ultimul lecția deschisă, chiar domnul inspector mi-a spus că parcă i-am scos din amorțeală pe elevi, a observat că li s-au luminat fețele când au auzit de tablete. La inspecție la clasa a VI-a am susținut lecția despre numerele întregi și am găsit câteva exerciții potrivite în aplicația Math Master, iar la clasa a V-a am folosit aplicația Fractions.

Examenul de grad l-am susținut la Constanța. La proba orală mi-a căzut exact subiectul potrivit: pedagogie și metodica predării matematicii, despre folosirea metodelor interactive de predare a matematicii, pe lângă metodele tradiționale. Le-am spus că de anul acesta am implementat ceva nou. Doamna inspector m-a întrebat ce e așa nou în matematică. I-am zis că eu am o altă metodă. Și a fost impresionată de ce a auzit. Le-am lansat, atunci, invitația de a veni la Dragoș Vodă să vadă despre ce este vorba.