Fundația Orange

Media


Profesor de mate: Digitaliada face matematica mai pământeană și aduce zâmbetul pe fețele elevilor

Profesor de mate: Digitaliada face matematica mai pământeană și aduce zâmbetul pe fețele elevilor

FOTO: Ora de matematică în laboratorul Digitaliada din Gugești


Învățământul digital pătrunde acolo unde profesorii înțeleg necesitatea acomodării educației cu timpurile moderne.

Iar atunci când profesorul se gândește la viitorul elevilor pe care îi are în bancă, educația digitală este prezentă și aduce zâmbete pe fețele copiilor. La Școala Gimnazială Gugești, din județul Vrancea, matematica și informatica sunt studiate și cu ajutorul tehnologiei digitale, tema vine pe e-mail, iar copiii zâmbesc. Profesorii sunt cei care au înțeles faptul că o generație care are acces, de la vârste foarte fragede, la device-uri moderne, va înțelege mai bine termeni și concepte noi, dacă sunt susținute de modernitatea digitalului. Domnul Rică Zaharia este profesor de matematică la școala din comuna Gugești și spune cu sinceritate că tabletele primite prin proiectul Digitaliada i-au cucerit pe elevi până într-acolo încât uită de pauze. Cu o astfel de interacțiune și legătură la ore, misiunea de dascăl se îmbogățește și devine actuală.

Digitaliada: Suntem în secolul XXI, avem un învățământ de secol XXI la Gugești?

Rică Zaharia: Eu cred că da și încercăm în fiecare zi să ne adaptăm la schimbările din lumea modernă. Până la urmă, acesta o să fie viitorul, copiii vor ajunge să lucreze pe tablete, pe calculatoare... Chiar astăzi am auzit o știre la televizor cum că până și hamburgerii sunt preparați astăzi de roboți.

Digitaliada: La clasa a V-a, dumneavoastră trimiteți tema pe e-mail. Este prea devreme sau e tocmai bine?

Rică Zaharia: Sincer vă spun, este o provocare. Eu, de fel, sunt mai conservator, însă câtă vreme copiii stau de la 2–3 ani cu tabletă și telefon în mână, cred că ar fi necesar să îi îndreptăm către aceste instrumente, dar într-un mod folositor. Cu alte cuvinte, să le fie util, să le folosească mai târziu, așa că folosim și varianta asta. Cred că este în puterea noastră să armonizăm ceea ce este vechi și tradițional, cu ce este nou și modern și să scoatem de aici maximum de eficiență.

Digitaliada: Ne-ați prezentat o oră de matematică la clasa a V-a, copiii de la această clasă sunt încă mici, simt lipsa învățătorilor. Cu toate acestea, educația digitală și tabletele de pe mesele lor i-au cucerit.

Rică Zaharia: Evident, sunt atrași de astfel de lecții pentru că înseamnă altceva. Dispare stresul, fiecare copil este cu ritmul lui de lucru, cu modul lui de a percepe informația și atunci, ne trezim și cu foarte multe surprize. Un elev mediu este printre primii la testele pe care le dăm pe tabletă.

Dacă această educație digitală aduce ceva nou pentru mine, ca profesor, acel lucru este zâmbetul de pe buzele copiilor, la orele de matematică, pe care îl găsești cu greu uneori, iar acest lucru face matematica mai pământeană. Nu mi s-a întâmplat de multe ori în viața asta de profesor să mi se spună: stăm și în pauză! Vrem să mai facem încă un test! Este foarte interesant de observat acest lucru pentru că ne spune ceva, ne spune că ei se îndreaptă spre acestă direcție. Și trebuie să le urmăm direcția.

Digitaliada: Direcția este bună?

Rică Zaharia: Depinde de noi, profesorii, în ce măsură reușim să armonizăm aceste metode moderne cu cele tradiționale. Dacă ar fi să vorbesc din perspectiva profesorului de matematică, educația digitală reușește, în primă fază, să facă o fundamentare a informațiilor primare, mai departe, pentru matematica profundă este nevoie de hârtie, de creion și de multă muncă.