Fundația Orange

Media


Profesor de matematică: Semințele educației digitale vor rodi peste câțiva ani

Profesor de matematică: Semințele educației digitale vor rodi peste câțiva ani

FOTO: Ora de matematică a viitorului într-o școală cu o istorie de peste 140 de ani


Pentru profesorii cu ani de experiență la catedră, Digitaliada reprezintă o diversificare a metodelor de predare, creșterea așteptărilor pe care le au de la elevi, dar și creșterea atenției la ore din partea elevilor.

„Un proiect digital cucerește, în egală măsură, elevi și profesori. Chiar dacă începuturile sunt mai dificile, evoluția și rezultatele înregistrate de elevi la orele de matematică sunt spectaculoase. Vom duce mai departe tradiția școlii din Pogonești, de a oferi țării elite”, susține doamna Liliana Alistar, profesoară de matematică la Școala Gimnazială „Dimitrie Negruțiu”, Pogonești. De la începutul anului școlar, doamna profesoară folosește tabletele la orele de matematică, oferite prin proiectul Digitaliada, tablete care au instalate aplicații specifice.

Digitaliada: Doamna Alistar, am asistat la o oră de matematică din viitor, deși ne aflăm într-o școală care aniversează anul acesta 144 de ani de existență. Istorie și modernitate în aceeași școală, cum funcționează acest lucru?

Liliana Alistar: Fără să ne dăm seama. Nu avem încotro. Locul acesta este aici de 144 de ani și va fi încă 144 de mii de ani, iar noi încercăm să ținem conectate mentalitățile cu modernitatea.

Digitaliada: Cum ați primit proiectul Digitaliada?

Liliana Alistar: L-am primit bine, deși inițial nu știam la ce să ne așteptăm. Training-ul a fost complex, am venit ușor copleșită de situație pentru că partea de informatică mă depășea, cel puțin pe mine. În zona informaticii sunt foarte multe detalii pe care eu, ca profesor de matematică, nu le stăpânesc. Dar, la fiecare pas am primit ajutorul echipei Digitaliada, iar noi, profesorii care predăm folosind tabletele, am reușit să ne formăm ca echipă și ne sprijinim reciproc în acest proces de predare modernă, interdisciplinară.

În ceea ce privește aplicațiile, nu a fost niciun fel de problemă. În general, la orele mele de matematică am lucrat arii, care au mers nemaipomenit, am intrat în reprezentări grafice, în calcule cu numere naturale, cu numere întregi, cu formule de calcul prescurtat, deci am lucrat un pic. 

Am primit bine proiectul Digitaliada, chiar dacă în prima parte ne-am speriat puțin. După training, ne-am suflecat mânecile și am început, treptat, să folosim tabletele. Acum le folosim și la limba română, și la istorie, și la T.I.C. și la cultură civică.

Digitaliada: Sunteți unul dintre profesorii din această școală care au pus umărul la implementarea proiectului, ați fost unul dintre pilonii de sprijin ai acestui proiect. Ce v-a determinat să vă implicați?

Liliana Alistar: Eu fac pregătire cu copii de clasele a VII-a, a VIII-a, deși programul este foarte încărcat, iar acest lucru este solicitant din punct de vedere psihic. Mulți dintre noi, cadrele didactice, facem o navetă și de 20 de km, o oră dus, o oră întors. Ieșim din iarnă obosiți, și noi și copiii, pentru ei perioadele de iarnă sunt mai dificile. Spre vară însă reușim să reintrăm în ritm. Mi se pare normal să mă implic în ceva care eficientizează lucrurile. Tehnologia digitală mi-a demonstrat că elevii pleacă de la clasă cu lecția învățată în proporție de 75%. Ei văd acum pe tablete ceea ce eu, generațiilor la rând, doar le-am descris în cuvinte sau le-am desenat la tablă. Până în acest an școlar, nu reușisem să rotim figurile geometrice desenate în spațiu printr-o simplă mișcare de deget.

Digitaliada: Cum au primit elevii tabletele și aplicațiile proiectului Digitaliada?  

Liliana Alistar: Copiii au crezut inițial că e ca tableta de acasă, în care rigoarea, răbdarea și disciplina nu prea au ce căuta. Nu le-a fost nici lor ușor să primească și să înțeleagă educația susținută de tehnologie, dar, treptat, au acceptat ideea că trebuie să facem această diferențiere între tableta de acasă și cea de la școală. Așa am reușit să ne disciplinăm, să ne creăm deprinderi utile în viață.

Consider că matematica este baza tuturor științelor. Pe modelul matematic funcționează toate științele, acesta este și motivul pentru care aduc la clasă toate argumentele posibile ca să captez atenția elevilor. Și astăzi, la ora de geometrie, le-am ascuns un joculeț. La fiecare răspuns corect, le dădeam câte o literă. La final, le-a ieșit numele marelui Pitagora, despre care le-am oferit o serie de informații mai puțin cunoscute. În acest fel, am dat un sens orei de matematică de astăzi, elevii au plecat cu mai multe informații decât cu cele clasice legate de bisectoare și secante.

Digitaliada: Este greu?

Liliana Alistar: În opinia mea, matematica a devenit, cumva, Cenușăreasa materiilor. Într-o vreme era regina, acum a devenit Cenușăreasa pentru că cere multă muncă, multă răbdare, multă rigoare, e nevoie de exercițiu. Dar la vârsta asta, memoria este cantitativă, copiii acumulează informații, iar eu îi îndemn să acumuleze.

Matematica vine să formeze o gândire logică la cei care nu o au, neapărat, în mod natural. Gândirea matematică vine cu o serie de aptitudini care se dovedesc foarte utile în timp. Eu am avut elevi speriați de matematică, dar care, în timp, și-au structurat gândirea pe model matematic, prin folosirea conceptelor de teoremă, definiție, algoritm, pași, metodă.

Digitaliada: De aici, de la Pogonești, se ridică vârfuri?

Liliana Alistar: Da. Dintr-o comunitate mică e greu să ne așteptăm la vârfuri, dar avem vârfuri, copii care se remarcă, muncesc și sunt pasionați de studiu. 

Digitaliada: Există posibilitatea să nu știm să ne raportăm corect la educația momentului?

Liliana Alistar: Pe noi, profesorii, predarea actuală ne încurajează să facem cât mai des și cât mai profund legătura dintre o materie și partea practică, reală a vieții. Depunem toate eforturile să îi facem pe copii să înțeleagă de ce și cum se întâmplă lucrurile. Odată, le-am dat exemplul unui computer tomograf care taie imaginea creierului în 50 de mii de planuri și le-am arătat imagini pe internet. În paralel, le-am arătat pe tabletă o piramidă tăiată cu un plan, cu două, cu trei, cu patru paralele și așa mai departe. Pentru ca ei să facă această legătură între o materie și o situație concretă.
Suntem conștienți că este nevoie să construim această legătură între materiile de la clasă și viața reală, dar deocamdată plantăm semințele. În cel mult 10 ani, aceste semințe ar trebui să rodească.